spaakspanningsmeter
Moderator:Beheerders
iemand ervaring met een dergelijke tool? bijv die van Parktool of DTswiss?
Handig om te gebruiken? Nuttig?
Handig om te gebruiken? Nuttig?
Re:spaakspanningsmeter
Handig om te gebruiken???
Als je het mij vraagt weet iemand die zo"n ding niet gebruikt bij wielen bouwen niet waar ie mee bezig is...
Tokkelen om de spaakspanning te bepalen...weinig nauwkeurig
Knijpen in de spaken, om ze allemaal de gelijke spanning te geven bruikbaar, maar verder...
Een goed wiel draait om de juiste spaakspanning... dus heb je zo"n meter nodig
(persoonlijk alleen ervaring met DT)
Als je het mij vraagt weet iemand die zo"n ding niet gebruikt bij wielen bouwen niet waar ie mee bezig is...
Knijpen in de spaken, om ze allemaal de gelijke spanning te geven bruikbaar, maar verder...
ik heb er een fietsenmaker nog nooit mee gezien. ik kom dus bij pruts fietsenmakers(?)
zo"n ding is echt niet nodig om een goed wiel te maken he... . ik weet zeker dat als jij een rechte velg pakt met een goede naaf en een handjevol spaken en jij begint en je zet alle spaken precies op de zelfde spanning dan krijg je een wiel zo krom als een hoepel... Nee. lekker een fietsenmaker laten spaken door een goede wielbouwer zonder spanningsmeter en zorgen dat hij een wiel maakt wat wel goed is dan kan hij de spanningsmeter altijd nog gebruiken als controle apparaat.. maar een wiel bouwen aan de hand van zo"n onding werkt niet naar mijn inzich...
mvg Ninko
mvg Ninko
- cHoc
Steelboy schreef:
Handig om te gebruiken???
als je machinaal spaakt wel, dan hoor je twee spaken, als je spaakt zodat de spaken bij de kruising niet bij elkaar achterlangs gaan kun je het wel op het geluid doen, want dan hoor je 1 spaak, en geen 2,
en de sterkte van het wiel word er niet minder van.
1 voor en 1 tegen.
nog meer mensne met gebruikerservaring?
nog meer mensne met gebruikerservaring?
Ik heb zo"n ding in de werkplaats liggen maar deze komt alleen iot zijn doosje als er een reden voor is, bijvoorbeeld bij een Shimano wiel. Hierbij MOETEN de spaken een bepaalde spanning hebben dus heb je hem nodig.
Als ik een "normaal" wiel spaak heb ik hem echt niet nodig, gewoon rustig alles op spanning brengen. Het spaken van een goed wiel is een geduldklusje en ik neem er dan ook alle tijd voor. Mijn resultaat is dan ook dat er vrijwel geen wiel terugkomt met spaakbreuk.
Mijn leerschool voor het wielen maken is de motorcross geweest, en ook daar komt geen spanningsmeter aan te pas, daar tik je tegen de spaken om een zo gelijkmatig mogelijke toonhoogte te krijgen en ook bij choppers en dergelijke motorwielen wordt dit gedaan. Een spanningmeter is echt iets voor speciale wielen.
Een machinaal gespaakt wiel kan wel eens een probleem geven, een machine kan de juiste spaakspanning niet goed meten en hierdoor verhoogd de kans op spaakbreuk. Een aantal jaren geleden heeft met name Gazelle hier erg veel last van gehad; de fietsen met RVS spaken en nippels braken allemaal bij de spaakkop af na ongeveer 2 maanden in gebruik te zijn. Later bleek dit dus door een te strak afgestelde machine te komen.
Als ik een "normaal" wiel spaak heb ik hem echt niet nodig, gewoon rustig alles op spanning brengen. Het spaken van een goed wiel is een geduldklusje en ik neem er dan ook alle tijd voor. Mijn resultaat is dan ook dat er vrijwel geen wiel terugkomt met spaakbreuk.
Mijn leerschool voor het wielen maken is de motorcross geweest, en ook daar komt geen spanningsmeter aan te pas, daar tik je tegen de spaken om een zo gelijkmatig mogelijke toonhoogte te krijgen en ook bij choppers en dergelijke motorwielen wordt dit gedaan. Een spanningmeter is echt iets voor speciale wielen.
Een machinaal gespaakt wiel kan wel eens een probleem geven, een machine kan de juiste spaakspanning niet goed meten en hierdoor verhoogd de kans op spaakbreuk. Een aantal jaren geleden heeft met name Gazelle hier erg veel last van gehad; de fietsen met RVS spaken en nippels braken allemaal bij de spaakkop af na ongeveer 2 maanden in gebruik te zijn. Later bleek dit dus door een te strak afgestelde machine te komen.
Hoe weet nou iemand die nog niet veel wielen heeft gebouwd of een spaak de juiste spanning heeft? Door te luisteren naar de toonhoogte van de spaak? En dan...? Wat is dan de juiste toonhoogte? En is dat bij iedere spaak hetzelfde of niet? En heeft ieder wiel dezelfde spanning nodig of verscheelt dat per velg e.d.?
Jurr, als je het geld heb en je wil meer wielen gaan bouwen, doe jezelf een lol en koop dat ding... DT maakt ze niet voor niets namelijk...
Jurr, als je het geld heb en je wil meer wielen gaan bouwen, doe jezelf een lol en koop dat ding... DT maakt ze niet voor niets namelijk...
Iemand die nog niet veel wielen gebouwd heeft zal er met een spaakspanningmeter net zoveel moeite mee hebben...ervaring is de beste leerschool. Maar dat DT die dingen maakt is waar, evenals Parktool en Hazet. Maar daar heb ik ook niet al het gereedschap van nodig.

Ja, maar iemand die voor het eerst zijn wiel op spanning brengt kan dat toch niet op gevoel... is net zoiets als je gitaar op gehoord stemmen, dan kunnen mensen ook pas na heel vaak doen... eerste keren heb je gewoon een referentie nodig (en dat is later ook nog handig om jezelf te controleren)
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Probleem is alleen dat je in de "literatuur" weinig tot geen absolute spaakspanningen zult lezen voor een bepaalde velg/spaak/naaf combinatie. Een meter is een (heel nuttig) hulpmiddel om een evenwichtige spaakspanning te bereiken en zo dus een goed wiel te bouwen, maar het is zeker geen eerste vereiste!
Bouw al tijden zonder spaakspanning meter (traditionele wielen, systeemwielen zijn idd een ander verhaal) en daarvan komen ook weinig tot geen wielen terug met spaak breuk. Wielen waarvan de spaken wel breken zijn vaak beschadigd door ketting of vervoer.
Bouw al tijden zonder spaakspanning meter (traditionele wielen, systeemwielen zijn idd een ander verhaal) en daarvan komen ook weinig tot geen wielen terug met spaak breuk. Wielen waarvan de spaken wel breken zijn vaak beschadigd door ketting of vervoer.
Hoe vaak spaak jij uberhaubt een wiel? Twee keer op een dag 6 dagen in de week of eens in de maand/ jaar?
Want neem maar van mij aan dat een spaak meter van Hazet of Parktool geen goedkope aanschaf wordt. Daarin tegen heb je wel een echt kwaliteits produkt. Hazet weet ik uit ervaring dat ze levenslange garantie bieden op al hun produkten.
Ik heb trouwens mijn lbs ook nog nooit een spaaksnappings meter zien gebruiken bahalve bij hoge uitzondering. Ik kan me voorstellen dat je een mavic, campagnolo(race), shimano wiel wel moet controleren om dat ze ieder een specifiek spaak patroon hebben. Maar als van een Crossmax sl een spaak breekt spaak jij toch die niet om, dat laat je toch doen. Ik zou in ieder geval dat risico niet nemen.
mzzl
Gène
Want neem maar van mij aan dat een spaak meter van Hazet of Parktool geen goedkope aanschaf wordt. Daarin tegen heb je wel een echt kwaliteits produkt. Hazet weet ik uit ervaring dat ze levenslange garantie bieden op al hun produkten.
Ik heb trouwens mijn lbs ook nog nooit een spaaksnappings meter zien gebruiken bahalve bij hoge uitzondering. Ik kan me voorstellen dat je een mavic, campagnolo(race), shimano wiel wel moet controleren om dat ze ieder een specifiek spaak patroon hebben. Maar als van een Crossmax sl een spaak breekt spaak jij toch die niet om, dat laat je toch doen. Ik zou in ieder geval dat risico niet nemen.
mzzl
Gène
parktool is wel de helft goedkoper dan dt swiss.
3 keer per jaar een wiel spaken, hoog uit.
dus de spaakspanningsmeter is puur luxe, maar lijkt me wel makkelijk.
3 keer per jaar een wiel spaken, hoog uit.
dus de spaakspanningsmeter is puur luxe, maar lijkt me wel makkelijk.
Zou je het dan niet verstandiger vinden om dan tegen die tijd bij iemand een metertje te lenen?
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Spaakspanning meter lijkt me handig om de goede spanning te behalen.
Als je zorgvuldig bezig bent en niet te snel probeert te werken, krjig je automatisch een wiel met een constante spanning op de spaken. Ik zie mezelf echt niet elke spaak meten, en dat twee of drie keer want door aandraaien van één spaak, verandert ook de spanning op de rest van de spaken.
Ik gebruik meestal een wiel wat goed op spanning staat om te horen (ploiiinngg) of spaakspanning in de buurt komt. Als het moeilijk wordt om de nippel te draaien (met gesmeerde nippels) dan zit je ook in de buurt van de juiste spanning. Nippel begint dan ook wat te kraken en "schokkerig" te draaien.
Als je zorgvuldig bezig bent en niet te snel probeert te werken, krjig je automatisch een wiel met een constante spanning op de spaken. Ik zie mezelf echt niet elke spaak meten, en dat twee of drie keer want door aandraaien van één spaak, verandert ook de spanning op de rest van de spaken.
Ik gebruik meestal een wiel wat goed op spanning staat om te horen (ploiiinngg) of spaakspanning in de buurt komt. Als het moeilijk wordt om de nippel te draaien (met gesmeerde nippels) dan zit je ook in de buurt van de juiste spanning. Nippel begint dan ook wat te kraken en "schokkerig" te draaien.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
aardvark schreef:
Maar hoe weet je of het referentie wiel goed op spanning staat

Het gemak waar mee de nippel nog wil draaien hangt, naast of je wel of niet smeert, ook nog af van het soort (materiaal: Carbon, alu, hout, wel of geen bussen etc) velg. Bij een ongebuste velg kan een nippel al zwaar gaan draaien terwijl de spanning nog lang niet hoog genoeg is.
IMHO Is dit een eindeloze discussie en per persoon alleen goed aan te voelen door gewoon veel wielen te gaan bouwen. Dan kun je voelen hoe hoog de spanning op een spaak is en kun je dat controleren met een spanningsmeter. Door de gebruikte materialen en meetwaarden van de meter op te schrijven en die gegevens bij een volgend gelijkwaardig wiel ter controle te gebruiken.
Op die manier kun je voor de door jouw gebruikte spaakspanningmeter een controle lijst opstellen voor bepaalde naaf/spaak/velg/nippel/spaakkruizing/spaakspanning combinaties die zich hebben bewezen.
Maar ervaring blijft denk ik het belangrijkst.. ::)
erg prijzig grapje zo"n Spaakspanningsmeter, maar nu bij Roseversand in de aanbieding
http://www.roseversand.de/rose_main.cfm ... =0&CID=175
http://www.roseversand.de/rose_main.cfm ... =0&CID=175
Even een oud topic opduiken...
Ik wil mijn eigen wielen gaan bouwen, dus ik heb mezelg getrakteerd op een minoura wielenrichter. Aan de slag gegaan met een oud racewiel, eerst helemaal uit elkaar, en toen weer in elkaar. Met de hulp van de site van M-gineering verliep het voorspoedig.
Wiel weer recht, werkstuk weer weggezet en PLOIING! het was een spaak teveel geworden.
WAT.. is er nu aan de hand?
1- de spaak had last van metaalmoeheid, of
2- ik heb door mijn onwetendheid de spaken te ver op spanning gebracht.
Ik zou hier graag achter willen komen voor ik nieuwe, veel geld kostende onderdelen aan mijn amateurmonteurkunsten ga onderwerpen, kan iemand mij helpen?
Wiel weer recht, werkstuk weer weggezet en PLOIING! het was een spaak teveel geworden.

WAT.. is er nu aan de hand?
1- de spaak had last van metaalmoeheid, of
2- ik heb door mijn onwetendheid de spaken te ver op spanning gebracht.
Ik zou hier graag achter willen komen voor ik nieuwe, veel geld kostende onderdelen aan mijn amateurmonteurkunsten ga onderwerpen, kan iemand mij helpen?
Spaken spanning meten
Bij zo'n tool komt doorgaans een tabelletje dat aangeeft wat de spanning voor diverse spaken moet zijn in verschillende wielen. Ik heb zelf laatst de meter van Park Tools een keer gebruikt, dat was erg leerzaam. Te slap is zeker niet goed. Als je zo'n meter niet wilt kopen ga dan naar een vakman (een fietszaak met verstand van zaken) en laat het nameten.
ik heb de spaakspanningsmeter van park tool in bestelling staan. maar ik dacht dat er alleen een omrekentabel bij zit van de buiging in relatie tot de spaakdikte.
Ik had ergens op internet gelezen dat het boek de art of wheelbuilding hieroverer duidelijkheid zou geven.
Was gisteren binnen en viel eigenlijk nogal tegen. In een uurtje uitgelezen en vond het nou niet echt duidelijk over de spaakspanning. Verder wist ik het ook allemaal al zo ongeveer.
Ik had ergens op internet gelezen dat het boek de art of wheelbuilding hieroverer duidelijkheid zou geven.
Was gisteren binnen en viel eigenlijk nogal tegen. In een uurtje uitgelezen en vond het nou niet echt duidelijk over de spaakspanning. Verder wist ik het ook allemaal al zo ongeveer.
Spaak spanning meten
Wacht dan maar tot je'm in huis hebt.
Kende je deze al:
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#tensioning ?
Mijn spaken staan in F ;-). Ik heb de park tool meter ook besteld, hoop volgende week te kunnen controleren of dat hoog genoeg is.
Kijk ook eens hier:
http://www.velofilie.nl/
Kende je deze al:
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#tensioning ?
Mijn spaken staan in F ;-). Ik heb de park tool meter ook besteld, hoop volgende week te kunnen controleren of dat hoog genoeg is.
Kijk ook eens hier:
http://www.velofilie.nl/
Hoe weet jij dan wat er nog meer bij die spaakspanningsmeter zou moeten zitten?
Ik kende de website van sheldon brown ja. Spaakspanning bepalen aan de hand van de toonhoogte is niet betrouwbaar. Hij zegt dat de optimale spaakspanning gewoon een gegeven feit is.
Eigenlijk is die afhankelijk van de gebruikte velg. De ene velg wordt als instabiel bij een spaakspanning van 1000N terwijl je met de andere tot 1500 kunt gaan.
Ik wil dus weten wat de spaakspanning is bij een bepaalde velg.
Anderzijds zegt mavic dat de spaakspanning dusdanig hoog moet zijn dat de spaken niet loslopen. Hogere spaakspanning geeft niet een stijver wiel. Te lage spaakspanning veroorzaakt loslopen en breuk.
Ik kende de website van sheldon brown ja. Spaakspanning bepalen aan de hand van de toonhoogte is niet betrouwbaar. Hij zegt dat de optimale spaakspanning gewoon een gegeven feit is.
Eigenlijk is die afhankelijk van de gebruikte velg. De ene velg wordt als instabiel bij een spaakspanning van 1000N terwijl je met de andere tot 1500 kunt gaan.
Ik wil dus weten wat de spaakspanning is bij een bepaalde velg.
Anderzijds zegt mavic dat de spaakspanning dusdanig hoog moet zijn dat de spaken niet loslopen. Hogere spaakspanning geeft niet een stijver wiel. Te lage spaakspanning veroorzaakt loslopen en breuk.
Bij De TM-1 van Parktool zit een conversie chart voor de gemeten waarde (een index) naar spaakspanning, deze is afhankelijk van de diameter en het materiaal van de spaak.
Verder hebben ze een leuk Excel bestandje waarmee je web-grafiekjes kan maken met de spaakspanning in je wiel.

Meer hier: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=80
Verder kan je eventueel de spaakspanning (eigenlijk de kracht) uit rekenen met de volgende formule (benadering):
T = F x L / (4*D)
T = tension
F = de aangebrachte kracht (loodrecht op de spaak)
L = de lengte waarover je meet
D = displacement.
F en L zijn gegeven door de spaakspanningsmeter (veerkracht en de afstand tussen de meet punten). D wordt gemeten. F, L en D samen lees je af op de meter en kan je door de conversie tabel gebruiken om de spaakspanning te bepalen.
Bron: The Bicycle Wheel, Jobst Brandt
Verder hebben ze een leuk Excel bestandje waarmee je web-grafiekjes kan maken met de spaakspanning in je wiel.

Meer hier: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=80
Verder kan je eventueel de spaakspanning (eigenlijk de kracht) uit rekenen met de volgende formule (benadering):
T = F x L / (4*D)
T = tension
F = de aangebrachte kracht (loodrecht op de spaak)
L = de lengte waarover je meet
D = displacement.
F en L zijn gegeven door de spaakspanningsmeter (veerkracht en de afstand tussen de meet punten). D wordt gemeten. F, L en D samen lees je af op de meter en kan je door de conversie tabel gebruiken om de spaakspanning te bepalen.
Bron: The Bicycle Wheel, Jobst Brandt