Re:chris king hub smeren welk vet /olie
Moderator:Beheerders
Na plusminus 6 maanden te hebben gefietst met de nieuwe wielen wordt het eens tijd om die hubs uit elkaar te halen. Echter in de gebruiksaanwijzing wordt steeds gesproken dat je geen dik vet mag gebruiken. Heb inmiddels wel de achterhub ligt gesmeerd met lagervet van schimano en ik moet zeggen hij loopt niet zo mooi als eerst, Maar mischien dat hij weer ingefietst moet worden.
Maar welk vet of olie gebruiken jullie bij de chris king hubs !!
Ronald
Maar welk vet of olie gebruiken jullie bij de chris king hubs !!
Ronald
Gebruik alleen Chris King olie ! Geen VET !!!
Of die hele dunne pedros olie, maar geen VET !
Of die hele dunne pedros olie, maar geen VET !
shit, ik heb er dus al vet in maar heb er nog niet weer mee gefietst. Zal hem weer uitelkaar halen en proberen het vet te verwijderen. Ik hoop dat deze ene keer geen negatieve gevolgen heeft.
ik zal zorgen dat ik chris king olie krijg.
Ronald
ik zal zorgen dat ik chris king olie krijg.
Ronald
Daar zou ik geen verkeerd vet in stoppen.Want van dik vet gaat ie alleen maar zwaarder lopen.Dat is niet de intensie van die naaf.Voor het Ringdrive/vrij loop mechanisme is speciaal Chris King .White Lighting vet of 10w olie nodig.Daar gaat ie nog lichter van lopen.(Te koop bij Peza trading).De olie heeft de voorkeur omdat ook bij koud weer(o graden en minder) de aandrijfringen met de miniuscule 70 tandjes niet aan elkaar gaan "" kleven " .Tevens draait alles soepeler met olie.Het nadeel t.o.v vet is dat er met olie vaker geserviced moet worden.De lagers moeten altijd met vet gesmeerd worden, dus niet met olie.!
Bij mij zit er nou ook dat CK VET in.
Voor ze in het begin soepeler te laten lopen kan je er ook 10w olie in doen bijvoorbeeld pedro"s olie,m dus geen TEFLON olie.
Bij mij zit er nou ook dat CK VET in.
Voor ze in het begin soepeler te laten lopen kan je er ook 10w olie in doen bijvoorbeeld pedro"s olie,m dus geen TEFLON olie.
Pedro"s werkt ook goed hoor. CK raadt dieze olie aan als je geen CK olie hebt. Ik heb dat ook gebruikt.
zonoskar schreef:
Pedro"s werkt ook goed hoor. CK raadt dieze olie aan als je geen CK olie hebt. Ik heb dat ook gebruikt.
Wat moet ik me voorstellen bij "Pedro"s olie ". en waar kun je dit product kopen.
Ronald
pedros synlube... Op veel plekken te koop. Is hun kettingolie, dit raad peza aan in de zomer omdat het iets dikker is dan CKlube. Andere spullen kunnen het gevolg hebben dat de tanden aan mekaar blijven hangen of gewoon niet meer dicht gaan.
Mijn raad voor u: "bezint eer ge begint"
greetz
bettes
Mijn raad voor u: "bezint eer ge begint"
greetz
bettes
Pedro"s is een merk, niet bij elke fietsenboer te koop en word geimporteerd door Vertex.
zij hebben een olie wat in een geel flesje zit en atb syn lube heet
zij hebben een olie wat in een geel flesje zit en atb syn lube heet
Finish Line wet lube werkt ook.
Ik gebruik zelf al vanaf het begin dat ik de Cris King Classic naven kreeg (1999) smeersel van Finish Line.
Die met de groene dop, Finish Line Cross Country lube.
Werkt prima, maar voor de lagers zelf zou ik wel Chris King Ringdrive grease bestellen denk ik!
Op de site van Chris King kan je video"s bekijken van onderhoud ed.
www.chrisking.com
Succes!
Die met de groene dop, Finish Line Cross Country lube.
Werkt prima, maar voor de lagers zelf zou ik wel Chris King Ringdrive grease bestellen denk ik!
Op de site van Chris King kan je video"s bekijken van onderhoud ed.
www.chrisking.com
Succes!
Na 6 maanden al?
Het zijn CK"s hoor... CK precisie lagers toch, heb je ± 3 jaar plezier van zonder omkijken!
Enne dat rode CK vet is redelijk aan de prijs!
Doorsmeer ze,
Het zijn CK"s hoor... CK precisie lagers toch, heb je ± 3 jaar plezier van zonder omkijken!
Enne dat rode CK vet is redelijk aan de prijs!
Doorsmeer ze,
Cubeman schreef:
Zou ik niet doen. Ring Drive lube is goed voor het (....) RingDrive (hence its name...), maar enkel voor dat. De alternativen zijn al voorbij gekomen, maar voor de lagers moet je een vet soort gebruiken dat zeer dun is, maar niet zo dun als het RingDrive lube. Dat blijft niet lang in de lagers. Zeker met natte omstandigheden (in nederland niet altijd geheel uit te sluiten

Heb de laatste keer Exus vet gebruikt. Was nog net te doen. Vond dat het wel aan de dikke kant was voor dit type lagers. Let er op, want nagenoeg alle vetten zijn te dik, wil je de naaf lekker laten lopen.
Op de video"s van Chris King lijkt het anders wel of ze ook voor de lagers Ringdrive Grease gebruiken!
Maar dat kan aan mij liggen, ik zal ze nog eens goed bekijken!
Cubeman schreef:
Op de video"s van Chris King lijkt het anders wel of ze ook voor de lagers Ringdrive Grease gebruiken!
In California regent het nie zo vaak als hier

Ik heb de hub weer uitelkaar gehaald en gesmeerd. Ik heb de lagers niet gesmeerd aangezien alles in de hub er netjes uitzag. Het kleine beetje vet wat ik erin had gedaan heb ik verwijdert en vervangen door finish line cross country.
De ringdrive heb ik ingesmeerd met de finish line (instructie video witte tube). De spline of the drive shell idem dito (instructie video zwarte tube ??) en deze twee delen weer inelkaar gezet. Nu is volgens deze video een harde klik te horen, maar wat ik ook probeer deze klik hoor ik niet. Het geheel loopt wel mooi maar ik heb die harde klik dus niet, zijn er meer mensen die dit ook niet hebben !!. ( moet ik hier mee terug aangezien er 5 jaar garantie op zit).
Op de needle bearing in de drive shell heb ik ook de finish line gebruikt. Hierna heb ik het geheel weer in elkaar gezet. Het mooie geluid wat hij hoort te maken maakt hij ook en alles lijkt naar mijn idee goed. De originele vet heb ik inmiddels besteld maar ik wil wel graag fietsen met deze gesmeerde hub. Naar mijn idee moet dit ook kunnen naar wat ik heb gelezen in de verschillende antwoorden.
De vraag waar ik eigenlijk mee blijf zitten is de KLIK die ik niet heb.
Ronald
De ringdrive heb ik ingesmeerd met de finish line (instructie video witte tube). De spline of the drive shell idem dito (instructie video zwarte tube ??) en deze twee delen weer inelkaar gezet. Nu is volgens deze video een harde klik te horen, maar wat ik ook probeer deze klik hoor ik niet. Het geheel loopt wel mooi maar ik heb die harde klik dus niet, zijn er meer mensen die dit ook niet hebben !!. ( moet ik hier mee terug aangezien er 5 jaar garantie op zit).
Op de needle bearing in de drive shell heb ik ook de finish line gebruikt. Hierna heb ik het geheel weer in elkaar gezet. Het mooie geluid wat hij hoort te maken maakt hij ook en alles lijkt naar mijn idee goed. De originele vet heb ik inmiddels besteld maar ik wil wel graag fietsen met deze gesmeerde hub. Naar mijn idee moet dit ook kunnen naar wat ik heb gelezen in de verschillende antwoorden.
De vraag waar ik eigenlijk mee blijf zitten is de KLIK die ik niet heb.
Ronald
Die Klik hoef je niet perse te horen. Dat is de driveshell die terug klikt in de het RingDrive gebeuren... Bij mij hoor ik het soms wel, soms niet. Als de RingDrive aangrijpt, kan er niets mis zijn.
Voor de naaldlagers zou ik toch een iet wat dikkere substantie gebruiken. De King naven zijn niet waterdicht (bewust gedaan) en de naaldlagers zitten redelijk dicht achter de afdichting. Hier komt dus ook het snelst de troep/water bij..en is die olie ook snel verdwenen. Ik moet zeggen dat die ring met naaldlagers niet echt super te smeren is. Vet werkt niet super. RingDrive lube is iets dikker dan gewone olie, en lijkt bij mij redelijk lang goed te werken. Na het open gooien zie je wel dat de meeste troep daar te vinden is, RingDrive lube gemixt met water en fijne troep van buiten.
Voor de naaldlagers zou ik toch een iet wat dikkere substantie gebruiken. De King naven zijn niet waterdicht (bewust gedaan) en de naaldlagers zitten redelijk dicht achter de afdichting. Hier komt dus ook het snelst de troep/water bij..en is die olie ook snel verdwenen. Ik moet zeggen dat die ring met naaldlagers niet echt super te smeren is. Vet werkt niet super. RingDrive lube is iets dikker dan gewone olie, en lijkt bij mij redelijk lang goed te werken. Na het open gooien zie je wel dat de meeste troep daar te vinden is, RingDrive lube gemixt met water en fijne troep van buiten.
mijn a-naaf maakt niet genoeg herrie en hoor je niet goed lopen... Iemand een ideetje hoe dit zou kunnen komen.
Enuuh Dekerfs je moet gewoon dat vet pakken dat je vanmiddag hebt gezien... dat werkt goed...
mvg Ninko
Enuuh Dekerfs je moet gewoon dat vet pakken dat je vanmiddag hebt gezien... dat werkt goed...
mvg Ninko
Ninko schreef:
mijn a-naaf maakt niet genoeg herrie en hoor je niet goed lopen... Iemand een ideetje hoe dit zou kunnen komen.
mvg Ninko
Jah, dat vet is super. RSP is de naam, type zoeken we nog ff op.
Die herrie komt vanzelf wel weer terug Ninko, nadat de jouwe weer wat km"s gedraait heeft en de olie/RingDrive lube zich weer wat verspreid heeft.