Nu ik een nieuwe fiets heb, ben ik bezig mijn oude fiets helemaal uit elkaar te halen en schoon te maken.
Nu heb ik mijn vork nog nooit zelf onderhouden!
Hoe haal ik een Manitou Spider vork uit elkaar ( zo"n grijse elastomeer vork)
Ik heb de knoppen eraf en dan kan ik de elastomeren (roze ) eruit halen.
Kan ik nu nog verder?
En wat stop ik er weer voor vet in als het geheel schoon is ?
Manitou spider uit elkaar?
Moderator:Beheerders
Re:Manitou spider uit elkaar?
Bel Bike Right
en vraag naar martijn!!!!

Heel ver onderin zit waarschijnlijk een inbus die de onder- en bovenpoten bij elkaar houdt, net zoals bij de oudere Indy"s en Mag vorken van RockShox. Daar heb je een lange inbussleutel voor nodig. Veel meer zit er in die vorken niet in.
Gewoon zelf doen, er zit inderdaad weinig in, de Spider heeft alleen elastomeren, en de Spider R heeft luchtdemping dacht ik, maar dat stelt ook weinig voor. Wees wel voorzichtig met kracht zetten want sommige onderdelen zijn van plastic.
Check je elastomeren of sommige niet korter zijn geworden, deze moet je vervangen en zet alles even lekker in het vet.
Check je elastomeren of sommige niet korter zijn geworden, deze moet je vervangen en zet alles even lekker in het vet.
Zuurvrije vaseline dus .. als je smeermiddelen op basis van aardolie gebruikt bijten je elastomeren weg!
Bro.
Bro.
Ruben schreef:
Wees wel voorzichtig met kracht zetten want sommige onderdelen zijn van plastic.
Hier wil ik zelfs aan toevoegen, hééééél erg goed uitkijken, want het hoeft niet gelijk te breken, maar dan in ieder geval wel in een afdalinkje... [sub]ervaring mee idd[/sub].
Ik zou persoonlijk niks opendraaien in de binnenkant, je moet niet vergeten dat het al 6 jaar dichtgedraait zit..... (zo te horen) als je het dan wil opendraaien en weer dicht, dat vindt het plastic niet leuk meer.
Erikje
De Mag 21 heeft geen schroef onderin die alles bij elkaar houdt. Alleen en stukje rubber, en dat kan je maar beter laten zitten, anders is de vork lek.
Maar dit terzijde.
Ik zou die Manitou misschien toch maar niet meer gebruiken.
Ten eerste zijn de verende voorvorken heel veel vooruitgegaan in de tussenliggende tijd.
Ten tweede is het de vraag of alles heel blijft tijdens de service beurt.
En ten derde, en misschien wel het belangrijkste, hoelang blijft het spul daarna nog heel?
Oudere verende voorvorken hebben nog wel eens de neiging om spontaan en zonder waarschuwing af te breken.
Een nieuw vorkje kost minder dan het eigen risico van je ziektenkostenverzekering
Maar dit terzijde.
Ik zou die Manitou misschien toch maar niet meer gebruiken.
Ten eerste zijn de verende voorvorken heel veel vooruitgegaan in de tussenliggende tijd.
Ten tweede is het de vraag of alles heel blijft tijdens de service beurt.
En ten derde, en misschien wel het belangrijkste, hoelang blijft het spul daarna nog heel?
Oudere verende voorvorken hebben nog wel eens de neiging om spontaan en zonder waarschuwing af te breken.
Een nieuw vorkje kost minder dan het eigen risico van je ziektenkostenverzekering