Fox Float RL set up

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BOSS
Contacteer:
Fox Float RL set up

Bericht door BOSS » do dec 25, 2003 2:43 pm

ok ik heb dus een nieuwe fully met een Fox Float RL Demper erin.
aangezien dit mijn eerste fully is en ik dus een soort van leek ben op dempergebied heb ik wat advies ven experts nodig..................jullie dus.

Ok, de demper staat nu op 170 psi en de rebound helemaal op fast en dan 3 klikken terug, de sag staat op ongeveer 12% (dit alles op advies van mijn LBS)
Ik weeg 80 kg.
Ik vind de vering nu erg soepel(ik kom van een hardtail) en zou wel kunnen leven met een iets strakkere afvering.
Ik begrijp dat dit natuurlijk een kwestie is van proberen en kijken wat je het lekkerste vind rijden, maar je moet toch ergens beginnen.

Met wat voor stappen moet je de psi nu aanpassen om daadwerkelijk verschil te voelen ???(stappen van 5 psi of 25 psi)

alle advies is welkom, alvast bedankt :-* :-* :-*

dusssss©

lexus

Re:Fox Float RL set up

Bericht door lexus » do dec 25, 2003 2:55 pm

Is een kwestie van proberen en weer proberen en testen en weer proberen tot ie zo veert en stuurt zoals JIJ het prettig vindt. ;) ;) ;)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do dec 25, 2003 3:12 pm

ik heb zelf stappen van 10psi genomen.
makkelijkste is om een rondje op te zoek met veel verschilldende onevenheden. stukje met veel boomwortels of iets dergelijks achter elkaar. stukje met diepere kuilen. stukje redelijk vlak. en dan inderdaad uitproberen.
ik heb de uitgaande demping van mijn fox float afgesteld van te langzaam naar steeds sneller. te langzaam is als je door een kuil rijdt en daar na het gevole hebt dat je er niet uikomt. dat je moet wachten tot je een volgende kuil in zou kunnen. (is dit begrijpelijk?)

zonoskar

Bericht door zonoskar » vr dec 26, 2003 12:06 am

Het staat toch in de handleiding of niet? Zoveel druk erin pompen totdat je 15-25% sag hebt. En dan wennen aan de achtervering, want als je van een hardtail afkomt is elke cm vering veel.

Als je teveel druk hebt, haalt de ahcterbrug niet de volle veerweg en da"s jammer.

Enne, reboud snel-3 klikken lijkt me wel erg snel. Ik zou eerder gaan voor -12 klikken (er zijn toch 24 klikken, right?). Rij van een stoeprand af en kijk of de vering meer dan 1 keer nawipt. Zo ja: meer rebound demping.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr dec 26, 2003 10:42 am

yep, in de handleiding is de aanbevolen sag 25% van je shock travel.

Afbeelding

En idd er zijn 24 klikken rebound, op aanraden van mijn lbs heb ik hem op fast -3 gezet, ik ga dit wel ff testen mbv de stoeprand.

dusssss©

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr dec 26, 2003 11:23 am

stoeprand heeft als nadeel dat het steeds maar een rand is. een ribbelparcour zijn er meer achter elkaar en dan voel je beter of ie snel genoeg terug komt. (bij mijn float is 12klikjes te weinig).

Enduro

Bericht door Enduro » vr dec 26, 2003 12:57 pm

In de MBA zeggen ze altijd: neem je gewicht in lbs (kg x 2,2 dus) en stop dat getal als psi in je demper. Goed om mee te beginnen. Omdat je geen achtervering gewend bent moet je hem echt niet te hard zetten, straks zul je zo"n lekker soepele achtervering gaan waarderen. Ik zou iig 20% aanhouden (liefst 25% nog).
Rebound: zoek in je parcours een kuil (heb je vast wel) van ongeveer een meter diep en een 2 meter lang. Rij daar met goeie snelheid (ongeveer 30km/u) doorheen, zittend! Wordt je uit je zadel gekickt en/of verliest het achterwiel contact met de ondergrond, dan staat je rebound te snel. Steeds een klikje langzamer zetten en opnieuw proberen. Beter een wat te langzame rebound als een te snelle, vind ik...

Suc6!

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo dec 28, 2003 7:10 pm

Dan ben ik bang dat MBA altijd met een te harde vork rijd want als je met deze waarden gaat rijden, is dat imho slecht voor je weggedrag. Achter is al weer heel anders. Deze komt al aardig in de buurt van MBA"s trucje.
Overigens is het ook leuk om te weten dat de diameters van de zuigers in je vork ook de druk bepalen. Hoe groter de zuigers zijn, met hoeweiniger druk je hoeft te rijden. ;)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo dec 28, 2003 7:34 pm

Sufkut schreef:
Dan ben ik bang dat MBA altijd met een te harde vork rijd want als je met deze waarden gaat rijden, is dat imho slecht voor je weggedrag. Achter is al weer heel anders. Deze komt al aardig in de buurt van MBA"s trucje.
Overigens is het ook leuk om te weten dat de diameters van de zuigers in je vork ook de druk bepalen. Hoe groter de zuigers zijn, met hoeweiniger druk je hoeft te rijden. ;)

volgens mij ging het hier alleen om de demper

dusssss©

Wacko007

Bericht door Wacko007 » vr jan 02, 2004 5:50 pm

Kent er iemand de druk ongeveer voor een Float RL op een Trek Fuel (ik weeg 65 kg)?
Of is dit op iedere fiets hetzelfde?!
Dan weet ik waar ik ongeveer mee moet beginnen...

Enduro

Bericht door Enduro » vr jan 02, 2004 8:11 pm

je moet daar niet mee werken, je moet met 20/25% sag werken!

Wacko007

Bericht door Wacko007 » za jan 03, 2004 4:57 pm

Hangt af van je rijstijl en terrein waar je op rijdt, dacht ik.
Een heftige toch in de Ardennen zal niet dezelfde setup zijn als een platte Vlaamse tocht langs polders...
(Ondertussen heb ik het zowat gevonden, ong.100psi)

BLRacing

Bericht door BLRacing » za jan 03, 2004 10:42 pm

BOSS schreef:
[
Sufkut schreef:

volgens mij ging het hier alleen om de demper

dusssss©

Moet je wel alles lezen hee.

Plaats reactie