ketting eraf of niet?
Moderator:Beheerders
Ik maak altijd de ketting schoon terwijl hij gewoon om de tandwielen blijft. Sommigen van jullie halen hem eraf om te reinigen.
Mijn vraag: Heeft dat zin? Met andere woorden: Wat kun je meer of beter doen als je de ketting loshaalt?
Ik ken ook iemand die hem regelmatig kookt in de dieselolie. Schiet je daar iets mee op?
Mijn vraag: Heeft dat zin? Met andere woorden: Wat kun je meer of beter doen als je de ketting loshaalt?
Ik ken ook iemand die hem regelmatig kookt in de dieselolie. Schiet je daar iets mee op?
Re:ketting eraf of niet?
baom schreef:
Ik maak altijd de ketting schoon terwijl hij gewoon om de tandwielen blijft. Sommigen van jullie halen hem eraf om te reinigen.
Je hoeft echt niet na iedere rit je ketting eraf te halen, en al helemaal niet als je geen powerlink op je ketting hebt. Gewoon na het rijden goed afborstelen, als ie erg smerig is borstelen met een soppie. Snel laten drogen (zodat ie niet gaat roesten) en dan insmeren met goede olie (gebruik zelf teflon spray).
Je kunt eens in de zoveel tijd je ketting eraf halen en dan in de diesel ofzo leggen, maar dat hoeft niet per sé. En let erop dat je dan veel, zoniet al het vet uit de ketting haalt.
Koken in diesel olie is hetzelfde alleen door de hogere temperatuur verloopt het oplossen sneller. Maar leuk als je gek bent op koken :P.
zal je moeder blij mee zijn; een pannetje diesel op de stoof
:P
dusssss©

dusssss©
Diesel koken lijkt me ook niet geheel ongevaarlijk op een gasfornuis...
Ketting schoonmaken???
Dat is met mijn nieuwe ketting niet meer aan de orde... ;D

Dat is met mijn nieuwe ketting niet meer aan de orde... ;D
Het beste is om je ketting gewoon lekker te laten liggen. Mocht je hem er perse af willen halen let dan wel goed op dat je hem er weer in dezelfde richting erop legt.
Zelf ben ik niet zo"n fan van die powerlinks. Ik breek nooit kettingen tijdens het rijden, maar die ene ketting die ik had met een powerlink (om eens te testen) brak ik 2 keer op de powerlink....
groenten
Zelf ben ik niet zo"n fan van die powerlinks. Ik breek nooit kettingen tijdens het rijden, maar die ene ketting die ik had met een powerlink (om eens te testen) brak ik 2 keer op de powerlink....
groenten
-
om de paar maanden haal ik mijn ketting er af. leg hem een tijdje in de diesel. ik droog hem dan goed af en kook hem in vet uit. vervolgens laten afkoelen en weer op de fiets.. dit doe ik meestal om de paar maanden. na het rijden spoel ik de ketting af met water en zet ik de fiets weg. het vet blijft gewoon zitten ondanks het afspuiten
Zand er over schreef:
om de paar maanden haal ik mijn ketting er af. leg hem een tijdje in de diesel. ik droog hem dan goed af en kook hem in vet uit. vervolgens laten afkoelen en weer op de fiets.. dit doe ik meestal om de paar maanden. na het rijden spoel ik de ketting af met water en zet ik de fiets weg. het vet blijft gewoon zitten ondanks het afspuiten
Rijd je nooit in het modderige bos (of welke super-olie gebruik je) en vervang jij nooit je ketting? Ik heb meestal om het half jaar/ 1jaar een andere ketting nodig. Ik laat hem lekker zitten, maak hem wel vaak goed schoon, en als ie rot is, vervang ik hem (samen met de tandwielen)
groeten Koen
Haal alleen mijn ketting eraf als er een nieuwe opmoet.
Voor schoonmaken; de tuinslang erop en schoonmaken met een doek, en dan ff weer smeren, naar mijn idee meer dan voldoende.
Voor schoonmaken; de tuinslang erop en schoonmaken met een doek, en dan ff weer smeren, naar mijn idee meer dan voldoende.
-
mijn Sachsketting (met Powerlink, nooit problemen) gooi ik tijdens het schoonmaken regelmatig in m"n emmertje bionet-sop, daarna afdrogen en klaar!
Groet, Lars
Groet, Lars
-
als ik em heb uitgekookt staat ie zo strak van het vet dan kan je een stuk van 30 centimeter ketting zo recht voor uit steken zonder dat de schakels knikken. dus dat vet is super taai spul.

-
Wat is het kookpunt van dieselolie? ???
Ketting er gewoon op laten liggen en schoonmaken met zo"n reinigingsapparaat. Goed afspoelen en wat kettingolie erop.
Werkt (bij mij) perfect. ;D
Werkt (bij mij) perfect. ;D
-
eraf end an in een bakje met VAnish oxy shit, zon schep of 5, ff kokenwater erop en bubbels!!
haalt veel weg!
haalt veel weg!