monteren bb crank, wel of geen vet
Moderator:Beheerders
Ik ga van het weekend crank"s en bb demonteren ivm. irritante tik.
Bij het terug plaatsen van bb en crank"s, wel of geen vet gebruiken?
Tommy
Bij het terug plaatsen van bb en crank"s, wel of geen vet gebruiken?
Tommy
Re:monteren bb crank, wel of geen vet
Over het monteren van crancks zul je veel horen:
- Wel vet
- Geen vet
- Locknot
- Kopervet
- Kauwgom
Voor de crancks gebruik ik altijd kogellagervet en voor mij / bij mij werkt dat goed. De BB draai ik er ook in met vet, lekker veel.
Hoie.
- Wel vet
- Geen vet
- Locknot
- Kopervet
- Kauwgom
Voor de crancks gebruik ik altijd kogellagervet en voor mij / bij mij werkt dat goed. De BB draai ik er ook in met vet, lekker veel.
Hoie.
VET DUZZZZZZ
geen roest en is ook goed te demonteren
greetzzz 8)angel
geen roest en is ook goed te demonteren
greetzzz 8)angel

BB met veel vet monteren. Cranks droog!
zonoskar schreef:
BB met veel vet monteren. Cranks droog!
Cranks droog monteren deed ik eerst ook, maar op een gegeven moment iedere keer kraken, toen eraf gehaald en heel dun lagervet opgesmeerd (goed uitgesmeerd met mijn vinger, zodat er maar heel weinig op zat). Nu nooit meer last van gekraak van de cranks.
BB met zuur vrije vaseline, en cranks zonder enig vet, monteer spul altijd zo, en nog nooit gekraak gehad.
Cranks worden op een spie-einde (de vierkant) gemonteerd. Een spie-einde montage baseert z"n verbinding op de wrijving tussen de 2 delen die ontstaat door de schuine vlakken (een beetje zoals een schroef, maar dan recht). De bout waarmee je het geheel op spanning zet, is niet voor de verbinding, maar alleen voor borging. Als je nu vet smeert tussen de 2 delen, wordt de wrijving veel minder, ook met lagervet. Er komt meer kracht op de bout en het wordt dus veel belangrijker om de bout vast te hebben, anders krijg je speling en speling leidt tot uitlubberen van de cranks.
Ik heb nog nooit vet aan m"n cranks gedaan en ook nog nooit een crank uitgelubberd of kraakjes gehad die daaraan te wijten waren. Ik heb nog een setje XTRs uit 1994 die veelvuldig van fiets gewisseld zijn. Nog perfect in orde!
Ik heb nog nooit vet aan m"n cranks gedaan en ook nog nooit een crank uitgelubberd of kraakjes gehad die daaraan te wijten waren. Ik heb nog een setje XTRs uit 1994 die veelvuldig van fiets gewisseld zijn. Nog perfect in orde!
Shimano lock-snot om je trapas te monteren en ook lock-snot op je cranks.
Ik doe het al jaren en bij mij is er ook nog nooit een crank uitgelubberd, en de mijne kraken ook niet!
Lock snot van shimano is speciaal gemaakt om dingen te monteren als trapas, zadelpen, balhoofdlagercups enz enz. Dingen die dus niet moeten kraken!!! Het heeft namelijk de eigenschap dat het dunner is, waardoor het niet opgeschoven wordt, maar er tussen kruipt en dat moet je dus net hebben. Ook is het veel beter hitte bestendig die bij eventuele wrijving ergens bij kan komen kijken.
Koop een pot van die zooi en je kan er jaren tegenaan en je zult er geen spijt van hebben.
Groeten
Ik doe het al jaren en bij mij is er ook nog nooit een crank uitgelubberd, en de mijne kraken ook niet!
Lock snot van shimano is speciaal gemaakt om dingen te monteren als trapas, zadelpen, balhoofdlagercups enz enz. Dingen die dus niet moeten kraken!!! Het heeft namelijk de eigenschap dat het dunner is, waardoor het niet opgeschoven wordt, maar er tussen kruipt en dat moet je dus net hebben. Ook is het veel beter hitte bestendig die bij eventuele wrijving ergens bij kan komen kijken.
Koop een pot van die zooi en je kan er jaren tegenaan en je zult er geen spijt van hebben.
Groeten
blijkt uiteindelijk in de pedaal te zitten. Beetje vet tussen pedaal en crank.
Vooralsnog geen last meer van tik...........
Tommy
Vooralsnog geen last meer van tik...........
Tommy
- vette ranger
- Contacteer:
nog even iets
is er bij niemand ooit geleerd dat je geen vet op conische delen mag smeren want wat je krijgt is dat je crank veel te ver over je trapas
gaat waardoor hij te veel spanning te verwerken heeft
er zijn uitzonderingen bij conische delen vet te gebruiken
maar dan moet je zo ver ik weet
gaan denken aan de lucht vaart
of als het speciaal vermeld is vet te gebruiken
en wat ik zeker weet is geen vet op cranken
behalve die octalink of hoe het ook heet
( sorry ik ben niet zo"n dude die al die namen exact weet )
maar weet wel er mee om tegaan
is er bij niemand ooit geleerd dat je geen vet op conische delen mag smeren want wat je krijgt is dat je crank veel te ver over je trapas
gaat waardoor hij te veel spanning te verwerken heeft
er zijn uitzonderingen bij conische delen vet te gebruiken
maar dan moet je zo ver ik weet
gaan denken aan de lucht vaart
of als het speciaal vermeld is vet te gebruiken
en wat ik zeker weet is geen vet op cranken
behalve die octalink of hoe het ook heet
( sorry ik ben niet zo"n dude die al die namen exact weet )
maar weet wel er mee om tegaan
Waarom zou er meer spanning op komen als je hem er verder opschuift???
Als ie klemt kan ie toch gewoon niet verder?
En hoe dichter ze bij het hart van je bb komen, hoe kleiner het moment en dus minder spanning je bb.
Dus... gebruik vet om alles makkelijker te (de)monteren!
grtz Stefan
En hoe dichter ze bij het hart van je bb komen, hoe kleiner het moment en dus minder spanning je bb.
grtz Stefan
- vette ranger
- Contacteer:
Faxmulder schreef:
Waarom zou er meer spanning op komen als je hem er verder opschuift???
grtz Stefan
nou nou een kleiner moment van een halve milimeter
nou dan kan je ook zeggen dat je je voetten meer tegen de crank moet houden omdat je dan ook een kleiner moment heb dat is dus gewoon Bullshit
en wat ik wil zeggen al je een beetje redelijk verstand heb van techniek weet je dat je op conische delen geen vet mag gebruiken
behalve als dat verteld is maar als je vet gebruikt bij je crank
heeft hij minder weerstand met het er op schuiven
dus gaat hij iets verder
oke ze hebben vast rekening gehouden doormidel van veiligheids normen dat ze dus meer krachten kunnen hebben dan waar ze voor gemaakt zijn
maar wat je doet is dat je de crank te veel inklemt
waar door je een spannings consentratie krijgt op de 4 hoekpunten van je crank en je weet wat spannings consentratie kunnen veroorzaken
denk maar aan de belmer ( 1994 of zo ?)
mzzls
-
ik doe alleen kopervet aan mijn cranks bij mijn titanium trapas omdat je anders koudlas gaat krijgen tussen cranck en trrapas anders nooit vet bij vierkante trapassen
bij isis en ocatlink mag je wel vet gebruiken
bij isis en ocatlink mag je wel vet gebruiken
Ik gebruikte nooit vet, maar nu doe altijd vaseline op mijn as en en crank en het werkt goed.
maar na een maand kraken ze weer onwijs.
maar na een maand kraken ze weer onwijs.