zadelpen
Moderator:Beheerders
-
Re:zadelpen
Zal vast door de kou komen. Misschen WD40 proberen en je zadelpen draaiend er proberen uit te halen.
V.
V.
Zadel van zadelpen demonteren, fiets op z"n kop bij zadelpen inklemmen in bankschroef (niet te dicht bij "t frame anders zou je dat weleens ook plat kunnen drukken) en dan aan de uiteinden van het frame draaien. Als dit niet lukt kun je waarschijnlijk je frame afschrijven :"(
-
ik kreeg m ook niet meer los, vervolgens trapas eruit gehaald, dan kan je door een gat in de trapasbuis in de zitbuis kijken...niks te zien hoor trouwens haha maar je kan er dan wel van die kant wd40 of andere kruipolie in spuiten/gieten. vervolgens dagje laten intrekken desnoods paar keer herhalen en dan inderdaar zadel eraf, pen tussen de bankschroef en aan je frame draaien, je moet er echt veel kracht op zetten anders gebeurt er niks, kijk wel uit natuurlijk, bij mij ging t zo los, ik had wel een true temper frame (staal) maar ik weet of alu dit soort methoden doorstaat..
daarna gewoon om de zoveel tijd eens los halen beetje invetten etc dan rot ie ook niet vast, succes
daarna gewoon om de zoveel tijd eens los halen beetje invetten etc dan rot ie ook niet vast, succes
Tis een mcm team(composiet)frame van giant, dus kan ik er ni te wild mee tekeer gaan tussen die bankschroef >:(
Ik heb nog zo"n 5 cm van de pen over, zadel en houder afgebroken :-[
Ik heb nog zo"n 5 cm van de pen over, zadel en houder afgebroken :-[
Met een los ijzerzaagblad langzaam en voorzichtig de pen over de lengte doorzagen. Pas op dat je het frame niet raakt. Het kan een uurtje of 10 duren
Zonder dollen, een vriend van me heeft zoiets ook ooit gehad. Hij is er toen een week bezig geweest met bovenstaande suggesties. Hij heeft het toen maar opgegeven, want dat zagen zag ie niet zitten. Een half jaar later ging de pen er wel (met moeite) uit, dus als je een half jaar de tijd hebt, is dat misschien ook een optie.

tis me gelukt......ik moet me wel een andere bankschroef aankopen
Bedankt voor de tips...grtz

Bedankt voor de tips...grtz
-
zie je wel, met een bankschroef is alles te reparen....
OF met een grote hamer!!!
vaak rot die bende vast omdat aluminium en staal in elkaar vastvreet, dat is dus met name bij ouwe fietsies

Ik heb het ook wel eens gehad, oplossing: brute kracht, we hebben er met drie man aan getrokken.
Oorzaak: er zit zand tussen zadelpen en zadelpenbuis en dat vreet in het aluminium.
Oorzaak: er zit zand tussen zadelpen en zadelpenbuis en dat vreet in het aluminium.
zand vreet niet in aluminium. vocht tussen alu en staal maakt een binding, en niet zon zwakke
volgens mij ::)
volgens mij ::)
als je ook ff vertelt hoe je het gedaan hebt... ???
Ik vind het toch wel op zn minst erg apart hoe een alu pen in een composiet frame vast kan gaan zitten.... ???
Flikker er een per fles cola overheen. Lost alles op ;D
DeKerfs schreef:
Ik vind het toch wel op zn minst erg apart hoe een alu pen in een composiet frame vast kan gaan zitten.... ???
Zit er misschien een bus in de zitbuis om "t frame te beschermen ofzo?
-
Pappie schreef:
Flikker er een per fles cola overheen. Lost alles op ;D
jaja...maarre jij vergeet dus wel ff dat cola ook erg plakt, dus eerst lost t op maar daarna plakt t weer vast...
:P
Ninko schreef:
als je ook ff vertelt hoe je het gedaan hebt... ???
wat hij heeft gebeurt echt heel vaak hoor, en het is echt kut omdat je vaak het frame beschadigt dan zoal niet stukmaakt dat het niet meer te gebruiken is.
[
DeKerfs schreef:
ik had niet gelezen dat het composiet was .... :P , dat is toch samengesteld materiaal? ik weet daar eigenlijk niet zoveel van.. ???
-
om zo"n zaken te voorkomen altijd uw zadelpen invetten
met bv kopervet dit is ideaal om een titanium zadelpen in te vetten
titanium heeft anders de gewoonte om een koudlas te maken met uw frame
dit wil zeggen dat de zadelpen een chemische reactie doet ontstaan tussen uw zadelpen en uw frame en zo komt vast te zitten precies of ze is vastgelast
dit is vooral met aluframe"s en stalen frame"s
dit wil zeggen dat de zadelpen een chemische reactie doet ontstaan tussen uw zadelpen en uw frame en zo komt vast te zitten precies of ze is vastgelast
Great Manitou schreef:
om zo"n zaken te voorkomen altijd uw zadelpen invetten
Jah klopt... deels.. Het frame hier is een MCM van carbon/composiet... dus gaat het koudlas verhaal mijnsinziens niet op, tenzij er een alu bus in het frame zit verlijmd oid...
Verder mag je een carbonzadelpen zelf nooit invetten... Ongeacht in welk frame je hem steekt. Vraag me af of dat omgekeerd ook gevolgen heeft... (dus een alu/tita pen in een carbon frame... ???). Kan me voorstellen dat sommige carbon/epoxy soorten niet goed tegen sommige vetten kunnen...
legion schreef:
[DeKerfs schreef:
Zit er misschien een bus in de zitbuis om "t frame te beschermen ofzo?
het bovenste stuk van zo"n composiet buis is toch aluminium (of een ander staal)?
mvg Ninko
Ninko schreef:
het bovenste stuk van zo"n composiet buis is toch aluminium (of een ander staal)?
mvg Ninko
Composiet is niets meer dan een samengesteld materiaal idd.. maar het is neit zo dat het per defenitie een metaal hoeft te zijn. 9 van de 10 keren dat men bij fietsen over een composiet frame praat, is dat een carbon/kevlar/e.d. Zo ook die MCM. En nee, daar hoeft het bovenste stuk van de buis niet van alu of staal te zijn oid.. Ik zou het me alleen wel voor kunnen stellen ivm. kerfwerkingen of andere constructie technische redenen...
Meestal is het einde van de buis toch van staal of aluminium... dat carbon kun je toch nooit hard genoeg aantrekken, danwel dat het genoeg sterkte heeft om die zadelpen genoeg te kunnen ondersteunen... Heb nog nooit gezien dat dat stuk bovenaan de zadelpenbuis van carbon is inplaats van alu lug ofzo...
mvg Ninko
mvg Ninko
Ninko schreef:
Meestal is het einde van de buis toch van staal of aluminium... dat carbon kun je toch nooit hard genoeg aantrekken, danwel dat het genoeg sterkte heeft om die zadelpen genoeg te kunnen ondersteunen... Heb nog nooit gezien dat dat stuk bovenaan de zadelpenbuis van carbon is inplaats van alu lug ofzo...
Kan en gebeurd wel... Daarbij, vandaag op een Seven Ti gereden... juist een titanium frame. Raad eens wat zei boven in hun titanium zitbuis persen om seizing/koudlassen tegen te gaan??? Juist.. een carbon huls...