Re:vreemd geluid achteras

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Tommy
vreemd geluid achteras

Bericht door Tommy » di okt 28, 2003 9:00 am

na monteren van een ander wiel, kwam gisteren na een uur fietsen een vreemd droog piep/krakend geluid uit mijn achteras. Tevens leek het of de cass. doorsloeg. (niet de ketting dus, deze is overigens nieuw en cass. in redelijke staat)
Zou het freewheel het probleem zijn?
Vanochtend heb ik er geen last van gehad maar toch, kan het kwaad als ik er mee door rijd?

Zou er te weinig vet in kunnen zitten, zo ja wat moet er voor een vet in?

Hoe demonteer ik dit freewheel? volgens een tekeningetje (XT) moet dit met een inbus sleutel, geldt dit ook voor deore?

De techn. handleiding downloaden van de shimano site....lukt dus niet, pdf missing ofzoiets.
Voor de duidelijkheid, het gaat om een deore as.

Weet iemand raad.

Tommy

lion

Bericht door lion » di okt 28, 2003 9:11 am

ligt het misschien niet aan je body?

Tommy

Bericht door Tommy » di okt 28, 2003 9:23 am

de body is dat gedeelte waar de cass. overheen schuift leg uit ?

Tommy

Plons

Bericht door Plons » di okt 28, 2003 9:36 am

Geen fantasie :

het kan zijn dat de bodie bevroren is.

ZOals het nu klinkt is dat het.

Gebeurd regelmatig met deze kou, komt dikwijls door het afspuiten van de fiets en dan het bevriezen van het water in de cassette.

Niet voor niks zie dan ook regelmatig mensen pissen op de kassette, lekker warm en het helpt meestal ook nog.

Tommy

Bericht door Tommy » di okt 28, 2003 10:11 am

Dat begrijp ik.
Het wiel heeft ongeveer 4-maanden op een warme droge zolder gehangen.
Het wiel sinds afgelopen zondag in gebruik, er kan dus volgens mij geen vocht in zitten.

Kou... zou kunnen. Overdag staat de fiets in de buitenlucht (fietsenstalling), "s nachts in schuur vorstvrij.
Dus bevroren kan de body toch niet zijn gisterenmiddag lijkt mij.

Maar goed, kan je mij uitleggen hoe dat in elkaar steekt/werkt met body en freewheel.

Tommy

Tommy

Rob G

Bericht door Rob G » di okt 28, 2003 11:34 am

Om je body te kunnen demonteren moet je eerst je as verwijderen. Hiervoor heb je die platte conussleutels voor nodig (misschien heb je hiermee al wat ervaring). Als nu je as eruit is kun je met een grote inbus (8mm meen in uit men hoofd) de bout van de body losdraaien. Nu kun je je body eventueel dus vervangen of goed vet erachter stoppen. Om de body uit elkaar te draaien (mag officieel van shimano niet) heb je weer een speciaal stuk gereedschap nodig en dit is helemaal niet zo eenvoudig, dus ik zou er zelf maar niet aan beginnen. Nieuwe body monteren dus dan maar. Body er weer terug opzetten en lekker veel vet er achter stoppen bij de rubbere ring zodat water geen kans krijgt.

Nu de zaak toch open ligt meteen ook nieuwe kogeltjes erin en nieuw vet, kijk meteen of je conussen niet te erg zijn ingelopen en anders ook vervangen.

Nu de as opnieuw monteren, zorg wel dat hij aan de tandwiel kant altijd goed geborgd is want daar kun je niet meer bij als je de as terug hebt geplaatst, en anders kan hij loslopen. Nu aan de niet tandwielkant enkel een kwestie van een goede afstelling zoeken. Dat is en blijft oefenen en het gevoel krijgen! Tip: zorg voor een ietsie pietsie speling, als je dan je wiel klemt in het frame loopt ie perfect speling vrij en het lichtste!!

Succes

Tommy

Bericht door Tommy » di okt 28, 2003 12:21 pm

dankt Rob,
(conussleutel 14mm volgens mij)
lagers en conussen zijn overigens nog prima.

Tommy

Rob G

Bericht door Rob G » di okt 28, 2003 2:50 pm

bij deore geloof ik 14 ja, en de buitenste 17 (dacht ik). Maar bij shimano is het zo dat voor de LX en de XT weer andere maten worden gebruikt en ook voor de race wil het weleens verschillen.

Daarom heb ik 13 tot en met 17 allemaal liggen, makkelijk als je bij een bikeshop werkt!!!

Met je body al gelukt of niet?

GreetZ

Tommy

Bericht door Tommy » di okt 28, 2003 3:01 pm

probeer het tot het weekend uit te houden. Ik heb namelijk elke dag fiets nodig (en ben nu heeeeeel hard aan het werk).

Tommy

Tommy

Bericht door Tommy » di okt 28, 2003 3:09 pm

Rob,
kom ik een kogellager tegen tijdens het demonteren van de body ?
het smeren van de body/lager e.d. kan ik daar dit http://www.bike2build.nl/artikel.php?pr ... epid=00081 voor gebruiken ?

Tommy

Rob G

Bericht door Rob G » di okt 28, 2003 5:42 pm

Je komt geen vaste lagers tegen, maar je zult lossen kogeltjes in cups tegen komen waar een conus tegen drukt. Dity is dus als je je as eruit haalt aan 2 kanten.

Je as moet eruit om je body te kunnen demonteren. Met je body is het verder zo dat je er niks aan kunt doen, zoals ik eerder al zei kan dit niet volgens shimano (ja ik kan het wel, maar het mag eigenlijk niet...) Je kunt hooguit wat olie in de body proberen te laten lopen en anders is het een kwestie van vervangen als er water in zit en dus over gaat slaan.

Je kunt de kogeltjes verder het beste gewoon in teflonvet in de cups leggen. Dit werkt nog steeds het beste. Ook is het makkelijk om wit vet te pakken, je kunt zo makkelijk zien wanneer je vet echt vuil wordt en wanneer je het weer moet vervangen.

GreetZ

Rob G

Bericht door Rob G » di okt 28, 2003 5:42 pm

het finishline teflon vet is inderdaad heel goed!

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » di okt 28, 2003 7:15 pm

Het vervangen van een 25euro body op een 30euro Deore naaf lijkt me niet zo heel zinvol, maar ja.

De body-fixing bolt is een 10mm als ik me niet vergis. Als je de as verwijdert door alleen de linker kant los te draaien, blijft de aandrijfkant als het goed is goed geborgd.

Over het servicen van een body, is dat te doen? Ik heb zelf nog een XTR die ik wel uit elkaar wil halen. Onderaan deze pagina wordt gesproken over een speciaal gereedschapje, is dat echt nodig of kan het ook anders?

dobbel our zero

Bericht door dobbel our zero » di okt 28, 2003 7:59 pm

je moet toch ook aan 1 kant de lagercup weghalen?

Plaats reactie