Re:Afgelopen crank??

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Reinhard
Afgelopen crank??

Bericht door Reinhard » ma okt 27, 2003 3:34 pm

What if....

Je onderhoud heb gepleegt op je trappers en de volgende rit je linker crank arm eraf loopt na 20 km.
Ik heb waarschijnlijk iets te veel geweld gebruikt met het loshalen van de pedaal.

het is een race face prodigy crank met vierkante trapas.
Hoe groot is de kans dat die nu versleten is en constant gaat loslopen?

Of is het gewoon weer de momentsleutel halen en aandraaien dat ding?

Steppie

Bericht door Steppie » ma okt 27, 2003 4:06 pm

Denk toch dat de crank niet strak genoeg aangedraaid is. Eerst zachtjes aantikken met een hamer en dan aandraaien. Beetje locktight kan ook nog wonderen verichten............

Enduro

Bericht door Enduro » ma okt 27, 2003 5:20 pm

Ik heb ook een vierkante Prodigy en ik heb hetzelfde ervaart. Toen gewoon 1x met brute kracht vastgedraaid (inbus met buis erop) en is nooit meer losgekomen...

M@lphy

Bericht door M@lphy » ma okt 27, 2003 6:06 pm

Ik hoop voor je dat de vierkantpassing niet tever is uitgelopen/ingesleten omdat je door bent gereden?

Het minste kan al voldoende zijn dat ie blijft loslopen... nog 1 keer VET aantrekken (zoals Enduro) en hopen dat ie maar blijft zitten.

Voor mij dus nooit meer een vierkantpassing...
Octalink of ISIS dus.
(hoewel ik een Octalink ook los heb getrapt... tijdens een XC wedstrijd en ben gewoon doorgereden om te finishen! Einde XTR Re. crank.)

Ook al 2x Li. / Re. Cook Bros E cranks naar de haantjes getrapt.
(goede service van Vertex overigens... NOT!)

Q....

Bericht door Q.... » ma okt 27, 2003 7:14 pm

Enduro schreef:
Ik heb ook een vierkante Prodigy en ik heb hetzelfde ervaart. Toen gewoon 1x met brute kracht vastgedraaid (inbus met buis erop) en is nooit meer losgekomen...

Beun de Beunhaas ! Geef toch een 40 euro uit aan een flesje Lock-T.
Ben je van alle (los tril) problemen af. Ben ik niet gewend van je hoor Enduro :?

Reinhard

Bericht door Reinhard » ma okt 27, 2003 8:03 pm

ISIS komt eraan op de nieuwe fiets maar dat zal pas in het voorjaar zijn.
Zal hem dan met brute kracht vastzetten + locktite en mijn grote imbussleutel voorlopig op zeker even meenemen.

Enduro

Bericht door Enduro » ma okt 27, 2003 8:30 pm

Ik heb ook loctite en doe dit altijd op de crankbouten, maar dat had dus niet geholpen.

Volgende keer voor mij ook een splined trapas...

ramon73

Bericht door ramon73 » ma okt 27, 2003 8:45 pm

Denk eraan dat de ISIS assen van minder kwaliteit zijn dan de oude 4kante!!
Ik trok de bouten nog altijd eens na, 1 dag later en na wat km"s gereden te hebben. Nooit een losloper gehad. Gebruik ook kopervet op de passing en geen gewoon vet.

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » di okt 28, 2003 8:38 pm

;) Volgens mij moet je bij klempassingen, vierkante trapas, vliegwiel van een auto etc, juist geen smeermiddel of vet gebruiken. Altijd droog monteren. Als een dergelijke passing losloopt is 1 van de twee delen niet goed gefabriceerd, dus in jouw geval crank of BB. Bij een vierkante trapas valt daar niet veel aan te doen en rest inderdaad maar 1 oplossing locktight en een verhoogd moment.

MAAR IN GEEN GEVAL SMEERMIDDEL OF VET. ;)

ramon73

Bericht door ramon73 » di okt 28, 2003 10:37 pm

Het een is het ander niet: Bij klempassingen gebruik je idd beter niets. Maar moet het nog een keer los? Gebruik dan toch maar iets ertussen, het best een antiseize middel zoals kopervet.
Voor de sterke verbinding dus geen vet oid gebruiken. Moet het demontabel blijven, dan toch maar beetje kopervet :(

Overigens heb ik jaren gereden met LX cranks op een BB-UN52 trapas met koervet gemonteerd. In 7 jaren niet 1 afloper.

M@lphy

Bericht door M@lphy » wo okt 29, 2003 5:00 pm

Een ISIS as minder dan een "vierkante? ? ?

Wassaaaaaa... aah! ! ! ;)

ISIS / Octalink is stijver... groter van diameter & meer opnames voor de crank zelf ipv. maar 2 schamele raakvlakken.

VET nooit op "vierkantpassing" (met het vastdraaien zal ie nog meer op de as schuiven totdat ie eruit komt - einde crank!)

VET altijd op Octalink / ISIS om het contact te verbeteren & tegen het squaken!

Ik heb ook een XT "vierkant" op m"n trailfietske, ook niet losgelopen met al dat getrial etc.

Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » do okt 30, 2003 12:00 pm

Ralphmalph schreef:
Een ISIS as minder dan een "vierkante? ? ?

Wassaaaaaa... aah! ! ! ;)

ISIS / Octalink is stijver... groter van diameter & meer opnames voor de crank zelf ipv. maar 2 schamele raakvlakken.

VET nooit op "vierkantpassing" (met het vastdraaien zal ie nog meer op de as schuiven totdat ie eruit komt - einde crank!)

VET altijd op Octalink / ISIS om het contact te verbeteren & tegen het squaken!

Ik heb ook een XT "vierkant" op m"n trailfietske, ook niet losgelopen met al dat getrial etc.

volgens mij zitten er aan een "vierkant"passing nog altijd 4 raakvlakken

voor de rest geef ik je wel gelijk ;D

Plaats reactie