Krijsende V-brakes: de oplossing!
Moderator:Beheerders
Ik heb deze topic al gepost op zowel het mountainbike.nl als het mountainbike.be forum, en ik wil jullie deze primeur niet ontzeggen.
Zelf heb ik al jaren last gehad van krijsende V-brakes en heb sinds enkele maanden de oplossing gevonden.
Dankzij mijn gedwongen tijd zonder bike heb ik de tijd gevonden om dit deftig neer te pennen.
Lees het wonder hier >>>
Zelf heb ik al jaren last gehad van krijsende V-brakes en heb sinds enkele maanden de oplossing gevonden.
Dankzij mijn gedwongen tijd zonder bike heb ik de tijd gevonden om dit deftig neer te pennen.
Lees het wonder hier >>>
Re:Krijsende V-brakes: de oplossing!
Of je koopt dus BBB anti-krijs blokken.
- Xircuit
- Contacteer:
toe-in heet dat. vrij bekend toch?
ik wist het niet maar ik zal het zeker proberen

Je had "t ook gewoon hier kunnen vragen, hadden we je "t zelfde antwoord gegeven...
[Xircuit schreef: toe-in heet dat. vrij bekend toch?
Het is niet de standaard methode hé. Het is een omgekeerde methode. De vrij bekende methode werkt in vele gevallen bij V-brakes totaal niet.legion schreef: Je had "t ook gewoon hier kunnen vragen, hadden we je "t zelfde antwoord gegeven...
Ik ben toch vrij aktief qua contacten met MTB"ers en MTB-technici en ik heb nog nooit iemand geweten die al van de omgekeerde methode had gehoord. ???
Hmm, dan zal ik wel wat te snel hebben gelezen ofzo, gefeliciteerd met je uitvinding ende eureka!
tja JFK hier zijn ze niet zo lief als bij de BMS ; niet ;D ;D
Bwah, ik kan wel begrijpen dat je een bericht van een "onbekende" poster niet echt grondig gaat doorlezen.
Zijn ze hier in het algemeen niet lief dan?

Zijn ze hier in het algemeen niet lief dan?
nee wij zijn hele stoute jongens en meisjes
In het vervolg noemen we het monteren van v-rem remblokjes toe-out montage, goed ;D

Lekker nieuwe oplossing,
gebruikte mijn opa vroegah al toen hij samen met gerrit visser op de cluncker van de berg af kwam......
Massol
gebruikte mijn opa vroegah al toen hij samen met gerrit visser op de cluncker van de berg af kwam......
Massol
Één vraag:
Als je je blokken nou toe-in (of out? ::)) monteert, en je rijdt er een stukje mee, zal het blokje toch weer vlak zijn, waar het de velg raak? Dan zal ie toch weer gaan krijsen?
Of zie ik dit nu verkeerd?
Duidelijke onwetend over krijsende v-brakes....
Als je je blokken nou toe-in (of out? ::)) monteert, en je rijdt er een stukje mee, zal het blokje toch weer vlak zijn, waar het de velg raak? Dan zal ie toch weer gaan krijsen?
rob_the_biker schreef:
Das knap.. bij trommel remmen....

-
Sufkut schreef:
In het vervolg noemen we het monteren van v-rem remblokjes toe-out montage, goed ;D![]()
Ey Suffe kut,
Jij snapt het! ;D
V.
DeKerfs schreef:
[rob_the_biker schreef:
Das knap.. bij trommel remmen....![]()
![]()
Bij wijze van......
Dn Helle schreef:
Één vraag:
Ik heb m"n systeem nog eens van naderbij bekeken... en uiteindelijk slijt de remblok overal evenveel af. En zo kwam ik tot de oorzaak waarom de methode werkt.
Als de remblok via de omgekeerde methode tegen de velg komt, elimineer je alle speling op de V-brake arm. Je remblok staat dus eerst toe-out, hij komt tegen de velg, de speling gaat weg doordat de remblok evenwijdig wordt geduwd met de velg (bij toe-in creëer je juist extra speling) en dan rem je met alle de brakepower die V-brakes te bieden heeft.
Krijsen heeft gewoon te maken met de stijfheid van de hele remeenheid en vork maar ook met het frictie materiaal. Als je remt worden de blokken naar voren geduwd en zal als een veer terug springen.
Je kunt het vergelijken door met je duim (of andere vinger) op een tafelblad of raam te drukken en in de richting van de vinger te bewegen over het vlak. Dan gaat tie trillen. Dat effect kun je stick & slip noemen en als de constructie eromheen, de rem zelf en en datgene waar de rem op gemonteerd is ook niet stijf zijn komt dat er als versterker bij.
Ik heb er zelf niet veel kaas van gegeten maar je moet ook letten op de natuurlijke frequentie van de hele constructie. Dit is echt heel belangrijk omdat natuurlijke frequentie niets anders is als een systeem dat verstoord word in rusttoestand en daarbij een meer harmonische (krijsen in dit geval) trilling vrijkomt. Het kan zo schadelijk zijn dat onderdelen gewoon kapot gaan maar dat zal hierbij niet zo snel gebeuren.
Soms is het veranderen van een setup allesbepalend en in dit geval zal dat heel goed kunnen.
Je kunt het vergelijken door met je duim (of andere vinger) op een tafelblad of raam te drukken en in de richting van de vinger te bewegen over het vlak. Dan gaat tie trillen. Dat effect kun je stick & slip noemen en als de constructie eromheen, de rem zelf en en datgene waar de rem op gemonteerd is ook niet stijf zijn komt dat er als versterker bij.
Ik heb er zelf niet veel kaas van gegeten maar je moet ook letten op de natuurlijke frequentie van de hele constructie. Dit is echt heel belangrijk omdat natuurlijke frequentie niets anders is als een systeem dat verstoord word in rusttoestand en daarbij een meer harmonische (krijsen in dit geval) trilling vrijkomt. Het kan zo schadelijk zijn dat onderdelen gewoon kapot gaan maar dat zal hierbij niet zo snel gebeuren.
Soms is het veranderen van een setup allesbepalend en in dit geval zal dat heel goed kunnen.

zijn er eigenlijk ook modellen van v brakes bekend die juist niet piepen.
Ik las dat de xt"s heel erg vaak piepen, dus misschien is er een rem die niet piept
Ik las dat de xt"s heel erg vaak piepen, dus misschien is er een rem die niet piept
Roseversand heeft er een speciaal hulpstukje voor. Leg je tussen velg en blok, staat je blokje in 1 keer goed scheef. In de juiste stand dan OK
Rose Versand heeft ze niet meer en zal ze ook niet meer krijgen
Erikje

Erikje
Je verhaal gelezen Jeffry.
Er zit een foutje in je uitleg.
Net onder de afbeelding van de remblokjes staat tussen haakjes:
(lange zijde dus meer versleten)
Dit moet zijn:
(korte zijde dus meer versleten)
Anders klopt je theorie niet.
Rob
Er zit een foutje in je uitleg.
Net onder de afbeelding van de remblokjes staat tussen haakjes:
(lange zijde dus meer versleten)
Dit moet zijn:
(korte zijde dus meer versleten)
Anders klopt je theorie niet.
Rob
-
Erikje schreef:
Rose Versand heeft ze niet meer en zal ze ook niet meer krijgen![]()
Erikje
Zelf maken met een stukje hout? Als je de maten weet tenminste..
V.
ijslollie stokje gaat perfect