"Tikje" in Marzocchi Shiver SC
Moderator:Beheerders
Beste Bikers,
Al eens wat gezocht maar nog niks kunnen vinden op het volgende probleem:
vandaag stukkie gaan fietsen en tijdens het fietsen hoorde ik steeds een "tikje". Fiets heeft er nu 350 km op zitten, dus nog errug nieuw mag je zeggen (al ziet ie er niet meer zo uit ondertussen :P). Eerst niet kunnen achterhalen waar het vandaan komt maar ik weet nu vrij zeker dat het uit de voorvork komt. Ik hem een Giant XTC AC 1 model 2002 uit Amerika met een Marzocchi Shiver SC 2002 voorvork. Als ik tijdens het fietsen nu ga staan en laat me ff "zakken" en trek dan aan het stuur hoor ik die tik iedere keer 1 keer. Tijdens het klimmen hoor ik de tik ook voortdurend (soms wel vaker achter elkaar). Kan dit iets met de veren te maken hebben die in de vork zitten of heeft iemand anders een idee hoe dit zou kunnen ?
Al eens wat gezocht maar nog niks kunnen vinden op het volgende probleem:
vandaag stukkie gaan fietsen en tijdens het fietsen hoorde ik steeds een "tikje". Fiets heeft er nu 350 km op zitten, dus nog errug nieuw mag je zeggen (al ziet ie er niet meer zo uit ondertussen :P). Eerst niet kunnen achterhalen waar het vandaan komt maar ik weet nu vrij zeker dat het uit de voorvork komt. Ik hem een Giant XTC AC 1 model 2002 uit Amerika met een Marzocchi Shiver SC 2002 voorvork. Als ik tijdens het fietsen nu ga staan en laat me ff "zakken" en trek dan aan het stuur hoor ik die tik iedere keer 1 keer. Tijdens het klimmen hoor ik de tik ook voortdurend (soms wel vaker achter elkaar). Kan dit iets met de veren te maken hebben die in de vork zitten of heeft iemand anders een idee hoe dit zou kunnen ?
-
Re:"Tikje" in Marzocchi Shiver SC
Als je gaat zitten en dus jezelf laat zakken terwijl je je stuur vasthoudt hoor je het ook kraken?!
Haal eens alles los, voorvork, stuurpen, stuur en balhoofd. Alles netjes schoonmaken en weer
goed invetten. Misschien verhelpt dit jouw probleem.
Kijk ook even goed of er geen vuil onder de klemmen van je shifters of remmen zit.
V.
Haal eens alles los, voorvork, stuurpen, stuur en balhoofd. Alles netjes schoonmaken en weer
goed invetten. Misschien verhelpt dit jouw probleem.
Kijk ook even goed of er geen vuil onder de klemmen van je shifters of remmen zit.
V.
The Flying V schreef:
Als je gaat zitten en dus jezelf laat zakken terwijl je je stuur vasthoudt hoor je het ook kraken?!
Nee dan hoor ik het niet. Het is puur als ik het zelf "forceer" zoals boven omschreven en als ik al zit tijdens een klim. Soms 1 tikje soms ook meerdere keren achter elkaar. Als ik het "forceer" dan is er iedere keer 1 duidelijke tik.
- King Zeus @ DirtE19
ik heb dit ook met mijn shiver DC, ze hebben me vertoeld dat dit te maken heeft met dat de veren wat losser komen en dus na een klein jumpeke of gewoon de fiets neerzetten de veren een tikje geven tegen de binnenpoten... als het zo is niks om verder zorgen over tye maken!
Geluid van de vork bij top-out?
Enduro schreef:
Geluid van de vork bij top-out?
Nop is het ook niet, weet ik zeker.
Misschien nog ter verduidelijking. Als ik de stelschroeven voor de "load" meer naar + stel (dus voor een zwaardere rijder) dan komt de tik ook "sneller" om het maar zo te noemen. Vervolgens is het al voldoende om het stuur licht naar beneden te duwen om de tik te horen.