OK, je Boxxer bestaat uit een aantal onderdelen: de casting oftewel de onderpoten, daar waar je wiel in/tussen zit. Dan 2x binnenpoten, die goudkleurige dingen. Verder een onderste en bovenste kroon. In de onderste zit je binnenbalhoofdbuis, dat zilveren pijpje wat in je frame gestoken wordt.BQDHFR schreef: ik begrijp er wel wat van, maar wat is de castingbovenkant?
en de posts over vorkpoten die mijn frame rammen of intern teruggeschoefte vork begrijp ik ook niet helemaal.
Heeft iemand nog een frame bumper liggen?
Je vork heeft een door de fabriek ingestelde veerweg. Dat is INTERN geregeld door de luchtkamer of de veer een bepaalde lengte mee te geven. Als jij de kroon over de binnenpoten naar beneden schuift, verandert er intern niets. Alleen kan de casting nu maar een bepaalde lengte over de binnenpoten schuiven tot deze de onderste kroon raakt. Want intern wil de vork doorveren tot 18 of 20cm, maar in jouw geval stopt de vork dus al bij 14cm.
Nu is 14cm bij een vork die intern 18 of 20cm heeft een veerweg die je heel eenvoudig bereikt, dus je gaat absoluut al bij je eerste rit merken dat je casting tegen de kroon slaat. Maar niet alleen de casting raakt je kroon, ook je band zal de kroon raken. En dus meteen blokkeren en jij slaat over je stuur heen. (en daar wil ik dus een filmpje van!).
Je kunt je binnenpoten dus lager in de onderste kroon krijgen door de vulbussen tussen je bovenste balhoofdcup en de bovenste kroon er tussenuit te halen. Nu heb je ruimte om de poten naar beneden te schuiven en zo meer ruimte tussen de casting en onderste kroon te krijgen. Hopelijk kom je dus tot die minstens 20cm tussen casting en kroon die je nodig hebt om de band niet tegen je kroon te laten knallen.
Het kan dus zijn dat je Boxxer geen 20cm maar 18cm veerweg heeft en dat je dus maar 18,5cm (altijd een paar millimeter extra!) ruimte hoeft te hebben. Of je kunt bij een goede dealer je Boxxer terug laten zetten op 18cm, waarschijnlijk zelfs 16cm en in dat laatste geval heb je genoeg ruimte als je de beschreven stappen uitvoert.
Duidelijk? Anders gewoon doorvragen. Domme vragen bestaan niet, dom gedrag levert leuke filmpjes op!
(of zoals Einstein al zei: 'twee dingen zijn oneindig, het heelal en menselijke domheid. En van het eerste ben ik niet zeker... .')