Vork zandstralen en poedercoaten

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Mike155
Vork zandstralen en poedercoaten

Bericht door Mike155 » zo nov 03, 2013 8:47 am

Aangezien de vork die ik eigenlijk graag in mijn nieuwe frame wil plaatsen niet in de gewenste kleur te krijgen is, denk ik er over na om deze te zandstralen en matzwart te laten poedercoaten.
Heeft iemand hier ervaring mee of iemand kent die er ervaring mee heeft?
Dan zou ik graag willen weten of dit mogelijk is ja of nee en waarom niet?

Het betreft de nieuwe RS Pike RCT3 dual position air vork.

Mvg,

Mike

marten

Re: Vork zandstralen en poedercoaten

Bericht door marten » zo nov 03, 2013 9:26 am

Mike155 schreef:Aangezien de vork die ik eigenlijk graag in mijn nieuwe frame wil plaatsen niet in de gewenste kleur te krijgen is, denk ik er over na om deze te zandstralen en matzwart te laten poedercoaten.
Heeft iemand hier ervaring mee of iemand kent die er ervaring mee heeft?
Dan zou ik graag willen weten of dit mogelijk is ja of nee en waarom niet?

Het betreft de nieuwe RS Pike RCT3 dual position air vork.

Mvg,

Mike
niet doen. Je moet de hele vork slopen, de onderpoten zijn magnesium dus je mag aannnemen dat RS heel goed heeft nagedacht over de coating om corrosie tegen te gaan, en zouden ze nog recht zijn als ze bij een poedercoatboer in de oven hebben gehangen? En wordt ALLES deugdelijk afgeplakt?

Als je wat wil zou ik de vork in elkaar laten zitten, seals liften cq alles netjes afplakken, schuren en natlakken
/Marten

Megavalanche

Bericht door Megavalanche » zo nov 03, 2013 9:35 am

Heb nog wel een nieuwe pike liggen matzwart met witte schrift
en poeder coaten kon wel eens misgaan met de geleide bushings
Wts:..................
Wtb: Skill
Flow

Mike155

Bericht door Mike155 » ma nov 04, 2013 6:01 pm

Heren bedankt voor jullie snelle reactie, dit waren dus ook de dingen waar ik mee zit die jullie nu aangeven... Vandaar ook deze topic.

Megavalanche stuur me maar een pb met de gegevens van de Pike (bj,lengte etc.)

Gr.

J.BL

Bericht door J.BL » ma nov 04, 2013 6:09 pm

Ik zou gewoon de Solo Air nemen.
Die is de juiste kleur. Je vork lager zetten gebruik je toch nooit

Mike155

Bericht door Mike155 » ma nov 04, 2013 8:12 pm

@J.BL Hoogstwaarschijnlijk heb je zeker gelijk, maar omdat ik voor single wil gaan rijden had ik in gedachten om het afzinken achter de hand te hebben mocht het erg steil worden...
De Solo Air passeert op dit moment mijn gedachten en probeer de knoop deze week nog door te hakken!

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » ma nov 04, 2013 9:29 pm

hoeveel wil je soieso uitgeven?
een stel nieuwe onderpoten geen idee?
anders kun je voor je onderpoten wel aankloppen bij WECB denk ik :)

Mike155

Bericht door Mike155 » ma nov 04, 2013 9:49 pm

Ik ben bezig met het opbouwen van een nieuw Meta SX frame, dus er is nog geen vork en moest dus een keuze maken.
Mijn keuze lag in eerste instantie tussen een talas 34 of de Pike dual position air, ivm de korte onderhoudstermijnen en een toch wat hogere aankoopbedrag is mijn keuze toch gevallen op de Pike (die overigens nog eens 200gr lichter is).
Al bij al dus geen nieuwe onderpoten.

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » ma nov 04, 2013 9:53 pm

Mike155 schreef:Ik ben bezig met het opbouwen van een nieuw Meta SX frame, dus er is nog geen vork en moest dus een keuze maken.
Mijn keuze lag in eerste instantie tussen een talas 34 of de Pike dual position air, ivm de korte onderhoudstermijnen en een toch wat hogere aankoopbedrag is mijn keuze toch gevallen op de Pike (die overigens nog eens 200gr lichter is).
Ik bedoelde onderpoten spuitrn bij wecb,pardon
http://www.pinkbike.com/u/wecustomizebikes/

Mocht je ze nog niet kennen.

Mike155

Bericht door Mike155 » di nov 05, 2013 9:09 pm

BQDHFR schreef:
Mike155 schreef:Ik ben bezig met het opbouwen van een nieuw Meta SX frame, dus er is nog geen vork en moest dus een keuze maken.
Ik bedoelde onderpoten spuitrn bij wecb,pardon
http://www.pinkbike.com/u/wecustomizebikes/

Mocht je ze nog niet kennen.
Nee ik kende ze inderdaad nog niet, bedankt

Tuup J

Bericht door Tuup J » wo nov 06, 2013 11:32 am

Zoals J.BL al zegt, ga voor de solo air, de optie om je vork lager te zetten ga je toch niet gebruiken. Heb zelf deze optie bij een vroegere lyrik van me gehad, nooit gebruikt, zelfs niet voor xc. Nu een bos deville met 170mm, daar mis ik die optie ook helemaal niet.

Vind het persoonlijk ook maar een wazige/kl*te houding geven als je de vork in lagere positie zet. De enduro frames zijn daar gewoon niet voor gebouwd, zelfs met klimmen geeft dit voor mij geen fijne houding.
Life begins at the end of your comfortzone.

Mike155

Bericht door Mike155 » do nov 07, 2013 11:55 pm

@ Tuup J bedankt voor je mening/bevindingen, dit heeft mij doen besluiten het "dual position" achterwege te laten.

Een andere vraag, zodat ik niet het zoveelste onderwerk mbt BB's en Cranks open:

Bij Cranksets worden voornamelijk 2 Lengte/breedte maten weergegeven (lees; cranklengte en lagerbreedte) nu is de cranklengte 100% helder en weet ik dat de lagerbreedte gerelateerd is aan je BB pot.
Echter waar worden de maten: 68,73 en 83 op berust? Word dit gemeten als binnen-/buitenmaat lagers? Of wordt dit gemeten op hart lager- hart lager?
Nu heb ik een Pressfit BB92 bottombracket en heb ik navraag gedaan op de bikemotion beurs wat voor lagerbreedte ik nemen moest en kreeg daar te horen dat ik dat 73 de juiste maat is,echter kon hij dit antwoord niet onderbouwen waarom dit zo is.? Of moet ik soms de kettinglijn hanteren?

marten

Bericht door marten » vr nov 08, 2013 8:28 am

Mike155 schreef: Echter waar worden de maten: 68,73 en 83 op berust?
dit is de breedte van de bracketpot in je frame.
/Marten

Mike155

Bericht door Mike155 » vr nov 08, 2013 10:53 am

marten schreef:
Mike155 schreef: Echter waar worden de maten: 68,73 en 83 op berust?
dit is de breedte van de bracketpot in je frame.
Ja klopt, maar hoe vertaal ik dit dan naar een bracketpot breedte van 91,5mm (lees; bb92)?

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » vr nov 08, 2013 11:40 am

Bij Pressfit BB92 zitten de lagers aan de binnenkant van de bracket geperst. Bij 68, 73 en 83 (en 100 zelfs) heb je buiten- (grote holle as welke vast zit aan een crankarm) of binnenboord (vierkant, ISIS, octalink) lagers welke met schroefdraad in het bracket zitten. De cranks voor 68/73mm met buitenboordlagers zijn hetzelfde als voor BB92 en de meeste andere pressfit maten. De breedte van het geheel inclusief lagers komt overeen. Bij BB30 heb je alleen een oversized as en er is nog een verschil tussen Shimano en SRAM cranks. Welke crankset je gaat gebruiken bepaalt dus welke as je nodig hebt bij BB92 i.v.m. de diameter van de as.

Mike155

Bericht door Mike155 » za dec 14, 2013 1:07 am

Iedereen bedankt voor de reactie!

Slotje aub

Plaats reactie