Lagers vervangen in dt 240s naaf?
Moderator:Beheerders
-
Iemand ervaring met het vervangen van de lagers in een dt 240s achternaaf? Hoe te handelen?
Re: Lagers vervangen in dt 240s naaf?
manual downloaden bij DT-swissChristiaan schreef:Iemand ervaring met het vervangen van de lagers in een dt 240s achternaaf? Hoe te handelen?
Naafhuis heetstoken (dat je je net wel/niet brand) met verffohn voor je de lagers er uit tikt, wordt de klemming van de passingen een stuk minder strak
/Marten
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Stoken is niet nodig.
manual downlodaden is wel makkelijk, dan weet je wat je te wachten staat.
Om de lager in het naafhuis aan de body kant te verwijderen heb je een tooltje nodig om de ring waar de ratchet in zit te verwijderen, dan kun je die lager ook verwijderen. Verder alles eruit tikken en nieuwe lagers erin persen.
JJ
manual downlodaden is wel makkelijk, dan weet je wat je te wachten staat.
Om de lager in het naafhuis aan de body kant te verwijderen heb je een tooltje nodig om de ring waar de ratchet in zit te verwijderen, dan kun je die lager ook verwijderen. Verder alles eruit tikken en nieuwe lagers erin persen.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Ik zou niet zomaar met een verfbrander metaal heet gaan stoken. Je kunt de materiaaleigenschappen nogal veranderen als je niet weet hoe het gefabriceerd is of het verhit/afkoel process niet goed kunt beheersen.marten schreef: Naafhuis heetstoken (dat je je net wel/niet brand) met verffohn voor je de lagers er uit tikt, wordt de klemming van de passingen een stuk minder strak
Gewoon eruit persen of tikken met een speciaal tooltje (zelf maken) en er op dezelfde manier weer in monteren.
Als je ooit naar een ttt diagram gekeken zou hebben, had je gezien dat er onder de 100C niks loos is.ronaldg schreef:
Ik zou niet zomaar met een verfbrander metaal heet gaan stoken. Je kunt de materiaaleigenschappen nogal veranderen als je niet weet hoe het gefabriceerd is of het verhit/afkoel process niet goed kunt beheersen.
Daarentegen weet je zeker dat hard meppen met een dikke - uiteraard kunststof- hamer de lagers, asjes en passingen niet beter maken
/Marten
met een verfbrander ga je plaatselijk al gauw over die 100C heen, ook ruwweg dom meppen is natuurlijk niet de manier. beste is netjes persen, daarna een mooi klosje maken die mooi op het lager past en dan recht en voorzichtig tikken is ook een manier. alles met beleid natuurlijk, anders sloop je de boel zowiezo.marten schreef:
Als je ooit naar een ttt diagram gekeken zou hebben, had je gezien dat er onder de 100C niks loos is.
Daarentegen weet je zeker dat hard meppen met een dikke - uiteraard kunststof- hamer de lagers, asjes en passingen niet beter maken
- didadunlop
Ik leg lagers die ik ergens in moet persen altijd eerst een nachtje in de vriezer. Ik weet niet of het veel helpt maar alle beetjes werken mee.
Tevens heb ik de beschikking over een aga oven bij ons thuis. Een van die ovens is exact 90 graden. Voor het vervangen van een wiellager van mijn auto heb ik daar destijds een gehele naafhuls ingelegd om even op te warmen. Dus als de naaf uitgespaakt is kan je hem ook even in de oven leggen lijkt me.
Tevens heb ik de beschikking over een aga oven bij ons thuis. Een van die ovens is exact 90 graden. Voor het vervangen van een wiellager van mijn auto heb ik daar destijds een gehele naafhuls ingelegd om even op te warmen. Dus als de naaf uitgespaakt is kan je hem ook even in de oven leggen lijkt me.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
- Contacteer: