Lagers vervangen in dt 240s naaf?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Christiaan
Lagers vervangen in dt 240s naaf?

Bericht door Christiaan » vr dec 28, 2012 9:31 pm

Iemand ervaring met het vervangen van de lagers in een dt 240s achternaaf? Hoe te handelen?

marten

Re: Lagers vervangen in dt 240s naaf?

Bericht door marten » vr dec 28, 2012 9:36 pm

Christiaan schreef:Iemand ervaring met het vervangen van de lagers in een dt 240s achternaaf? Hoe te handelen?
manual downloaden bij DT-swiss

Naafhuis heetstoken (dat je je net wel/niet brand) met verffohn voor je de lagers er uit tikt, wordt de klemming van de passingen een stuk minder strak
/Marten

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr dec 28, 2012 9:40 pm

Stoken is niet nodig.

manual downlodaden is wel makkelijk, dan weet je wat je te wachten staat.

Om de lager in het naafhuis aan de body kant te verwijderen heb je een tooltje nodig om de ring waar de ratchet in zit te verwijderen, dan kun je die lager ook verwijderen. Verder alles eruit tikken en nieuwe lagers erin persen.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

ronaldg

Bericht door ronaldg » vr dec 28, 2012 11:37 pm

marten schreef: Naafhuis heetstoken (dat je je net wel/niet brand) met verffohn voor je de lagers er uit tikt, wordt de klemming van de passingen een stuk minder strak
Ik zou niet zomaar met een verfbrander metaal heet gaan stoken. Je kunt de materiaaleigenschappen nogal veranderen als je niet weet hoe het gefabriceerd is of het verhit/afkoel process niet goed kunt beheersen.
Gewoon eruit persen of tikken met een speciaal tooltje (zelf maken) en er op dezelfde manier weer in monteren.

marten

Bericht door marten » za dec 29, 2012 9:42 am

ronaldg schreef:
Ik zou niet zomaar met een verfbrander metaal heet gaan stoken. Je kunt de materiaaleigenschappen nogal veranderen als je niet weet hoe het gefabriceerd is of het verhit/afkoel process niet goed kunt beheersen.
Als je ooit naar een ttt diagram gekeken zou hebben, had je gezien dat er onder de 100C niks loos is.
Daarentegen weet je zeker dat hard meppen met een dikke - uiteraard kunststof- hamer de lagers, asjes en passingen niet beter maken
/Marten

Sneeck

Bericht door Sneeck » za dec 29, 2012 11:52 am

je kan natuurlijk ook eventjes de spaakspanning (!) een tikje verhogen om het jezelf iets makkelijker te maken.

ronaldg

Bericht door ronaldg » za dec 29, 2012 3:02 pm

marten schreef:
Als je ooit naar een ttt diagram gekeken zou hebben, had je gezien dat er onder de 100C niks loos is.
Daarentegen weet je zeker dat hard meppen met een dikke - uiteraard kunststof- hamer de lagers, asjes en passingen niet beter maken
met een verfbrander ga je plaatselijk al gauw over die 100C heen, ook ruwweg dom meppen is natuurlijk niet de manier. beste is netjes persen, daarna een mooi klosje maken die mooi op het lager past en dan recht en voorzichtig tikken is ook een manier. alles met beleid natuurlijk, anders sloop je de boel zowiezo.

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jan 17, 2013 11:28 am

Ik leg lagers die ik ergens in moet persen altijd eerst een nachtje in de vriezer. Ik weet niet of het veel helpt maar alle beetjes werken mee.

Tevens heb ik de beschikking over een aga oven bij ons thuis. Een van die ovens is exact 90 graden. Voor het vervangen van een wiellager van mijn auto heb ik daar destijds een gehele naafhuls ingelegd om even op te warmen. Dus als de naaf uitgespaakt is kan je hem ook even in de oven leggen lijkt me.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di jan 22, 2013 7:29 am

Tooltje om de ratchet te verwijderen kost knap geld, en deze ratchet kan ook weleens BEHOORLIJK vast zitten.
U is gewaarschuwd.
Maar dat verfbrander verhaal zie ik ook niet helemaal zitten eerlijk gezegd.
Nog nooit zo'n brander nodig gehad bij MTB wielen.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Plaats reactie