Speling balhoofd

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Tommie ;D
Speling balhoofd

Bericht door Tommie ;D » za mar 17, 2012 6:28 pm

Hallo mede DP'ers :) Ik zit al een tijdje met dit probleem, niet dat ik er veel last van heb tijdens het rijden ofzo en kwaad kan het ook niet echt maar wie heeft nu niet graag alles in orde? :lol: Het probleem is dus dat er een 1, heel misschien 2mm speling zit op de stuurbuis/het balhoofd. Dit is eigenlijk alleen echt merkbaar als ik mijn voorrem gebruik. Bv. bij een afdaling gaan de volgende onderdelen lichtjes trillen, als ik aan een aanzienlijek snelheid niet vol rem:
Stuur met alles erop en eraan, stem,vork.
Het is het meest merkbaar wanneer ik stilsta, mijn voorrem inhoud en dan vervolgens van voor naar achter beweeg.

Het lijkt me vrij duidelijk dat de speling tussen het balhoofd en stuurbuis zit...
Ik krijg het gewoon niet weg. Dit heb ik al geprobeerd:
Vork ervoor 3/4 uithalen, dan de spacer zo perfect mogelijk zetten en het balhoofd zo perfect mogelijk zetten. Hierna draai ik alles echt met volle kracht vast. Grease is geen probleem, zit er meer dan genoeg op. Misschien dat het iets uitmaakt, maar denk het niet, het is een Voltage met een FSA Orbit E 1.5R balhoofdset(Reducer van 1.5 naar 1.1/8 ) en een RS Domain 1.1/8 .

Als jullie weten wat dit veroorzaakt of wat er aan te doen valt, hoor ik het graag :arms:
Laatst gewijzigd door Tommie ;D op ma mar 19, 2012 7:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » za mar 17, 2012 7:40 pm

Stuurpen loszetten, bout vanboven op je stuurpen wat aandraaien tot de speling weg is, stuurpen vastzetten.
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Tommie ;D

Bericht door Tommie ;D » za mar 17, 2012 7:55 pm

Heb ik helaas al geprobeerd maar het is erg onhandig om alles op z'n plaats te houden alleen, de spacers, balhoofd... Morgen nog eens proberen dan maar ;) Ik hoop dat het nu wel lukt. In ieder geval bedankt. Als iemand anders nog iets weet mag dat natuurlijk ook nog altijd gezegd worden.

marten

Bericht door marten » za mar 17, 2012 8:34 pm

Tommie ;D schreef:Heb ik helaas al geprobeerd maar het is erg onhandig om alles op z'n plaats te houden alleen, de spacers, balhoofd... Morgen nog eens proberen dan maar ;) Ik hoop dat het nu wel lukt. In ieder geval bedankt. Als iemand anders nog iets weet mag dat natuurlijk ook nog altijd gezegd worden.
je moet de boel afstellen, niet slopen!

de procedure is als volgt:
stop en zet een voet op de grond
pak inbus uit achterzak
draai de twee boutjes van de voorbouwklemming op de binnenbalhoofdbuis los
draai het boutje van het centrale dekseltje aan (een vinger)
zet het stuur weer vast met de twee boutjes .
fiets weer verder

Als dit niet helpt zal de topcap wel doodlopen op de binnenbalhoofdbuis voordat de speling helemaal weg is. In dat geval monteer je een extra spacertje (1-2mm in de stack
/Marten

Sepp

Bericht door Sepp » zo mar 18, 2012 4:53 am

wellicht te weinig spacers, zodat de stemcap op de stuurbuis blokkeert...wil zeggen, dat de stemcap de stuurbuis niet naar beneden kan drukken, omdat de stemcap tegen de bovenkent van de stuurbuis van de vork aanzit.

Gewoon ff een 5mm spacer er tussen zetten, en nog een keer proberen. Als het dan wel lukt, weet je waar de fout lag (kun je ook de stuurbuis ietsjes inkorten).

Je zou niet de eerste zijn, die daar tegen aan loopt.

Tommie ;D

Bericht door Tommie ;D » ma mar 19, 2012 7:27 pm

5mm spacer erboven gezet, nu staat er één spacer onder en één boven. Ervoor zaten ze er allebei onder en toen werkte de boel niet maar nu is het oké :). De spacer heeft geholpen :) Bedakt sepp. En marten, het is nu zo erg nu ook weer niet, jij doet alsof ik 2linkerhanden heb :lol: Ik kan nog net een inbusje uit mijn doos halen xD

Sepp

Bericht door Sepp » ma mar 19, 2012 7:38 pm

mooi dat het werkt, maar zoals jij het omschrijvt zou het geen verbetering mogen betekenen, omdat je de spacer allen verplaatst hebt, i.p.v. toegevoegd. De bouwhoogte van de onderdelen is identiek gebleven.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di mar 20, 2012 12:51 am

Sepp schreef:mooi dat het werkt, maar zoals jij het omschrijvt zou het geen verbetering mogen betekenen, omdat je de spacer allen verplaatst hebt, i.p.v. toegevoegd. De bouwhoogte van de onderdelen is identiek gebleven.

Afbeelding
:lol:

Tommie ;D

Bericht door Tommie ;D » di mar 20, 2012 6:14 pm

Haha Cyber ^^ Idd dit kan niets maken maar toch maakt het iets... Raar maar waar :) Achwat ik ben tevreden nu ;P

mannic05

Bericht door mannic05 » zo mei 27, 2012 11:30 pm

Kan ook zijn, dat met de spacers onder de stuurpen, de afstand tussen de bovenkant van de stuurbuis en de bovenkant van de stuurpen te kort is, om door de topcap opgevuld te worden. Daarom bleef je speling houden. Zet je nu een spacer er boven zoals je nu gedaan hebt, heb je dit probleem niet en kan je, je speling wel weg draaien.

Als je nu je stuurpen te laag hebt staan, zou het kunnen volstaan om een klein stukje van je stuurbuis afte zagen of te vijlen.

Maar nooit met speling op je balhoofd of welk onderdeel blijven door fietsen.

Tommie ;D

Bericht door Tommie ;D » ma mei 28, 2012 11:35 am

Waarschijnlijk zal het dat wel geweest zijn, maar nu is alles terug in orde :D De achterkant van de voltage heeft wel veel flex, maar ik ben niet de enige die daar mee zit... Miss eens van thru-axle achter naar maxle overstappen? Op pinkbike is het probleem volgens sommigen daarmee deels verholpen, nu als ik vol kracht zet op mijn velg kan hij de bovenbuis van dereartriangle raken. Alles zit goed vast dus daar zal het niet aan liggen. Misschien eens aan de fietsenmaker vragen? Hij rijdt perfect, maar het verontrust me gewoon een beetje al ben ik bijlange niet de enige die dit voorheeft. Men zegt ook dat dit bij de 2012 voltage gefixt is...

Plaats reactie