manitou swinger 4way veert niet goed

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Remmes
manitou swinger 4way veert niet goed

Bericht door Remmes » za jan 14, 2012 12:04 am

hoi

ik heb hier een manitou swinger 4way
nu loopt hij nogal stroef (lang stilgestaan denk ik, ik heb hem 2e hands)

hoe krijg ik deze weer soepel ?
simpelweg inspuiten met olie werkt niet, moet zo'n ding dan gereviseerd worden, zoals nieuwe afdichting erin of iets dergelijks ?

en is zoiets zelf te doen, of beter de fietsenmaker laten doen ?

bedankt alvast

aappii

Bericht door aappii » za jan 14, 2012 8:17 pm

allereerst inspuiten met olie moet je niet doen. sommige olieen die hebben bijtende bestanddelen die je seals langzaam wegvreten.
ten tweede probeer je vraag wat te verduidelijken. want hij loopt nogal stroef is een vage omschrijving. zeker met de huidige generatie shocks kan het werkelijk van alles zijn.
je springrate kan te hoog zijn. je rebound kan te langzaam zijn. ik weet niet of een 4 way met een lucht pre load werkt, maar deze kan te hoog zijn. met dit koude weer kan het ook zo zijn dat de olie te stroperig is (viscositeit).
mocht je shock nog steeds stroef blijven lopen dan kan je de veer eraf halen en eventueel alle preload lucht druk. mocht de shock zelfs nu nog stroef gaan dan zijn het waarschijnlijk je internals.

Remmes

Bericht door Remmes » za jan 14, 2012 8:31 pm

hoi, ik heb telkens de instelling iets verandert en geprobeert
ik heb de rebound van minimaal, tot maximaal geprobeert, zonder evrandering van werking

ik heb ook de veer van het ene uiterste naar het andere uiterste gedraaid
het straks gespannen gebeurt er natuurlijk niets, maar op de meest onspannen toestand veert hij wel, maar zeer moeizaam

op de piggy back zit een luchtkamer, daar heb ik inderdaad even de lucht laten ontsnappen, en langzaam stap voor stap bijgevuld

er zit wel wat werking in, als ik bv over een stoeprandje rij, veert hij niet eens
als ik op de pedalen ga staan, en met me gewicht de fiets laat veren, werkt het wel

maar het voelt aan alsof hij de eerste cm's heel stroef de vering ingaat, de laatste cm's drukt hij dan ineens door naar het uiterste
de terugvering voel ik vice versa gaan.
je voelt hem dus eerst terugspringen, en het laatste stukje is het net of iets hem tegen houdt

ik hoop dat het een enigszins begrijpelijk verhaal is :)

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » za jan 14, 2012 9:23 pm

Haal de shock eens uit t frame en test de lagers van de swing arm. (de arm op en neer bewegen.

Draai de veer van de demper en probeer de damper in te drukken.. zou met de hand moeten kunnen.

Anders zonder veer terug plaatsen in het frame en nog eens proberen in te drukken.

zit t in t frame? Lagers vervangen
Zit het in de damper? Service (laten doen)

Remmes

Bericht door Remmes » za jan 14, 2012 9:30 pm

Faxmulder schreef:Haal de shock eens uit t frame en test de lagers van de swing arm. (de arm op en neer bewegen.
die optie had ik ook geprobeerd, swing gaat mega soepel
Faxmulder schreef: Anders zonder veer terug plaatsen in het frame en nog eens proberen in te drukken.
daar had ik nog niet aan gedacht, prima plan

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » za jan 21, 2012 3:00 pm

En? Weet je al wat het probleem is?

Remmes

Bericht door Remmes » za jan 21, 2012 7:32 pm

hoi, nee nog niet
de bike staat nog bij de fietsenmaker, die de nieuwe remleidingen in bestellingen heeft
en heb deze week ook nog geen gehad om langs te gaan

heb de bike medio volgende week weer terug

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » za jan 21, 2012 8:17 pm

heb dit probleem ook gehad welliswaar in iets mindere mate en heb toen bij mijn lbs een prijs opgevraagd voor een volledige service oliezijdig en luchtzijdig en dat zou €180 moeten kosten voor dat geld heb je een nieuwe/andere heb toen een Roco WC coil gekocht hier en wat een verschil!!!!
What goes up must come down(hill)

Remmes

Bericht door Remmes » za jan 21, 2012 8:22 pm

heb overigens wel alvast hier op het forum een Fox Vanilla RC 2011 op de kop getikt
die volgende week ook even proberen

greenie

Bericht door greenie » za jan 21, 2012 8:23 pm

Je kan bij de 4way dacht ik met een moersleutel aan de rode hex-bout draaien, waar je ook de luchtdruk regelt. Kijk eens of die niet te diep ingedraaid is, want daar kan je ook de hardheid mee instellen.

Afbeelding

bij de rode dus

groeten
yep.

Plaats reactie