manitou swinger 4way veert niet goed
Moderator:Beheerders
hoi
ik heb hier een manitou swinger 4way
nu loopt hij nogal stroef (lang stilgestaan denk ik, ik heb hem 2e hands)
hoe krijg ik deze weer soepel ?
simpelweg inspuiten met olie werkt niet, moet zo'n ding dan gereviseerd worden, zoals nieuwe afdichting erin of iets dergelijks ?
en is zoiets zelf te doen, of beter de fietsenmaker laten doen ?
bedankt alvast
ik heb hier een manitou swinger 4way
nu loopt hij nogal stroef (lang stilgestaan denk ik, ik heb hem 2e hands)
hoe krijg ik deze weer soepel ?
simpelweg inspuiten met olie werkt niet, moet zo'n ding dan gereviseerd worden, zoals nieuwe afdichting erin of iets dergelijks ?
en is zoiets zelf te doen, of beter de fietsenmaker laten doen ?
bedankt alvast
allereerst inspuiten met olie moet je niet doen. sommige olieen die hebben bijtende bestanddelen die je seals langzaam wegvreten.
ten tweede probeer je vraag wat te verduidelijken. want hij loopt nogal stroef is een vage omschrijving. zeker met de huidige generatie shocks kan het werkelijk van alles zijn.
je springrate kan te hoog zijn. je rebound kan te langzaam zijn. ik weet niet of een 4 way met een lucht pre load werkt, maar deze kan te hoog zijn. met dit koude weer kan het ook zo zijn dat de olie te stroperig is (viscositeit).
mocht je shock nog steeds stroef blijven lopen dan kan je de veer eraf halen en eventueel alle preload lucht druk. mocht de shock zelfs nu nog stroef gaan dan zijn het waarschijnlijk je internals.
ten tweede probeer je vraag wat te verduidelijken. want hij loopt nogal stroef is een vage omschrijving. zeker met de huidige generatie shocks kan het werkelijk van alles zijn.
je springrate kan te hoog zijn. je rebound kan te langzaam zijn. ik weet niet of een 4 way met een lucht pre load werkt, maar deze kan te hoog zijn. met dit koude weer kan het ook zo zijn dat de olie te stroperig is (viscositeit).
mocht je shock nog steeds stroef blijven lopen dan kan je de veer eraf halen en eventueel alle preload lucht druk. mocht de shock zelfs nu nog stroef gaan dan zijn het waarschijnlijk je internals.
hoi, ik heb telkens de instelling iets verandert en geprobeert
ik heb de rebound van minimaal, tot maximaal geprobeert, zonder evrandering van werking
ik heb ook de veer van het ene uiterste naar het andere uiterste gedraaid
het straks gespannen gebeurt er natuurlijk niets, maar op de meest onspannen toestand veert hij wel, maar zeer moeizaam
op de piggy back zit een luchtkamer, daar heb ik inderdaad even de lucht laten ontsnappen, en langzaam stap voor stap bijgevuld
er zit wel wat werking in, als ik bv over een stoeprandje rij, veert hij niet eens
als ik op de pedalen ga staan, en met me gewicht de fiets laat veren, werkt het wel
maar het voelt aan alsof hij de eerste cm's heel stroef de vering ingaat, de laatste cm's drukt hij dan ineens door naar het uiterste
de terugvering voel ik vice versa gaan.
je voelt hem dus eerst terugspringen, en het laatste stukje is het net of iets hem tegen houdt
ik hoop dat het een enigszins begrijpelijk verhaal is
ik heb de rebound van minimaal, tot maximaal geprobeert, zonder evrandering van werking
ik heb ook de veer van het ene uiterste naar het andere uiterste gedraaid
het straks gespannen gebeurt er natuurlijk niets, maar op de meest onspannen toestand veert hij wel, maar zeer moeizaam
op de piggy back zit een luchtkamer, daar heb ik inderdaad even de lucht laten ontsnappen, en langzaam stap voor stap bijgevuld
er zit wel wat werking in, als ik bv over een stoeprandje rij, veert hij niet eens
als ik op de pedalen ga staan, en met me gewicht de fiets laat veren, werkt het wel
maar het voelt aan alsof hij de eerste cm's heel stroef de vering ingaat, de laatste cm's drukt hij dan ineens door naar het uiterste
de terugvering voel ik vice versa gaan.
je voelt hem dus eerst terugspringen, en het laatste stukje is het net of iets hem tegen houdt
ik hoop dat het een enigszins begrijpelijk verhaal is

Haal de shock eens uit t frame en test de lagers van de swing arm. (de arm op en neer bewegen.
Draai de veer van de demper en probeer de damper in te drukken.. zou met de hand moeten kunnen.
Anders zonder veer terug plaatsen in het frame en nog eens proberen in te drukken.
zit t in t frame? Lagers vervangen
Zit het in de damper? Service (laten doen)
Draai de veer van de demper en probeer de damper in te drukken.. zou met de hand moeten kunnen.
Anders zonder veer terug plaatsen in het frame en nog eens proberen in te drukken.
zit t in t frame? Lagers vervangen
Zit het in de damper? Service (laten doen)
die optie had ik ook geprobeerd, swing gaat mega soepelFaxmulder schreef:Haal de shock eens uit t frame en test de lagers van de swing arm. (de arm op en neer bewegen.
daar had ik nog niet aan gedacht, prima planFaxmulder schreef: Anders zonder veer terug plaatsen in het frame en nog eens proberen in te drukken.
-
heb dit probleem ook gehad welliswaar in iets mindere mate en heb toen bij mijn lbs een prijs opgevraagd voor een volledige service oliezijdig en luchtzijdig en dat zou €180 moeten kosten voor dat geld heb je een nieuwe/andere heb toen een Roco WC coil gekocht hier en wat een verschil!!!!
What goes up must come down(hill)