Liteville 301 mk8 vraag - speling van vork in balhoofd
Moderator:Beheerders
-
Hallo mannen ,
Herkent iemand dit verschijnsel: Ik heb nu voor de 2e keer een rubber seal gescheurd omdat ik een heeeel klein beetje speling heb tussen de standaard vorkbuis (1 1/8") en de metalen ringen die samen de vork vasthouden in het balhoofd. Ik heb alle balhoofonderdelen gebruikt zoals in de handleiding van Liteville staan http://www.liteville.de/d/22_36/litevil ... -12_LQ.pdf
(pagina 4 GabelEinbau). Enig idee hoe dit kan en hoe ik het kan verhelpen?
Met grote dank alvast...
Herkent iemand dit verschijnsel: Ik heb nu voor de 2e keer een rubber seal gescheurd omdat ik een heeeel klein beetje speling heb tussen de standaard vorkbuis (1 1/8") en de metalen ringen die samen de vork vasthouden in het balhoofd. Ik heb alle balhoofonderdelen gebruikt zoals in de handleiding van Liteville staan http://www.liteville.de/d/22_36/litevil ... -12_LQ.pdf
(pagina 4 GabelEinbau). Enig idee hoe dit kan en hoe ik het kan verhelpen?
Met grote dank alvast...
Laatst gewijzigd door michieliooo op do jan 13, 2011 9:17 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Heb je de topcap goed aangedraaid voor dat je de stuurpen vast draait? Hiermee haal je al je speling uit het balhoofd en moeten alle onderdelen van het balhoofd goed op z'n plek vallen, waardoor er in theorie nooit speling op zou kunnen komen. Of een paar onderdelen zijn dusdanig versleten doordat je met speling hebt gereden dat ze vervangen moeten worden.
-
- Contacteer:
-
Heren, bedankt voor jullie reacties. Mijn stuurpen is inderdaad te lang, maar dat heb ik met spacers ondervangen. Jullie hebben me wel op ideen gebracht:
- misschien is die starnut wat los gaan zitten;
Is het mogelijk dat ik dat heb veroorzaakt door de topcap bout te hard aan te draaien? Dat de starnut daardoor omhoog is geschoven bijvoorbeeld?
- verder is het wel lastig om stuurpen en topcap precies zo te vast temaken dat het stuur vrij los draait zonder te los te zitten. Misschien dat ik daar ook nog iets kan doen.
Hopelijk is er niet al te veel slijtage opgetreden aan onderdelen. Ik zal de boel eens goed bekijken. Ik heb tussen de 2 gescheurde seals door wel een of 2 keer spelingvrij gereden, dus het is er weer geleidelijk ingeslopen. Ik denk en hoop dat er daarom dat de slijtage wel mee valt.
- misschien is die starnut wat los gaan zitten;
Is het mogelijk dat ik dat heb veroorzaakt door de topcap bout te hard aan te draaien? Dat de starnut daardoor omhoog is geschoven bijvoorbeeld?
- verder is het wel lastig om stuurpen en topcap precies zo te vast temaken dat het stuur vrij los draait zonder te los te zitten. Misschien dat ik daar ook nog iets kan doen.
Hopelijk is er niet al te veel slijtage opgetreden aan onderdelen. Ik zal de boel eens goed bekijken. Ik heb tussen de 2 gescheurde seals door wel een of 2 keer spelingvrij gereden, dus het is er weer geleidelijk ingeslopen. Ik denk en hoop dat er daarom dat de slijtage wel mee valt.
Verschoven star-nut zou zeker kunnen, ja. Maar je tweede alinea suggereert wat anders; een balhoofd is juist gedesigned om de stuurbeweging zo spelingsvrij & soepel mogelijk over te brengen, zonder al te grote invloed van je topcap?michieliooo schreef: - misschien is die starnut wat los gaan zitten;
-
Ik bedoel het meer in zijn algemeenheid, niet specifiek bij deze fiets: VOlgens mij is het truukje: eerst mooi strak alles laten aansluiten, dan stuurpen vastzetten. Daarna weer ietsje losdraaien en stuur heen en weer bewegen zodat het mooi vrij loopt. Of is dat tegenwoordig niet meer nodig met moderne balhoofden? Je hoort het, ik ben nog geen ervaren sleutelaarSven schreef: Verschoven star-nut zou zeker kunnen, ja. Maar je tweede alinea suggereert wat anders; een balhoofd is juist gedesigned om de stuurbeweging zo spelingsvrij & soepel mogelijk over te brengen, zonder al te grote invloed van je topcap?

michieliooo schreef:Het is altijd lastig om iets in te beelden op andermans woorden, maar wat ik denk dat je nu doet, is juist de speling in je balhoofd maken door alles weer een slag los te draaien.Sven schreef: VOlgens mij is het truukje: eerst mooi strak alles laten aansluiten, dan stuurpen vastzetten. Daarna weer ietsje losdraaien en stuur heen en weer bewegen zodat het mooi vrij loopt. Of is dat tegenwoordig niet meer nodig met moderne balhoofden? Je hoort het, ik ben nog geen ervaren sleutelaar
- didadunlop
Op het moment dat je je stuurpen vastzet aan de vorkbuis heeft draaien aan de topcap geen zin meer. De klemkracht van je stuurpen is dusdanig dat je daarmee je starnut omhoog zult trekken.
Mijn procedure:
1. Zorgen voor afdoende ruimte tussen stuurpen/vorkbuis/topcap (sommige topcaps zitten dieper in de stuurpen dan andere, rekening mee houden!
2. Starnut er diep genoeg inslaan anders trek je de starnut alleen maar tegen de topcap en gebeurt er niks.
3. Aandraaien tot er geen speling inzit en het lekker loopt (dat is een gevoel, vruuger heb ik aangeleerd vastdraaien tot de lagers vastzitten en dan 1/8ste slag los. Maar das niet altijd betrouwbaar meer)
4. Stuurpen vastzetten
5. Topcap een tikje strakker om te zorgen dat ie niet lostrilt.
Wat natuurlijk ook zo kan zijn is dat je splitring er niet goed inzit. Als je al verschillende keren met speling hebt gereden dan kan deze best wel eens gesloopt zijn. Zonder foto's etc valt hier niks over te zeggebn. Je hebt een goed dure fiets dus ik zou even langs de fietsenmaker gaan om e.e.a. te laten nakijken voordat er meer schade ontstaat als gevolg van speling. Das beter dan op een forum advies vragen aan halve zolen en zelf als een halve zool verder hobbyen. (Halve zolen puur ter info niet als belediginge..
)
Mijn procedure:
1. Zorgen voor afdoende ruimte tussen stuurpen/vorkbuis/topcap (sommige topcaps zitten dieper in de stuurpen dan andere, rekening mee houden!
2. Starnut er diep genoeg inslaan anders trek je de starnut alleen maar tegen de topcap en gebeurt er niks.
3. Aandraaien tot er geen speling inzit en het lekker loopt (dat is een gevoel, vruuger heb ik aangeleerd vastdraaien tot de lagers vastzitten en dan 1/8ste slag los. Maar das niet altijd betrouwbaar meer)
4. Stuurpen vastzetten
5. Topcap een tikje strakker om te zorgen dat ie niet lostrilt.
Wat natuurlijk ook zo kan zijn is dat je splitring er niet goed inzit. Als je al verschillende keren met speling hebt gereden dan kan deze best wel eens gesloopt zijn. Zonder foto's etc valt hier niks over te zeggebn. Je hebt een goed dure fiets dus ik zou even langs de fietsenmaker gaan om e.e.a. te laten nakijken voordat er meer schade ontstaat als gevolg van speling. Das beter dan op een forum advies vragen aan halve zolen en zelf als een halve zool verder hobbyen. (Halve zolen puur ter info niet als belediginge..

Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
ja de fietsenmaker is altijd het beste. Dat wordt dan Lohman in Amsterdam of http://www.bikelane.nl/ in Leiden zo te zien, voor mij de dichstbijzijnde Liteville resellers.didadunlop schreef:Je hebt een goed dure fiets dus ik zou even langs de fietsenmaker gaan om e.e.a. te laten nakijken voordat er meer schade ontstaat als gevolg van speling. Das beter dan op een forum advies vragen aan halve zolen en zelf als een halve zool verder hobbyen. (Halve zolen puur ter info niet als belediginge..)
-
- didadunlop
-
Die indruk had ik toch wel oa. doordat er aan de bovenkant een metalen afdekplaatje op zit waarin een rubber ringetje gedrukt zit, om maar wat te noemen. Dat was ik in mijn andere fietsen nog niet tegen gekomen....didadunlop schreef:Ik denk dat iedere een beetje fietsenmaker een balhoofd moet kunnen afstellen. Het lijkt met geen specifiek liteville balhoofd. Maar daar kan ik me in vergissen.
-
Ik heb foto's geplaatst
Hi,
als iemand nog wil kijken ik heb hier fotos: http://michieliooo.pinkbike.com/album/L ... e-301-mk8/ . Het zijn de bovenste 12 foto's. Ik heb er ook nummertjes in gezet, makkelijk om naar te verwijzen. Tijdens het uplaoden zijn ze ook omgekeerd gearriveerd, dus nummer 1 onderaan..
Ze zijn alleen wel een beetje klein geworden in de thumb nails.
Wat ik zelf al heb ontdekt:
1) in foto 1 zie je dat een paar van de starnut lipjes naar boven staan.. dat kan niet goed zijn. Kan ik die nog omlaag tikken of kan ik beter iets nieuws kopen?
Dit lijkt me wel een handig alternatief http://www.bike-discount.de//shop/a8179 ... 1-1-8.html . Wat vinden jullie?
2) Hier is 2 uitgesleten ringen zichtbaar in de vorkbuis. Niet compleet rondom alleen aan voor en achterkant van stuur zo te zeggen. Deze slijtage zit dus ter hoogte van de afsluitring op foto 6. Is dit een risico? (vorkbuis breken?)
3) Op de vorkbuis moet onderaan een ringetje geplaatst worden. Ik twijfel of dit het goede ringetje is; het lijkt alsof het te klein is, dit wordt ondervangen doordat het een onderbroken ring is
4) op ringetje uit 3) rust de adapter ring die de onderste kogellager afdekt.
5) hier een detailfoto van de adapterring. Hier zie je de kant die op de ring 3) rust. Ik zie geen merkbare schade
6) de afsluitring aan bovenkant balhoofd. Erin zit een rubber ringetje; dit heeft een beetje slijtage. Is dat erg?
7) hier zie je bovenste kogellager rondom de vorkbuis. Ik zie geen spannende dingen, ok dus
8 ook geen slijtage in het balhoofd aan bovenkant
9)10) Beide kanten van de bovenste kogellager
11/12) Beide kanten van de onderste kogellager. Foto 12 staat helemaal onderaan.
Als iemand nog iets ziet of vindt, houd ik me aanbevolen!
als iemand nog wil kijken ik heb hier fotos: http://michieliooo.pinkbike.com/album/L ... e-301-mk8/ . Het zijn de bovenste 12 foto's. Ik heb er ook nummertjes in gezet, makkelijk om naar te verwijzen. Tijdens het uplaoden zijn ze ook omgekeerd gearriveerd, dus nummer 1 onderaan..
1) in foto 1 zie je dat een paar van de starnut lipjes naar boven staan.. dat kan niet goed zijn. Kan ik die nog omlaag tikken of kan ik beter iets nieuws kopen?
Dit lijkt me wel een handig alternatief http://www.bike-discount.de//shop/a8179 ... 1-1-8.html . Wat vinden jullie?
2) Hier is 2 uitgesleten ringen zichtbaar in de vorkbuis. Niet compleet rondom alleen aan voor en achterkant van stuur zo te zeggen. Deze slijtage zit dus ter hoogte van de afsluitring op foto 6. Is dit een risico? (vorkbuis breken?)
3) Op de vorkbuis moet onderaan een ringetje geplaatst worden. Ik twijfel of dit het goede ringetje is; het lijkt alsof het te klein is, dit wordt ondervangen doordat het een onderbroken ring is
5) hier een detailfoto van de adapterring. Hier zie je de kant die op de ring 3) rust. Ik zie geen merkbare schade
6) de afsluitring aan bovenkant balhoofd. Erin zit een rubber ringetje; dit heeft een beetje slijtage. Is dat erg?
7) hier zie je bovenste kogellager rondom de vorkbuis. Ik zie geen spannende dingen, ok dus

11/12) Beide kanten van de onderste kogellager. Foto 12 staat helemaal onderaan.
Re: Ik heb foto's geplaatst
Op foto 1 is te zien dat er geen ruimte meer tussen de bovenkant van de stuurbuis en de te plaatsen topcap zit. Haal je stuurpen eens los en plaats er nóg een dunne spacer onder (1/2 tot 1 cm hoog), plaats je stuurpen terug (nog niet vastdraaien) en draai je topcap erop vast. Zorg er nu voor dat je stuur nog soepel kan draaien, zonder dat je speling hebt op de vork (fiets lichtjes voor- en achterwaarts duwen met voorrem ingeknepen). Zet je stuur recht en draai nu pas je stuurpen vast!michieliooo schreef:Hi,
8 ook geen slijtage in het balhoofd aan bovenkant

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
-
[quote="sneeuwpop
Op foto 1 is te zien dat er geen ruimte meer tussen de bovenkant van de stuurbuis en de te plaatsen topcap zit. Haal je stuurpen eens los en plaats er nóg een dunne spacer onder (1/2 tot 1 cm hoog), plaats je stuurpen terug (nog niet vastdraaien) en draai je topcap erop vast. Zorg er nu voor dat je stuur nog soepel kan draaien, zonder dat je speling hebt op de vork (fiets lichtjes voor- en achterwaarts duwen met voorrem ingeknepen). Zet je stuur recht en draai nu pas je stuurpen vast!
[/quote]
Bedankt voor je reactie, ik heb er ook nog een 1/2 cm spacer bovenop (er onder kan ook, zoals jij zegt). Voordat ik dat doe, moet ik eerst nog iets met de starnut doen lijkt mij. ..
Op foto 1 is te zien dat er geen ruimte meer tussen de bovenkant van de stuurbuis en de te plaatsen topcap zit. Haal je stuurpen eens los en plaats er nóg een dunne spacer onder (1/2 tot 1 cm hoog), plaats je stuurpen terug (nog niet vastdraaien) en draai je topcap erop vast. Zorg er nu voor dat je stuur nog soepel kan draaien, zonder dat je speling hebt op de vork (fiets lichtjes voor- en achterwaarts duwen met voorrem ingeknepen). Zet je stuur recht en draai nu pas je stuurpen vast!

Bedankt voor je reactie, ik heb er ook nog een 1/2 cm spacer bovenop (er onder kan ook, zoals jij zegt). Voordat ik dat doe, moet ik eerst nog iets met de starnut doen lijkt mij. ..
Bedankt voor je reactie, ik heb er ook nog een 1/2 cm spacer bovenop (er onder kan ook, zoals jij zegt). Voordat ik dat doe, moet ik eerst nog iets met de starnut doen lijkt mij. ..[/quote]michieliooo schreef:[quote="sneeuwpop
Ah, dat verandert de zaak. Het gaat erom dat de topcap nog iets naar beneden te duwen heeft.
In dat geval zal het aan het versleten rubber ringetje kunnen liggen, lijkt op hetzelfde systeem als ChrisKing. Waarschijnlijk komen de 2 groeven in de vorkbuis ook overeen met de 2 metalen omhulsels van de rubber ring. Dan moet je dus gewoon een nieuw ringetje hebben.
Succes!
Nog reactie op de foto's:
1. starnut zou wel iets verder in de vork mogen, maar omgebogen lipjes zal geen probleem zijn zolang ze vast in de vorkbuis zitten
2. De 2 groeven zien er niet erg diep uit, maar mocht dit wel zo zijn dan zou ik er toch eens mee terug naar je fietsenmaker gaan.
3. Aangezien het industrielagers zij, zou die onderbreking niet uit moeten maken
4. Als de adapter zo stevig om de vork zit is dit geen probleem
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Wat een groeven in de binnenbalhoofdbuis. Ik zou de bovenkant van het balhoofdstel wegflikkeren en vervangen door iets dat wel positief vastzit op de vorkbuis, dus een passende topcap met een wigsysteem ipv zo'n optimistische O-ring (die alleen als voordeel had dat je er een inmiddels velopen patent mee omzeilde) .
Is de speling ook over
Is de speling ook over
/Marten
-
Hi Marten, op welke foto zie je precies de binnen balhoofdbuis? of bedoel je de groeven in de vorkbuis?
Hoe zou ik dat aanpakken, een vervangende afsluiting voor bovenkant vinden? Langs bij een fietsenmaker? Kun je iets meer vertellen? bij voorbeeld ook wat je bedoelt met verlopen patent?
thx en groet
Michiel
Hoe zou ik dat aanpakken, een vervangende afsluiting voor bovenkant vinden? Langs bij een fietsenmaker? Kun je iets meer vertellen? bij voorbeeld ook wat je bedoelt met verlopen patent?
thx en groet
Michiel
#2, de o-ring slaagt er niet in de beweging van de bovenste ring tegen te houden, vandaar de dubbele groefmichieliooo schreef:Hi Marten, op welke foto zie je precies de binnen balhoofdbuis? of bedoel je de groeven in de vorkbuis?
thx en groet
Michiel
Je moet een balhoofdstel hebben dat past bij je lagers, of een compleet balhoofdstel dat past bij de uitsparingen voor de lagers in je buitenbalhoofdbuis.
Een goede MTB fietsenmaker is een goed vertrekpunt als je zelf niet heel goed thuis bent in alle verschillende maten voor lagers
Diacompe had tot vorig jaar een patent op de wig klemming voor de bovenste ring, dan zit de ring altijd klem ook al is de ene buis een paar hondersten kleiner of dikker.
Nu het patent is verlopen zie je ook dat King overstapt op dit systeem (met hun prijzen konden ze natuurlijk niet ook nog licentie kosten ophoesten

/Marten
-
Het balhoofdstel zou er perfect bij moeten passen, ik heb het namelijk bij het frame gekocht van liteville zelf. Blijft raar. Maar de communicatie met Liteville verloopt moeilijk is mijn ervaring (via email dan). Ik heb het frame nl rrechtstreeks bij hen vandaan, dus ik moet me tot hen richten. Maar ik ga eerst hier naar een LBS, die kan me dan helpen de juiste vraag aan Liteville te stellen, hoop ik. Kans bestaat dat ze me verkeerde dingen hebben opgestuurd. De hele levering verliep zowiezo chaotisch, niet alle onderdelen zaten erbij. Ik moest foto's maken van wat ik had ontvangen, en toen hebben ze missende delen opgestuurd. Heb dus inderdaad niet vetrouwen dat alle goede onderdelen in mijn bezit zijn...marten schreef: Je moet een balhoofdstel hebben dat past bij je lagers, of een compleet balhoofdstel dat past bij de uitsparingen voor de lagers in je buitenbalhoofdbuis.
Dank voor je toelichting nog!
-
ik ben er uit
Ik snap hem, na nog eens goed de manual te bekijken, blijkt dat ik toch nog een odnerdeel mis. http://www.pinkbike.com/photo/6074599/
de blauwe aangegevens wig ring mist. Ik dacht dat dat de grijze zegelring was, maar volgens mij staat die rubber zegelring helemaal niet op! Of ziet iemand anders hem wel?
Weer een ring die ze vergeten zijn mee te leveren! Ik ga hem meteen aanvragen!
bedankt allemaal!
de blauwe aangegevens wig ring mist. Ik dacht dat dat de grijze zegelring was, maar volgens mij staat die rubber zegelring helemaal niet op! Of ziet iemand anders hem wel?
Weer een ring die ze vergeten zijn mee te leveren! Ik ga hem meteen aanvragen!
bedankt allemaal!