verschil naven

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
klompee
verschil naven

Bericht door klompee » wo dec 08, 2010 1:41 pm

Wat is het verschil nou eigenlijk tussen een ss naaf en een gewone naaf.
Een technische tekening er bij zou ook leuk zijn. Ik heb al gezocht maar kon geen uitgebreide tekeningen vinden.

alvast bedankt :arms:
Luctor et Emergo (:

mateis

Bericht door mateis » wo dec 08, 2010 2:41 pm

Zonder tekening: een singlespeed naaf heeft flensen (waar de spaken in de naaf zitten) die verder uit elkaar staan. Daardoor kan een sterker wiel gemaakt worden, omdat de spaken een wat grotere hoek maken ten opzichte van de loodlijn velg-midden naaf (bij een vooraanzicht, geen zijaanzicht van het wiel). De flensen kunnen verder uit elkaar staan doordat er minder ruimte nodig is voor de cassette body. Bij een versnellingsnaaf is de hoek tussen de loodlijn velg-midden naaf en de spaken aan de kant van de cassettebody veel kleiner, wat een minder stevig wiel geeft.

Is dat begrijpelijk? Een plaatje maakt het idd wel makkelijker. ;)

dale c

Bericht door dale c » wo dec 08, 2010 2:50 pm

Een technische tekening er bij zou ook leuk zijn. Ik heb al gezocht maar kon geen uitgebreide tekeningen vinden
SS: http://www.hopetech.com/webtop/modules/ ... ploded.pdf
'normaal' http://www.hopetech.com/webtop/modules/ ... ARassy.PDF

volgens Hope:
The Pro2 Trials and Singlespeed hubs are a continuation of the standard Pro2 hubs. With the main technical specification of the standard hub, the Pro2 Trials and Singlespeed (which are the same hub) have the same 24t 4 pawl configuration - but in an offset design, so that the engagement becomes 48t.
This gives almost instantaneous drive - perfect for trials and decreasing wear and damage caused by the pawls engaging in the ratchet.
The hub also has a specific shortened steel cassette body, which will take up to 6 cogs. The hub comes as standard with a spacer kit and 2x M10 bolts and serrated caps.
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo dec 08, 2010 3:59 pm

en de as van alu breekt als boter..(met trial)

wegens een productie fout omdat er een 45graden hoek in is geslepen waar hij elke keer op breekt..
zie:
Afbeelding
en ik dus nu een custom stalen as heb met afgeronde hoekjes :D
nadat ik er 2 ! heb gebroken .. elk jaar een..

en tot op de dag van vadaag nooit antwoord heb gehad van hope erover :shock:

didadunlop

Re: verschil naven

Bericht door didadunlop » do dec 09, 2010 11:54 am

klompee schreef:Wat is het verschil nou eigenlijk tussen een ss naaf en een gewone naaf.
Een technische tekening er bij zou ook leuk zijn. Ik heb al gezocht maar kon geen uitgebreide tekeningen vinden.

alvast bedankt :arms:
Op een singlespeed naaf kun je minder versnellingen kwijt en dat kan op verschillende manieren.

1. kortere freehub (zoals de hope)
2. opschroef freewheel (kijk maar naar de White Industries ENO naven)

Zoals Mateis al aangeeft is een voordeel bredere flensen etc.
Maar het belangrijkste is dat je er minder verzetten op kwijt kan! Dat is ook een nadeel.

Waarom heb je eigenlijk technische tekeningen nodig? Als je op CRC zoekt op singlespeed hubs kom je al een heel eind. Als je technische tekeningen kan begrijpen moet je die foto's van de verschillende naven ook wel kunnen snappen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

klompee

Re: verschil naven

Bericht door klompee » vr dec 10, 2010 2:37 pm

didadunlop schreef:
Waarom heb je eigenlijk technische tekeningen nodig? Als je op CRC zoekt op singlespeed hubs kom je al een heel eind. Als je technische tekeningen kan begrijpen moet je die foto's van de verschillende naven ook wel kunnen snappen.
Omdat ik heb geleerd nooit op de buitenkant af te gaan misschien zat er nog wel een heel groot verschil in de naaf zelf. :)
Luctor et Emergo (:

Plaats reactie