lekkende ventielen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
lekkende ventielen

Bericht door didadunlop » do nov 04, 2010 8:16 pm

Op een van mijn fietsen heb ik een vaak terugkerend probleem.

Ik stop er een nieuwe binnenband in en dan is ie altijd erg snel lek. En iedere keer bij de basis van het ventiel. Soms zelfs dan zit het ventiel nog maar met de helft van het rubber vast.

Eerst dacht ik dat het oude binnenbanden waren (kreeg ze gratis en de doosjes zaten vol stof). Maar nu ik de laatste 2 weken 3 nieuwe binnenbanden heb gesloopt merk ik dat er toch iets anders mis is.

Ik heb het gevoel dat de buitenband beweegt over de velg en daarmee de binnenband kapot trekt bij het ventiel.

Iemand die bovenstaande bekend voorkomt? En vooral weet hoe ik het moet oplossen? Het wordt namelijk een aardig duur geintje aan binnenbanden.

De velg is overigens een mavic 719 en de buitenband een geax saguaro 2.2. Twee jaar terug ben ik van zweden naar nederland gereden met deze velg zonder maar een lekke band. Dat was wel met een schwalbe marathon 35MM. Dus een stuk smaller. Tevens geen vouwband en nu wel een vouwband.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » do nov 04, 2010 8:22 pm

Teveel beweging rond het ventiel.
Knip een rond stukje van een binnenband ter grootte van een 2 euro munt en prik dat om je ventiel.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do nov 04, 2010 8:26 pm

en laat de ventielringetjes op de werkbank liggen en talkpoeder de biba is alsof het je kind is!

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » do nov 04, 2010 9:49 pm

Inderdaad ventielringetjes weg laten. Kan een oorzaak zijn van je problemen. Is het ventielgat wel helemaal proper? Eventuele scherpe kanten breken en mooi afronden met een ronde vijl wil ook wel eens helpen.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Re: lekkende ventielen

Bericht door marten » do nov 04, 2010 11:36 pm

didadunlop schreef:
Ik heb het gevoel dat de buitenband beweegt over de velg en daarmee de binnenband kapot trekt bij het ventiel.
Zet een streep op buitenband en velg, en je weet het. Het verdraaien van de buitenband kan best als je lage druk rijdt en zeker als het nat is (glad rubber). Een kant van de band in de velg vastkitten (tubekit) moet helpen
/Marten

Gebruikersavatar
ras8176
Berichten:57
Lid geworden op:di okt 26, 2010 7:27 pm
Locatie:Zaanstad

Bericht door ras8176 » za nov 06, 2010 2:39 pm

BLRacing schreef:Inderdaad ventielringetjes weg laten. Kan een oorzaak zijn van je problemen. Is het ventielgat wel helemaal proper? Eventuele scherpe kanten breken en mooi afronden met een ronde vijl wil ook wel eens helpen.
Het kan inderdaad bij je ventiel gat zitten, aan de binnenkant.
Even de bramen weg halen en hoppa. Dat moet wel genoeg wezen, een band
kan allen verdraaien door bepaalde kracht momenten waardoor hij verdraaid
ten opzichte van je velg.

Ik betwijfel of je zoveel kracht kan zetten dat je velg eerder gaat rollen, en
de achterband zelf even stil staat.... ;)

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » za nov 06, 2010 6:42 pm

mountainbiker76 schreef:Ik betwijfel of je zoveel kracht kan zetten dat je velg eerder gaat rollen, en
de achterband zelf even stil staat.... ;)
Wat dacht je van andersom: je velg stopt iets eerder met draaien dan je band... Heel hard remmen (niet slippen), liefst op asfalt of een rotsige afdaling/trappen met heel veel grip. Ik heb met bepaalde band-velgcombi's op lage druk regelmatig dat een netjes recht gemonteerd ventiel na verloop van tijd scheef staat. ;)

Gebruikersavatar
ras8176
Berichten:57
Lid geworden op:di okt 26, 2010 7:27 pm
Locatie:Zaanstad

Bericht door ras8176 » za nov 06, 2010 6:51 pm

Weet je het trouwens ook zeker dat je ook de goede maten hebt opgenomen?

Het is wel belangrijk als de maat van je biba overèèn komt met je buba
als die te veel afwijken dan, inderdaad je ventiel stuk getrokken wordt.

revis
Berichten:258
Lid geworden op:zo jun 05, 2005 5:38 pm

Bericht door revis » wo nov 10, 2010 7:49 am

Ik heb dezelfde ervaring als mateis. Ik rij met 29ers, oa. ook de Mavic 719 en een bandenspanning van 1,7 bar.
Na een dagje Eifel oid. staan mijn ventielen ook niet meer recht in de velg.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo nov 10, 2010 11:54 am

band keihard oppompen.. dagje laten staan

dan zet ie zich..

dan kan je rustig met lagere spanning gaan rijden

(als je de biba nat maakt plakt ie ook nog eens..)

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » zo nov 14, 2010 1:02 pm

Niks geholpen. Vandaag na exact 1 KM (over asfalt!!!) was het weer pssst en binnen twee tellen leeg. En het ventie was wederom gedraaid in de velg. Deze maand al 30 euri aan binnenbanden weggegooid.

Ik denk dat ik gewoon eens een andere buitenband ga proberen. Of toch tubeless gaan rijden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » zo nov 14, 2010 2:37 pm

Heb hetzelfde gehad vorig jaar tijdens de SMvoorMS tocht van Ott, 3 keer lek in zo'n 10km. Uiteindelijk ook gewoon maar de buba's verwisseld.

Je kunt de buba's ook gaan gebruiken voor tubeless, dan heb je er ook geen last meer van.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Chain
Berichten:71
Lid geworden op:zo jan 31, 2010 11:09 pm
Locatie:Almere

Bericht door Chain » zo nov 14, 2010 5:17 pm

Ik denk dat je een paar banden moet hebben die echt strak om de velg heen gaan, die met 4-5 bar pas op hun plek knallen, als je daar dan een beetje talkpoeder bij in gooit, moet het naar mijn idee goed gaan, Racing Ralph ligt over het algemeen lekker strak om de velg.
Je gaf het trouwens ook zelf al aan, met de andere band (ook Schwalbe) had je nooit last van deze klacht.

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » zo nov 14, 2010 6:58 pm

Begin dit jaar hetzelfde meegemaakt, wel 10x het ventiel van de binnenband afgescheurd. Iedere keer het voorwiel! Toen was ik het helemaal zat en heb nieuw velglint, biba's en buba's gekocht. Sindsdien staan m'n ventielen nog kaarsrecht en geen lek meer gehad.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » zo nov 14, 2010 8:35 pm

Hups nu een nieuwe biba en buba erop gelegd. Eens kijken wat er gebeurt.

Hopelijk gaat het nu wel weg want het is mijn enige velgrem achterwiel op dit moment.

En anders wordt een tubeless kitje erin gooien.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » zo nov 14, 2010 8:49 pm

didadunlop schreef:Hups nu een nieuwe biba en buba erop gelegd. Eens kijken wat er gebeurt.

Hopelijk gaat het nu wel weg want het is mijn enige velgrem achterwiel op dit moment.

En anders wordt een tubeless kitje erin gooien.
Waarom plak je niet een hieldraad vast met tubekit, bisonkit, siliconenkit oid?
Knappe buitenband die dan nog in beweging komt
/Marten

Gebruikersavatar
Bramtb
Berichten:87
Lid geworden op:vr apr 11, 2008 10:51 am
Locatie:Nijmegen

Bericht door Bramtb » ma nov 22, 2010 2:38 pm

Ik heb hetzelfde probleem.

Afgelopen week 3 binnenbanden kapot gereden op deze manier, waarschijnlijk komt het door de natte ondergrond.
De laatste keer heb ik alles gedaan wat hier staat: ventielringetje weggelaten, biba talkpoederen, stukje biba uitgeknipt en om het ventiel gestoken en banden harder opgepompt. Ik heb inmiddels weer 30km kunnen rijden zonder problemen, maar liefst rij ik met lagere bandenspanning. Ik vrees dat de biba weer scheurt bij het ventiel als ik dat doe. Bovendien staat op het doosje van mijn binnenbanden dat deze geschikt zijn voor 1.50" t/m 2.25" en mijn buba is 2.35". Maakt dit veel uit?
cyberhawk schreef:band keihard oppompen.. dagje laten staan

dan zet ie zich..

dan kan je rustig met lagere spanning gaan rijden

(als je de biba nat maakt plakt ie ook nog eens..)
Werkt dat echt? Of moet ik dan toch bredere binnenbanden hebben?

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » di nov 30, 2010 5:25 pm

En, alles nog heel?

Ik heb 't ook een paar keer gehad.
Gelukkig niet binnen een paar km, zodat ik meestal ruim op tijd ben wanneer ik na de rit de buitenband weer even terugdraai (eerst de lucht er uit, anders wordt 't toch een moeilijk karwei).
Het is altijd bij het voorwiel en altijd bij de combi Panaracer Rapage en On One (Retard?) velg.
Ik weet zeker dat de buitenband verschuift.
Ik mik de logo's nogal precies uit tov het ventielgat, en na een flinke rit (ook bij droog weer!) is de buitenband duidelijk een stuk verschoven.
Met Mavic XM719(Dida) en Racing Ralph heb ik geen probleem.
Echt zacht heb ik mn banden nooit, maar ook niet erg hard.

Voor ruw terrein vind ik de Rampage erg fijn, dus mocht ik een nieuwe voorband gaan bestellen, dan staat de Rampage (boven aan) op mn lijstje.
Hoewel de Ardent ook lekker schijnt te sturen in het buitenland.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » di nov 30, 2010 7:50 pm

Met een verzink boor de scherpe rand van het ventielgat aan de binnenband kant even afbramen!!!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di nov 30, 2010 8:28 pm

Hoewel de Ardent ook lekker schijnt te sturen in het buitenland.
In Nederland daarintegen gaat ie alleen maar rechtuit..:P

Nee nog niet geprobeerd. Te koud om naar huis te lopen als het fout gaat. Zit de laatste tijd lekker op de 1x6 el mar.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » wo dec 01, 2010 3:42 pm

steelhead schreef:Met een verzink boor de scherpe rand van het ventielgat aan de binnenband kant even afbramen!!!
Uiteraard al gedaan.
Het is ook niet snijden maar scheuren.
Misschien dat ik het gat aan de binnenkant vd velg opboor, zodat het ventiel flink schuin kan stan, mocht 't nodig zijn.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » wo dec 01, 2010 5:11 pm

Misschien al voorgesteld en gedaan. Talk aan je binnenband. ZOdat de buitenband kan schuiven zonder de bib mee te trekken.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » wo dec 01, 2010 5:38 pm

Talkpoeder zal ik weer eens gaan gebruiken.
Jaren geleden mee opgehouden, maar misschien dat 't helpt.
Ventielgat binnen in de velg ga ik uitboren tot de maat van een autoventiel.
Maar dat blijft natuurlijk symptoombestrijding.
WTF is de oorzaak van dat verdraaien vd buitenband tov de velg!?!

Misschien ook de velg-band combi eens wisselen.
Nadeel is dan dat de breedste band op de smalste velg komt en omgekeerd.
Maar misschien wel interessant om eens te kijken wat er dan gebeurt.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo dec 01, 2010 7:49 pm

walter schreef: WTF is de oorzaak van dat verdraaien vd buitenband tov de velg!?!
.
IStatnouzomoeilijk? Wrijving moet er voor zorgen dat de buitenband bij remmen etc niet kan draaien to de velg. En de band hoeft niet in zijn geheel te draaien, het mag ook lokaal in een golfje voor het wegcontactpunt uit (in zijaanzicht is dat er achter ;) ) Een halve millimeter per omwenteling tikt lekker aan als je een stijle helling afgaat

Wrijving kun je verhogen door de bandenspanning en dus de aanlegdruk te verhogen. Als je dat niet wilt moet je het rubber-velg contactvlak meer wrijving geven. Misschien helpt grof schuurpapie op de velg of de hieldraad schoonboenen, maar een hieldraad (twee is onhandig bij lek) vastlijmen doet het ook. Parkers door de velg in de band schroeven of hieldraad klemmen door de velg heen bouten is voor fietsen wat grof, maar bij motorfietsen en groter wel gewoon
/Marten

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » vr dec 10, 2010 1:49 pm

walter schreef: ...
WTF is de oorzaak van dat verdraaien vd buitenband tov de velg!?!
...
marten schreef: IStatnouzomoeilijk? Wrijving moet er voor zorgen dat de buitenband bij remmen etc niet kan draaien to de velg. En de band hoeft niet in zijn geheel te draaien, het mag ook lokaal in een golfje voor het wegcontactpunt uit (in zijaanzicht is dat er achter ;) ) Een halve millimeter per omwenteling tikt lekker aan als je een stijle helling afgaat

Wrijving kun je verhogen door de bandenspanning en dus de aanlegdruk te verhogen. Als je dat niet wilt moet je het rubber-velg contactvlak meer wrijving geven. Misschien helpt grof schuurpapie op de velg of de hieldraad schoonboenen, maar een hieldraad (twee is onhandig bij lek) vastlijmen doet het ook. Parkers door de velg in de band schroeven of hieldraad klemmen door de velg heen bouten is voor fietsen wat grof, maar bij motorfietsen en groter wel gewoon
Ha, sorry, natuurlijk istatnietzomoeilijk.
De vraag was ook wat kort en verkeerd. Misschien zelfs ietwat retorisch.
Ik vraag me eigenlijk af waarom sommige combinaties hier veel gevoeliger voor zijn dan andere.
En wat er tegen te doen, bij een "favoriete" band velg combi.
Hielklemmen zie ik niet zitten, parkers al helemaal niet.
Maar hielklemmen, dat klinkt tenminste nog technisch ;)

Plaats reactie