lekkende ventielen
Moderator:Beheerders
- didadunlop
Op een van mijn fietsen heb ik een vaak terugkerend probleem.
Ik stop er een nieuwe binnenband in en dan is ie altijd erg snel lek. En iedere keer bij de basis van het ventiel. Soms zelfs dan zit het ventiel nog maar met de helft van het rubber vast.
Eerst dacht ik dat het oude binnenbanden waren (kreeg ze gratis en de doosjes zaten vol stof). Maar nu ik de laatste 2 weken 3 nieuwe binnenbanden heb gesloopt merk ik dat er toch iets anders mis is.
Ik heb het gevoel dat de buitenband beweegt over de velg en daarmee de binnenband kapot trekt bij het ventiel.
Iemand die bovenstaande bekend voorkomt? En vooral weet hoe ik het moet oplossen? Het wordt namelijk een aardig duur geintje aan binnenbanden.
De velg is overigens een mavic 719 en de buitenband een geax saguaro 2.2. Twee jaar terug ben ik van zweden naar nederland gereden met deze velg zonder maar een lekke band. Dat was wel met een schwalbe marathon 35MM. Dus een stuk smaller. Tevens geen vouwband en nu wel een vouwband.
Ik stop er een nieuwe binnenband in en dan is ie altijd erg snel lek. En iedere keer bij de basis van het ventiel. Soms zelfs dan zit het ventiel nog maar met de helft van het rubber vast.
Eerst dacht ik dat het oude binnenbanden waren (kreeg ze gratis en de doosjes zaten vol stof). Maar nu ik de laatste 2 weken 3 nieuwe binnenbanden heb gesloopt merk ik dat er toch iets anders mis is.
Ik heb het gevoel dat de buitenband beweegt over de velg en daarmee de binnenband kapot trekt bij het ventiel.
Iemand die bovenstaande bekend voorkomt? En vooral weet hoe ik het moet oplossen? Het wordt namelijk een aardig duur geintje aan binnenbanden.
De velg is overigens een mavic 719 en de buitenband een geax saguaro 2.2. Twee jaar terug ben ik van zweden naar nederland gereden met deze velg zonder maar een lekke band. Dat was wel met een schwalbe marathon 35MM. Dus een stuk smaller. Tevens geen vouwband en nu wel een vouwband.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Re: lekkende ventielen
Zet een streep op buitenband en velg, en je weet het. Het verdraaien van de buitenband kan best als je lage druk rijdt en zeker als het nat is (glad rubber). Een kant van de band in de velg vastkitten (tubekit) moet helpendidadunlop schreef:
/Marten
Het kan inderdaad bij je ventiel gat zitten, aan de binnenkant.BLRacing schreef:Inderdaad ventielringetjes weg laten. Kan een oorzaak zijn van je problemen. Is het ventielgat wel helemaal proper? Eventuele scherpe kanten breken en mooi afronden met een ronde vijl wil ook wel eens helpen.
Even de bramen weg halen en hoppa. Dat moet wel genoeg wezen, een band
kan allen verdraaien door bepaalde kracht momenten waardoor hij verdraaid
ten opzichte van je velg.
Ik betwijfel of je zoveel kracht kan zetten dat je velg eerder gaat rollen, en
de achterband zelf even stil staat....

Wat dacht je van andersom: je velg stopt iets eerder met draaien dan je band... Heel hard remmen (niet slippen), liefst op asfalt of een rotsige afdaling/trappen met heel veel grip. Ik heb met bepaalde band-velgcombi's op lage druk regelmatig dat een netjes recht gemonteerd ventiel na verloop van tijd scheef staat.mountainbiker76 schreef:Ik betwijfel of je zoveel kracht kan zetten dat je velg eerder gaat rollen, en
de achterband zelf even stil staat....

- didadunlop
Niks geholpen. Vandaag na exact 1 KM (over asfalt!!!) was het weer pssst en binnen twee tellen leeg. En het ventie was wederom gedraaid in de velg. Deze maand al 30 euri aan binnenbanden weggegooid.
Ik denk dat ik gewoon eens een andere buitenband ga proberen. Of toch tubeless gaan rijden.
Ik denk dat ik gewoon eens een andere buitenband ga proberen. Of toch tubeless gaan rijden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Heb hetzelfde gehad vorig jaar tijdens de SMvoorMS tocht van Ott, 3 keer lek in zo'n 10km. Uiteindelijk ook gewoon maar de buba's verwisseld.
Je kunt de buba's ook gaan gebruiken voor tubeless, dan heb je er ook geen last meer van.
Je kunt de buba's ook gaan gebruiken voor tubeless, dan heb je er ook geen last meer van.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Ik denk dat je een paar banden moet hebben die echt strak om de velg heen gaan, die met 4-5 bar pas op hun plek knallen, als je daar dan een beetje talkpoeder bij in gooit, moet het naar mijn idee goed gaan, Racing Ralph ligt over het algemeen lekker strak om de velg.
Je gaf het trouwens ook zelf al aan, met de andere band (ook Schwalbe) had je nooit last van deze klacht.
Je gaf het trouwens ook zelf al aan, met de andere band (ook Schwalbe) had je nooit last van deze klacht.
- didadunlop
Hups nu een nieuwe biba en buba erop gelegd. Eens kijken wat er gebeurt.
Hopelijk gaat het nu wel weg want het is mijn enige velgrem achterwiel op dit moment.
En anders wordt een tubeless kitje erin gooien.
Hopelijk gaat het nu wel weg want het is mijn enige velgrem achterwiel op dit moment.
Waarom plak je niet een hieldraad vast met tubekit, bisonkit, siliconenkit oid?didadunlop schreef:Hups nu een nieuwe biba en buba erop gelegd. Eens kijken wat er gebeurt.
Knappe buitenband die dan nog in beweging komt
/Marten
Ik heb hetzelfde probleem.
Afgelopen week 3 binnenbanden kapot gereden op deze manier, waarschijnlijk komt het door de natte ondergrond.
De laatste keer heb ik alles gedaan wat hier staat: ventielringetje weggelaten, biba talkpoederen, stukje biba uitgeknipt en om het ventiel gestoken en banden harder opgepompt. Ik heb inmiddels weer 30km kunnen rijden zonder problemen, maar liefst rij ik met lagere bandenspanning. Ik vrees dat de biba weer scheurt bij het ventiel als ik dat doe. Bovendien staat op het doosje van mijn binnenbanden dat deze geschikt zijn voor 1.50" t/m 2.25" en mijn buba is 2.35". Maakt dit veel uit?
Afgelopen week 3 binnenbanden kapot gereden op deze manier, waarschijnlijk komt het door de natte ondergrond.
De laatste keer heb ik alles gedaan wat hier staat: ventielringetje weggelaten, biba talkpoederen, stukje biba uitgeknipt en om het ventiel gestoken en banden harder opgepompt. Ik heb inmiddels weer 30km kunnen rijden zonder problemen, maar liefst rij ik met lagere bandenspanning. Ik vrees dat de biba weer scheurt bij het ventiel als ik dat doe. Bovendien staat op het doosje van mijn binnenbanden dat deze geschikt zijn voor 1.50" t/m 2.25" en mijn buba is 2.35". Maakt dit veel uit?
Werkt dat echt? Of moet ik dan toch bredere binnenbanden hebben?cyberhawk schreef:band keihard oppompen.. dagje laten staan
dan zet ie zich..
dan kan je rustig met lagere spanning gaan rijden
(als je de biba nat maakt plakt ie ook nog eens..)
En, alles nog heel?
Ik heb 't ook een paar keer gehad.
Gelukkig niet binnen een paar km, zodat ik meestal ruim op tijd ben wanneer ik na de rit de buitenband weer even terugdraai (eerst de lucht er uit, anders wordt 't toch een moeilijk karwei).
Het is altijd bij het voorwiel en altijd bij de combi Panaracer Rapage en On One (Retard?) velg.
Ik weet zeker dat de buitenband verschuift.
Ik mik de logo's nogal precies uit tov het ventielgat, en na een flinke rit (ook bij droog weer!) is de buitenband duidelijk een stuk verschoven.
Met Mavic XM719(Dida) en Racing Ralph heb ik geen probleem.
Echt zacht heb ik mn banden nooit, maar ook niet erg hard.
Voor ruw terrein vind ik de Rampage erg fijn, dus mocht ik een nieuwe voorband gaan bestellen, dan staat de Rampage (boven aan) op mn lijstje.
Hoewel de Ardent ook lekker schijnt te sturen in het buitenland.
Ik heb 't ook een paar keer gehad.
Gelukkig niet binnen een paar km, zodat ik meestal ruim op tijd ben wanneer ik na de rit de buitenband weer even terugdraai (eerst de lucht er uit, anders wordt 't toch een moeilijk karwei).
Het is altijd bij het voorwiel en altijd bij de combi Panaracer Rapage en On One (Retard?) velg.
Ik weet zeker dat de buitenband verschuift.
Ik mik de logo's nogal precies uit tov het ventielgat, en na een flinke rit (ook bij droog weer!) is de buitenband duidelijk een stuk verschoven.
Met Mavic XM719(Dida) en Racing Ralph heb ik geen probleem.
Echt zacht heb ik mn banden nooit, maar ook niet erg hard.
Voor ruw terrein vind ik de Rampage erg fijn, dus mocht ik een nieuwe voorband gaan bestellen, dan staat de Rampage (boven aan) op mn lijstje.
Hoewel de Ardent ook lekker schijnt te sturen in het buitenland.
- didadunlop
In Nederland daarintegen gaat ie alleen maar rechtuit..:PHoewel de Ardent ook lekker schijnt te sturen in het buitenland.
Nee nog niet geprobeerd. Te koud om naar huis te lopen als het fout gaat. Zit de laatste tijd lekker op de 1x6 el mar.
Talkpoeder zal ik weer eens gaan gebruiken.
Jaren geleden mee opgehouden, maar misschien dat 't helpt.
Ventielgat binnen in de velg ga ik uitboren tot de maat van een autoventiel.
Maar dat blijft natuurlijk symptoombestrijding.
WTF is de oorzaak van dat verdraaien vd buitenband tov de velg!?!
Misschien ook de velg-band combi eens wisselen.
Nadeel is dan dat de breedste band op de smalste velg komt en omgekeerd.
Maar misschien wel interessant om eens te kijken wat er dan gebeurt.
Jaren geleden mee opgehouden, maar misschien dat 't helpt.
Ventielgat binnen in de velg ga ik uitboren tot de maat van een autoventiel.
Maar dat blijft natuurlijk symptoombestrijding.
Misschien ook de velg-band combi eens wisselen.
Nadeel is dan dat de breedste band op de smalste velg komt en omgekeerd.
Maar misschien wel interessant om eens te kijken wat er dan gebeurt.
IStatnouzomoeilijk? Wrijving moet er voor zorgen dat de buitenband bij remmen etc niet kan draaien to de velg. En de band hoeft niet in zijn geheel te draaien, het mag ook lokaal in een golfje voor het wegcontactpunt uit (in zijaanzicht is dat er achterwalter schreef: WTF is de oorzaak van dat verdraaien vd buitenband tov de velg!?!
.

Wrijving kun je verhogen door de bandenspanning en dus de aanlegdruk te verhogen. Als je dat niet wilt moet je het rubber-velg contactvlak meer wrijving geven. Misschien helpt grof schuurpapie op de velg of de hieldraad schoonboenen, maar een hieldraad (twee is onhandig bij lek) vastlijmen doet het ook. Parkers door de velg in de band schroeven of hieldraad klemmen door de velg heen bouten is voor fietsen wat grof, maar bij motorfietsen en groter wel gewoon
/Marten
walter schreef: ...
...
Ha, sorry, natuurlijk istatnietzomoeilijk.marten schreef: IStatnouzomoeilijk? Wrijving moet er voor zorgen dat de buitenband bij remmen etc niet kan draaien to de velg. En de band hoeft niet in zijn geheel te draaien, het mag ook lokaal in een golfje voor het wegcontactpunt uit (in zijaanzicht is dat er achter) Een halve millimeter per omwenteling tikt lekker aan als je een stijle helling afgaat
Wrijving kun je verhogen door de bandenspanning en dus de aanlegdruk te verhogen. Als je dat niet wilt moet je het rubber-velg contactvlak meer wrijving geven. Misschien helpt grof schuurpapie op de velg of de hieldraad schoonboenen, maar een hieldraad (twee is onhandig bij lek) vastlijmen doet het ook. Parkers door de velg in de band schroeven of hieldraad klemmen door de velg heen bouten is voor fietsen wat grof, maar bij motorfietsen en groter wel gewoon
De vraag was ook wat kort en verkeerd. Misschien zelfs ietwat retorisch.
Ik vraag me eigenlijk af waarom sommige combinaties hier veel gevoeliger voor zijn dan andere.
En wat er tegen te doen, bij een "favoriete" band velg combi.
Hielklemmen zie ik niet zitten, parkers al helemaal niet.
Maar hielklemmen, dat klinkt tenminste nog technisch