Gebarsten rearsuspension links Univega

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
WitteReus
Contacteer:
Gebarsten rearsuspension links Univega

Bericht door WitteReus » ma jul 05, 2010 8:07 am

Beste allemaal,

Ik heb een 2hands 2004 Fully Univega Ram ES 950 Enduro gekocht.
Afbeelding
Hij rijdt goed, maar na een korte check zag ik dat de links van de achtervering aan het scheuren waren (die zwarte beugels die de verbinding vormen tussen achterbrug en achterdemper). De scheuren zitten tussen het hoofdlager en de verbinding met de demper, aan de binnenkant.
Na wat zoeken werd me door de dealer in Duitsland gezegd dat deze niet meer te krijgen waren en heb ik ze laten lassen.
Maar helaas beginnen ze na 2 ritten weer te scheuren.

Wat moet ik nu doen?;
1. Nogmaals laten lassen en aan de binnenkant laten verstevigen (daar waar de scheur begint)?
2. van RVS of staal nieuwe maken; wel heeul lastig door de glijlagers en lagers erin :cry:
3. Of weet iemand toch nog zulke onderdelen uit te halen??

Ik zal vanavond detail foto's posten!

Groeten,

Dewitte.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma jul 05, 2010 6:39 pm

Vriendjes worden met een cnc frezer.
Contact opnemen met de fabrikant, niet zijnde de importeur

sampers

Bericht door sampers » ma jul 05, 2010 7:25 pm

afmetingen opzoeken en hopen dat er andere platen ongeveer dezelfde grootte hebben?

met wat geluk kunnen ze je hier ook verder helpen? dan heb je nog kans op meer veerweg?
http://www.mountainbikecomponents.co.uk ... vel+Plates
dead straight to live wrong

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » ma jul 05, 2010 8:18 pm

Jurriaan schreef:Vriendjes worden met een cnc frezer.
Contact opnemen met de fabrikant, niet zijnde de importeur
probleem is de exacte afmetingen te bepalen door alle hoeken, maar het grootste probleem is nog wel de exacte passing te vinden voor de lagers.
Waar ik werk werken een aantal frezers, dus dat is geen probleem ;)

Ik heb al eens contact gezocht met Univega, maar deze wimpelden het af met; Je moet een lokale dealer vragen en deze delen worden niet los geleverd........

Ik heb nogmaals een mailtje eraan gewaagd.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » ma jul 05, 2010 8:50 pm

Scheur in de link;
Afbeelding

Laten lassen;
Afbeelding
Afbeelding

En weer gescheurd;
Afbeelding
Je kunt zien dat naar de bevestiging van de demper toe ook een scheur aan het vormen is.

Andere kant:
Afbeelding

Ik moet wel zeggen dat hij niet verder scheurt.
Wat ik persoonlijk denk is dat het opgelost is als ik aan de binnenkant nog een plaat erin laat lassen ter versteviging.

Iemand een ander idee?

Groeten!

Loeky

Bericht door Loeky » ma jul 05, 2010 9:42 pm

Als je al de beschikking hebt over CNC-manschappen, dan zou ik daar zeker gebruik van maken. Pak een schuifmaat en de andere benodigdheden, meet zo'n swinger op en maak er een maattekening van. Zorg er dan voor dat ie in CAD komt te staan en laat hem frezen uit een stuk 7075.

Zie dit niet als een aanval, maar je gaat me toch niet vertellen dat je als engineer (zie ik in je profiel staan) niet zo'n swingarm kunt opmeten?

marten

Bericht door marten » ma jul 05, 2010 10:47 pm

WitteReus schreef: Iemand een ander idee?
Stralen, en inpakken in glas- en carbonvezel?
/Marten

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di jul 06, 2010 7:28 am

Loeky schreef:Als je al de beschikking hebt over CNC-manschappen, dan zou ik daar zeker gebruik van maken. Pak een schuifmaat en de andere benodigdheden, meet zo'n swinger op en maak er een maattekening van. Zorg er dan voor dat ie in CAD komt te staan en laat hem frezen uit een stuk 7075.

Zie dit niet als een aanval, maar je gaat me toch niet vertellen dat je als engineer (zie ik in je profiel staan) niet zo'n swingarm kunt opmeten?
Hahaha; nee hoor ik voel me absoluut niet aangevallen :lol:
Maar ik heb de beugels al eens proberen op te meten, helaas hebben ze niet een mooi symetrische of mooi afgeronde afmetingen (101,3mm bijv. ;) )
Ook ben ik een beetje ongeduldig en heb geen zin om op anderen weken te moeten wachten totdat ze tijd hebben gevonden dit te bewerken. Ook het bewerken op zichzelf zal niet gemakkelijk zijn!

Ik ben nu aan het uitzoeken wat er mis is gegaan; Waarschijnlijk zal dit aluminium een warmtebehandeling na het lassen beodigen, maar om de exacte procedure te vinden moet ik eerst weten welk type alu hiervoor gebruikt is. Iemand een idee?

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di jul 06, 2010 7:29 am

marten schreef:
Is een optie, maar dit zal denk ik niet sterk genoeg zijn+je ziet niet of de alu kern verder aan hets cheuren is en dan kan hij dus in één keer breken :(

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di jul 06, 2010 7:32 am

Gewoon vervangen. Inpakken en zo is echt geen optie. Ga nou niet zitten knoeien met iets waardoor je je nek zou kunnen breken

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di jul 06, 2010 7:34 am

sherlock schreef:Gewoon vervangen. Inpakken en zo is echt geen optie. Ga nou niet zitten knoeien met iets waardoor je je nek zou kunnen breken
Je hebt gelijk, maar dan moet je de delen wel kunnen krijgen ergens ;) :?

Iemand???? :arms:

marten

Bericht door marten » di jul 06, 2010 9:25 am

WitteReus schreef:
marten schreef:
Is een optie, maar dit zal denk ik niet sterk genoeg zijn+je ziet niet of de alu kern verder aan hets cheuren is en dan kan hij dus in één keer breken :(
Dan heb je niet genoeg carbon gebruikt, het idee is juist dat je het aluminium alleen nog maar gebruikt om de harde punten te leveren, vervolgens wikkel je er een dragend carbon onderdeel omheen
/Marten

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di jul 06, 2010 9:34 am

Ahum, Marten, heb jij wel eens met glas- of carbon vezel gewerkt? Ik wel.
Weet je hoeveel je ervan nodig hebt om een zelfde sterkte als alumium te krijgen?

Ik kan je één ding vertellen; de links worden zo dik dat ik ze niet meer kan inbouwen ;)

marten

Bericht door marten » di jul 06, 2010 9:37 am

WitteReus schreef:Ahum, Marten, heb jij wel eens met glas- of carbon vezel gewerkt? Ik wel.
Weet je hoeveel je ervan nodig hebt om een zelfde sterkte als alumium te krijgen?

Ik kan je één ding vertellen; de links worden zo dik dat ik ze niet meer kan inbouwen ;)
vuistregel, maak ze 2 x zo zwaar als ze nu zijn. En dikker maken is niet zo effectief, je moet vooral de hoogte in
/Marten

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di jul 06, 2010 10:19 am

marten schreef: vuistregel, maak ze 2 x zo zwaar als ze nu zijn. En dikker maken is niet zo effectief, je moet vooral de hoogte in
Als je de foto's goed bekijkt zie je dat de scheur horizontaal is en niet vertikaal. Dit duid op een zijdelingsekracht op de links en nietvertikaal. ;)
Alleen de scheur bij het verbindingsoog vind ik raar; ik schat door de warmte inbreng van het lassen is hier de sterkte van het materiaal niet meer.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » do jul 08, 2010 1:25 pm

Kan iemand mij vertellen van welk type alu die arm gemaakt is precies?

Ik vind namelijk diverse warmtebehandelingen die nodig zijn na het lassen voor bepaalde types aluminum.

dale c

Bericht door dale c » do jul 08, 2010 2:03 pm

heb je al gekeken naar andere 2e hands fietsen (ebay bv)

http://cgi.ebay.ch/Rahmen-MTB-26-Univeg ... 0505981021

Geen idee of het past maar beetje google-en levert misschien ook wat op

Afbeelding
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » do jul 08, 2010 3:12 pm

dale c schreef:heb je al gekeken naar andere 2e hands fietsen (ebay bv)

http://cgi.ebay.ch/Rahmen-MTB-26-Univeg ... 0505981021

Geen idee of het past maar beetje google-en levert misschien ook wat op
Ebay heb ik ook bekeken, maar voor nu geen optie om het hele frame te vervangen. Als laatste redmiddel ga ik me een ander frame halen, maar eerder heb ik nieuwe beugels gemaakt! :angelnot:

baron062

Bericht door baron062 » do jul 08, 2010 6:23 pm

Je zou eens een hardheid meting kunnen doen om de mechanische eigenschappen te bepalen. Wel de non-heataffected zone gebruiken.

De mechanische eigenschappen krijg je voor een flink deel terug door het te verouderen. Dit kan door ze simpelweg in je bakoven te leggen, 170/200 ºC en dan een uur of 8.

Per legering zal wel wat verschil zitten in deze waardes, maar of je nu 75 of 80% terug krijgt van je oorspronkelijke sterkte lijkt me minder relevant. Altijd beter dan de 40% die je nu heb (T0)

Alle waarden uit de losse pols trouwens

BLRacing

Bericht door BLRacing » do jul 08, 2010 8:53 pm

WitteReus schreef:Kan iemand mij vertellen van welk type alu die arm gemaakt is precies?

Ik vind namelijk diverse warmtebehandelingen die nodig zijn na het lassen voor bepaalde types aluminum.
Dikke kans dat dit gewoon 7075 alu is hoor, dat wordt vaak gebruikt omdat de sterkte/dichtheids verhouding zeer gunstig is t.o.v. bijvoorbeeld een constructiestaal als S235, het is zelfs veel sterker dan enkele staalsoorten. 7075 is alleen niet goed lasbaar maar dat heb je al gemerkt.

Als constructeur zijnde moet dit niet een al te moeilijke klus zijn om te reverse engineeren hoor. Eerst diameters en vlakken meting doen van alleen de belangrijkste maten! Bijbehorende passingen voor de lagerzittingen nagaan. Dan moet een heel erg basic cad-ontwerp zeker wel in een uur te doen zijn. Als je kan en als je dat leuk lijkt kan je nog gaan fine-tunen op gewicht en sterkte (en design), en dat gaat helemaal handig als je ook over FEM-mogelijkheid beschikt en kennis over structureel ontwerpen. In eerste instantie wil je gewoon een sterke rocker-link hebben dus gewicht komt later wel.

Als je bovenstaande stappen volgt dan moet je een heel eind kunnen komen denk ik. Al het bovenstaande is dagelijkse kost voor mij dus vraag mij maar voor tips.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr jul 09, 2010 7:25 am

baron062 schreef:Je zou eens een hardheid meting kunnen doen om de mechanische eigenschappen te bepalen. Wel de non-heataffected zone gebruiken.

De mechanische eigenschappen krijg je voor een flink deel terug door het te verouderen. Dit kan door ze simpelweg in je bakoven te leggen, 170/200 ºC en dan een uur of 8.

Per legering zal wel wat verschil zitten in deze waardes, maar of je nu 75 of 80% terug krijgt van je oorspronkelijke sterkte lijkt me minder relevant. Altijd beter dan de 40% die je nu heb (T0)

Alle waarden uit de losse pols trouwens
Dat zou ik idd kunnen doen (moet ik ff navragen hiero of we dit kunnen ;) ). Maar ik had gehoopt dat iemand zo wist welk materiaal dit is.

Van die warmtebehandeling heb ik een mooie beschrijving gevonden (ook begrijpbaar voor de non-wtb's onder ons 8) );
http://www.velofilie.nl/warmtebehandeling.htm
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr jul 09, 2010 7:30 am

BLRacing schreef: Dikke kans dat dit gewoon 7075 alu is hoor, dat wordt vaak gebruikt omdat de sterkte/dichtheids verhouding zeer gunstig is t.o.v. bijvoorbeeld een constructiestaal als S235, het is zelfs veel sterker dan enkele staalsoorten. 7075 is alleen niet goed lasbaar maar dat heb je al gemerkt.

Als constructeur zijnde moet dit niet een al te moeilijke klus zijn om te reverse engineeren hoor. Eerst diameters en vlakken meting doen van alleen de belangrijkste maten! Bijbehorende passingen voor de lagerzittingen nagaan. Dan moet een heel erg basic cad-ontwerp zeker wel in een uur te doen zijn. Als je kan en als je dat leuk lijkt kan je nog gaan fine-tunen op gewicht en sterkte (en design), en dat gaat helemaal handig als je ook over FEM-mogelijkheid beschikt en kennis over structureel ontwerpen. In eerste instantie wil je gewoon een sterke rocker-link hebben dus gewicht komt later wel.

Als je bovenstaande stappen volgt dan moet je een heel eind kunnen komen denk ik. Al het bovenstaande is dagelijkse kost voor mij dus vraag mij maar voor tips.
Pfff; ja je hebt gelijk!, maar ik ben een beetje lui en wil eerst de gemakkelijke weg bewandelen (plus; ik ga van baan wisselen en wil niet teveel hier gaan vragen ;) )

Ik was er al bang voor dat het 7075 zou zijn, want deze is niet te lassen :cry: Ik ga het toch nog een keer doen+warmtebehandeling thuis in de oven :angelnot:

Valt me nu in dat, als het goed is, ik nog ergens een CAD pakketje op CD heb liggen, hmmm :roll: die ga ik eens installeren en thuis eens gaan kloten ermee, dan moet ik zo een mooie tekening hebben!

Groeten en bedankt voor het meedenken!!
Vraag het de witte reus!

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » ma jul 19, 2010 10:57 am

Ze zijn dus voor de 2e maal gelast. Nu ook aan de binnenzijde (waar de scheuren ook ontstonden)
Daarna heb ik een warmtebehandeling (of voor de techneuten; kunstmatige veroudering 8) ) van 6uur op 90graden en 4 uur op 150 graden thuis in de bakoven :lol:

Gisteren een flinke rit gemaakt waarvan het eerste gedeelte met de demper gelocked (was ik vergeten aan/los te zetten :oops: ), maar hierdoor dus flink wat tikken gehad en na controle geen scheurvorming meer kunnen ontdekken :thumbsup:

Dus, hopelijk, dat het nu zo blijft; fingers crossed! :angelnot:
Vraag het de witte reus!

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di sep 14, 2010 11:50 am

ff een update;

Ben dus 2 weken in Oostenrijk geweest waarvan ik 3 dagen gebiked (lees freeride/downhill) heb 8) De links hebben het zwaar te verduren gehad (wel geen bikepark ofzo, maar toch hard de berg naar beneden gegaan 8) )
En wat denken jullie? Ze hebben het gehouden :arms:

Dus ik heb er nu vertrouwen in dat ze niet meer zullen scheuren en kan nu met een gerust hart gaan raggen :evil:
Vraag het de witte reus!

Plaats reactie