goede crank-trekker?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
JS
goede crank-trekker?

Bericht door JS » vr mei 14, 2010 7:05 pm

hoihoi,

veel voorkomend probleem, maar wil het hier toch graag ff controleren:

Ik heb een Shimano FC-M442/M443 Crank op een vierkante as die ik wil demonteren. Heb daarvoor een sleutel van Pro: Cranktool: 2 in 1 cotterless cranktool (for cartridge and octalink type cranks)

Nu leek mij dat de 'smalle kant' (~11 mm) van de cranktool zou moeten passen voor de vierkante as (geen octalink). Echter, de cranktool draait alleen zichzelf vast ('vreet' zich in de as) ipv dat de crankarm loskomt.

Heb ik nu toch de verkeerde tool, of betekent dit dat de crankarm gewoon muurvast zit?

thnx,
JS

edit: even een foto toegevoegd

Afbeelding

Ride-Fast

Bericht door Ride-Fast » ma mei 31, 2010 4:28 pm

Je zult eerst de pin uit moeten draaien, en eerst het schroefdraad in de crank moeten draaien, draai hierna pas de pin aan en je crank schuift van je BB 8)

JS

Bericht door JS » ma mei 31, 2010 6:32 pm

Klopt helemaal, zo heb ik het ook gedaan.

Ik moet dan veel kracht zetten; daardoor zie je nu dat de buitenste rand van de pin die 'in het vierkante gat'/op de BB drukt weggeschaaft wordt, in plaats van dat de crankarm loskomt. Oftewel, heb ik nu materiaal van de verkeerde maat, of zit het ding gewoon muurvast.... WD40/MoS2 heeft ook nog niet geholpen. Voordat ik dadelijk iets sloop door teveel geweld lijkt het me handig om te controleren (ik heb al vaak gelezen dat ze muurvast kunnen zitten). Nog geen tijd gehad om hiermee naar de LBS te gaan (maar het liefst zou ik het ook gewoon zelf doen :) )

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma mei 31, 2010 7:01 pm

Al dat gepraat over pinnen en duwen is niet zo duidelijk. Je foto ook niet trouwens. Zet er maar twee bij ofzo van hoe je het stukje gereedschap gebruikt.

De ring met het buiten schroefdraad schroef je in je crank en wel zo ver als mogelijk dat er zoveel mogelijk contact is. Als het goed is moet je bijna geen buiten draad meer zien. Meet even na hoe ver ie erin gedraaid is. Als ie niet verder kan eerst het binnenste gedeelte (wat tegen je BB as drukt) eruit draaien. Gezien je reactie heb je dat ook gedaan.

hier een foto-tje van het het type wat ik gebruik:
http://www.m-gineering.nl/cranktr.jpg
Met buitenschriefdraaf bedoel in het draad wat je links ziet. Met het binnenste gedeelte bedoel ik de grote bout die van rechts naar links erdoorheen zit.

En daarna is het idd erg veel kracht zetten. Die dingen kunnen gewoon verschrikkelijk vast zitten. Vooral als ze vastgezet zijn door een gorilla. Als het mij echt niet lukt zet ik er spanning op en geef ik een goede hamerslag tegen de crank. Vaak schiet ie dan los.

Als het schriefdraad van de crank beschadigd is omdat je de trekker niet ver genoeg in je crank hebt geschroefd moet je op zoek gaan naar een pulleytrekker met twee armen. Die grijpen aan aan de buitenlkant van de crank. Warmstoken wil ook nog wel eens helpen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

JS

Bericht door JS » ma mei 31, 2010 7:59 pm

Didadunlop, thnx voor je instructie.
Hierbij wat meer foto’s:

1. cranktool: 10 mm draad

Afbeelding

2: crank: 8 mm draad

Afbeelding

3: cranktool in crank gedraaid; 2 mm over, dus vast

Afbeelding

4: Vervolgens draadspil aandraaien. resultaat = geen crank los, wel aangevreten tool:

Afbeelding

Volgens mij doe ik alles correct, als ik jullie methodes lees.
Een goede tik met een PE hamer had geen resultaat. Verwarmen heb ik nog niet geprobeerd…

DESL

Bericht door DESL » ma mei 31, 2010 8:35 pm

Heel simpel, zoek een moertje die kleiner is als je vierkante as.

Leg deze (fiets op z'n zij) eerst op de as, doe dan pas het tooltje
er op er voorzichtig draaien maar en presto!

(het uiteinde van je tooltje drukt door z'n diameter niet op de as maar op de rand van de crank daaromheen, dit hef je met 't moertje op)
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

JS

Bericht door JS » ma mei 31, 2010 9:00 pm

ok, dat klinkt heel aannemelijk :oops:

kan zo snel ff geen goed passend moertje vinden om het te proberen.

thnx voor de tip!

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma mei 31, 2010 10:08 pm

idd dan past ie gewoon niet.

Je zei dat je hem kon omdraaien ofzo? Ik vraag me af hoe de andere kant er dan uitziet.

Idd moertje of busje eronder en daarop drukken. Wel vreemd dat ie niet past. Ik zou op zoek gaan naar een die wel past. En dan met een punt die je kan draaien zodat je je trapas wat minder beschadigt.

zoiets als deze:

http://www.sheldonbrown.com/images/cran ... abeled.jpg
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma mei 31, 2010 10:09 pm

ow en pluspunten voor de duidelijke foto's..:D

JS

Bericht door JS » di jun 01, 2010 8:07 pm

thnx. Kan even geen echte foto maken, maar hier het aangepaste plaatje van Pro. De pin/drukstift kan omgedraaid worden (zie pijl), waardoor er een grotere diameter ontstaat.

Afbeelding

Maar die kant lijkt me voor de octalink (http://www.m-gineering.nl/crankstel.htm). Wel vreemd dat een shimano tool niet goed op een shimano crank/BB past. Leek me toch de voornaamste reden om shimano gereedschap te kopen... ;)

Plaats reactie