hoogte slag
Moderator:Beheerders
hoe haal je die er uit?
iemadn een idee?
iemadn een idee?
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....
\_/ team roekeloos \_/
zomer 2011....
\_/ team roekeloos \_/
Hoe ik hoogteslagen aanpak(uitgaande van een basiskennis van spaken/zijslagen verwijderen):
Bij een redelijk goed achterwiel;
D.m.v. losdraaien spaken van de non-drive side eerst de event. zijslagen minimaliseren.
Vervolgens de gehele non-drive geleidelijk en geheel losser zetten.
Het wiel zal hiermee dus uit het midden van de naaf komen te staan, en de spanning op de spaken aan de driveside neemt ook af.
Let er vervolgens op dat het wiel zijdelings nog steeds redelijk slagvrij is, desnoods met individuele/enkele spaken van de non-drive side.bijstellen.
Hierop kan je met de driveside spaken dus de hoogteslag eruit halen, bij gebrek aan een richtbok gebruikte ik zelf altijd een frame met v-brakes.
Ik stelde de blokken zo af dat, wanneer ik er een steeksleutel overdwars op plaatste deze telkens het hoogste punt in het wiel aangaf dmv geluid/zicht bij het rond draaien van de velg in het frame. En dan naar mate het wiel ronder werd de blokken lager en lager stellen. Niet even makkelijk als een goede richtbok; maar geduld geeft voldoening.
Tussentijds de verschillende kruisingen in het wiel regelmatig met wat beleid samenknijpen; om zo event. opgelopen spanning af te regelen/verdelen over andere spaken(dan gebeurd dit niet bij de eerste testritten, dat scheelt).
Wanneer je tevreden bent, wederom zijslagen eruit halen(door op of af laten spanning van de spaken aan de non-driveside kant) en vervolgens dezelfde manier als het afhalen van de spanning van de non-driveside die kant weer opspannen tot het wiel weer in het midden staat.
Bij een redelijk goed achterwiel;
D.m.v. losdraaien spaken van de non-drive side eerst de event. zijslagen minimaliseren.
Vervolgens de gehele non-drive geleidelijk en geheel losser zetten.
Het wiel zal hiermee dus uit het midden van de naaf komen te staan, en de spanning op de spaken aan de driveside neemt ook af.
Let er vervolgens op dat het wiel zijdelings nog steeds redelijk slagvrij is, desnoods met individuele/enkele spaken van de non-drive side.bijstellen.
Hierop kan je met de driveside spaken dus de hoogteslag eruit halen, bij gebrek aan een richtbok gebruikte ik zelf altijd een frame met v-brakes.
Ik stelde de blokken zo af dat, wanneer ik er een steeksleutel overdwars op plaatste deze telkens het hoogste punt in het wiel aangaf dmv geluid/zicht bij het rond draaien van de velg in het frame. En dan naar mate het wiel ronder werd de blokken lager en lager stellen. Niet even makkelijk als een goede richtbok; maar geduld geeft voldoening.
Tussentijds de verschillende kruisingen in het wiel regelmatig met wat beleid samenknijpen; om zo event. opgelopen spanning af te regelen/verdelen over andere spaken(dan gebeurd dit niet bij de eerste testritten, dat scheelt).
Wanneer je tevreden bent, wederom zijslagen eruit halen(door op of af laten spanning van de spaken aan de non-driveside kant) en vervolgens dezelfde manier als het afhalen van de spanning van de non-driveside die kant weer opspannen tot het wiel weer in het midden staat.
Met het op en afhalen van de spanning aan de non-driveside kant, kan je denken aan een telkens 360/180/90 graden draaien van een nippel en dat dan voor de hele velg.
Meerdere keren een kleine draai werkt beter voor het voorkomen van zijdelingse slagen, echter 3* +-90 graden levert dus wel een minder nauwkeurig resultaat dan in 1 keer +- 270 graden.
Dat hangt een beetje van je eigen voorkeur/precisie af, al is het wel zo dat naarmate de velg weer richting het midden gaat in de regel de grootte van de slag op de nippel kleiner word.
Meerdere keren een kleine draai werkt beter voor het voorkomen van zijdelingse slagen, echter 3* +-90 graden levert dus wel een minder nauwkeurig resultaat dan in 1 keer +- 270 graden.
Dat hangt een beetje van je eigen voorkeur/precisie af, al is het wel zo dat naarmate de velg weer richting het midden gaat in de regel de grootte van de slag op de nippel kleiner word.
ik snap het nog niet helemaal.
het losdraaien vna de non drive side en zijdelingse slagen er uit halen snap ik allemaal prima
maar hoe werkt het met die hoogte slag?
volgens jou draai ik aan de drive side spaken..
hoe krijg ik dan die "deuk" er uit?
moet ik opde plek waar de slag zit de spaken losser zetten of moet ik ze tegen over de die plek juist de spaken strakker zetten?
het losdraaien vna de non drive side en zijdelingse slagen er uit halen snap ik allemaal prima
maar hoe werkt het met die hoogte slag?
volgens jou draai ik aan de drive side spaken..
hoe krijg ik dan die "deuk" er uit?
moet ik opde plek waar de slag zit de spaken losser zetten of moet ik ze tegen over de die plek juist de spaken strakker zetten?
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....
\_/ team roekeloos \_/
zomer 2011....
\_/ team roekeloos \_/
Je hebt slagen en je hebt deuken.
Van een slag merk je niets meer als je 'm geheel loshaalt van de naaf/spaken.
Een deuk is gewoon een vervormde velg daar doe je vrijwel niets aan.
(Zijwaardse deukjes in de velgrand kan je zo goed en kwaad als het event. nog wel rechtbuigen.)
En wat ik bedoelde was 't volgende; een velg wordt qua hoogteslag ronder als je telkens de spaken op (en rondom) het hoogste punt aanspant.
Want dan trekt de velg daar naar binnen en de rest, 't lagere gedeelte, zet weer iets naarbuiten uit.
Als je echt met een deuk zit heeft dat geen nut, dan houdt je waarschijnlijk achterlijk hoge spanningsverschillen in de spaken over zonder geweldig resultaat.
Bij een slag waarbij een flink stuk van de velg lager dan de rest lijkt te liggen zul je, afhankelijk van de spaakspanning het geheel van drive-side spaken nog wat losser moeten zetten. (Daarmee voorkom je een te hoge spanning bij het weer terug in het midden van de velg plaatsen) En vandaaruit steeds het hoogste punt geleidelijk aanpakken.
Van een slag merk je niets meer als je 'm geheel loshaalt van de naaf/spaken.
Een deuk is gewoon een vervormde velg daar doe je vrijwel niets aan.
(Zijwaardse deukjes in de velgrand kan je zo goed en kwaad als het event. nog wel rechtbuigen.)
En wat ik bedoelde was 't volgende; een velg wordt qua hoogteslag ronder als je telkens de spaken op (en rondom) het hoogste punt aanspant.
Want dan trekt de velg daar naar binnen en de rest, 't lagere gedeelte, zet weer iets naarbuiten uit.
Als je echt met een deuk zit heeft dat geen nut, dan houdt je waarschijnlijk achterlijk hoge spanningsverschillen in de spaken over zonder geweldig resultaat.
Bij een slag waarbij een flink stuk van de velg lager dan de rest lijkt te liggen zul je, afhankelijk van de spaakspanning het geheel van drive-side spaken nog wat losser moeten zetten. (Daarmee voorkom je een te hoge spanning bij het weer terug in het midden van de velg plaatsen) En vandaaruit steeds het hoogste punt geleidelijk aanpakken.
Wat ikzelf bij een echte deuk zou doen is het volgende:
De zichtbare deuk markeren op de velg en vervolgens het hele proces aflopen;
en daar bij het verwijderen van de hoogteslag rekening mee houden.
Dan houdt je een wiel over met nog steeds dezelfde deuk, de rest van de velg staat
de +- op een goede afstand van de naaf, én de spaakspanning is daarmee per zijde
redelijk gelijk te houden. En daarmee dus een goed bruikbaar wiel waar je bij een
deuk in de velg niet opmerkt, het terrein an sich is al hobbeliger en de dikke banden
helpen ook wel.
De zichtbare deuk markeren op de velg en vervolgens het hele proces aflopen;
en daar bij het verwijderen van de hoogteslag rekening mee houden.
Dan houdt je een wiel over met nog steeds dezelfde deuk, de rest van de velg staat
de +- op een goede afstand van de naaf, én de spaakspanning is daarmee per zijde
redelijk gelijk te houden. En daarmee dus een goed bruikbaar wiel waar je bij een
deuk in de velg niet opmerkt, het terrein an sich is al hobbeliger en de dikke banden
helpen ook wel.