Beste mensen van Dirty-Pages,
Ik heb een nogal ongewone vraag.
Op dit moment ben ik bezig met het ontwerpen van een door wind aangedreven voertuig. Het idee is dat de wagen een wind turbine krijgt die energie opwekt om recht tegen de wind in te rijden. Vorige jaar hebben we ook al een wagen gemaakt en die stond op 3 26"mountainbike wielen. deze hadden helaas niet de stijfheid die we wilde hebben en waren te groot.
Nu willen we dus kleinere wielen gaan gebruiken en ik heb het een en ander op internet gevonden maar het leek mij beter om aan mensen die hier verstand van hebben het te vragen.
De wielen moeten aan het volgende voldoen
Rond de 16"groot zijn
De banden die er uit eindelijk op moeten komen moeten zo dun en hard mogelijk zijn
Het liefst 36 spaken (aangezien we nog behoorlijk wat onderdelen hebben van vorig jaar)
En de velgen moeten uit eindelijk geremd worden door schijfremmen.
Voor een impressie van de wagen kunnen jullie kijken op www.teamanemo.nl
Alvast bedankt!
Thys
16"wielen
Moderator:Beheerders
- vette ranger
- Berichten:134
- Lid geworden op:ma aug 04, 2003 9:22 pm
- Locatie:Delft
- Contacteer:
Re: 16"wielen
Je hebt nog een aantal 36 spaaks schijfremnaven liggen die je vorig jaar gebruikt hebt in de 26" wielen en nu wilt gaan hergebruikenvette ranger schreef:...Het liefst 36 spaken (aangezien we nog behoorlijk wat onderdelen hebben van vorig jaar)


Lijkt me trouwens wel een interessant concept, een soort Perpetuum-mobile-auto

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
- vette ranger
- Berichten:134
- Lid geworden op:ma aug 04, 2003 9:22 pm
- Locatie:Delft
- Contacteer:
Sorry, ik was niet helemaal scherp.
De Vraag was inderdaad wat zijn de beste velgen.
En over de stevigere wielen... de auto word ongeveer 2/3 lichter aangezien het een zelf dragend koolstof constructie wordt dat is niet de reden om kleinere wielen toe te passen maar het gaat om een kleiner frontaal oppervlak te krijgen en vooral in de axiale richting van het wiel meer stijfheid te creëren.
Als 20" meer mogelijkheden geeft ben ik benieuwd welke velgen er geschikt voor zijn.
Owh nog iets... dat perpetuum-mobile dat is niet echt het geval (helaas) maar het is wel zo dat hoe harder je rijdt hoe meer vermogen er uit de aanstromende lucht te halen valt. alles draait dus om hoe efficiënt de transmissie werkt en hoeveel luchtweerstand dat ding heeft (dat laatste is de kleinste factor op dit moment)
De Vraag was inderdaad wat zijn de beste velgen.
En over de stevigere wielen... de auto word ongeveer 2/3 lichter aangezien het een zelf dragend koolstof constructie wordt dat is niet de reden om kleinere wielen toe te passen maar het gaat om een kleiner frontaal oppervlak te krijgen en vooral in de axiale richting van het wiel meer stijfheid te creëren.
Als 20" meer mogelijkheden geeft ben ik benieuwd welke velgen er geschikt voor zijn.
Owh nog iets... dat perpetuum-mobile dat is niet echt het geval (helaas) maar het is wel zo dat hoe harder je rijdt hoe meer vermogen er uit de aanstromende lucht te halen valt. alles draait dus om hoe efficiënt de transmissie werkt en hoeveel luchtweerstand dat ding heeft (dat laatste is de kleinste factor op dit moment)