Olie Marzocchi DJ 2
Moderator:Beheerders
hallo
ik heb dus een Marzocchi dirt jumper 2, deze is volgens mij van 2005( zwarte onderpoten, 20mm as, goude caps)
het probleem: als ik de vork induw werkt alles perfect, maar als ze uitveert hoor en voel je een klik (dit gebeurt wanneer ze helemaal uitgeveerd is)
ik heb al liggen proberen met meer en minder luchtdruk maar geen effect
zou dit een olie te kort kunnen zijn? klinkt mij logisch omdat de olie het naar boven gaan "stremt" door dat het door een gatje geperst moet worden
maar ik ben dus helemaal niet zeker
kan iemand dit bevestigen of een andere reden geven?
als ik de olie wil vervangen, hoe doe ik dit dan? gewoon de bouten op de onderkant van de vorkpoten er uitdraaien , olie er uit laten lekken en nieuwe olie er in?
welke olie moet er in? mag dit rem olie zijn , motor olie? of echt de 7.5sae vork olie?
ik las op de marzocchi site bij de hoeveelheid olie dat er 185 in moet , ik veronderstel ml ? of wat bedoelen zij hiermee?
Mvg Cé
ik heb dus een Marzocchi dirt jumper 2, deze is volgens mij van 2005( zwarte onderpoten, 20mm as, goude caps)
het probleem: als ik de vork induw werkt alles perfect, maar als ze uitveert hoor en voel je een klik (dit gebeurt wanneer ze helemaal uitgeveerd is)
ik heb al liggen proberen met meer en minder luchtdruk maar geen effect
zou dit een olie te kort kunnen zijn? klinkt mij logisch omdat de olie het naar boven gaan "stremt" door dat het door een gatje geperst moet worden
maar ik ben dus helemaal niet zeker
kan iemand dit bevestigen of een andere reden geven?
als ik de olie wil vervangen, hoe doe ik dit dan? gewoon de bouten op de onderkant van de vorkpoten er uitdraaien , olie er uit laten lekken en nieuwe olie er in?
welke olie moet er in? mag dit rem olie zijn , motor olie? of echt de 7.5sae vork olie?
ik las op de marzocchi site bij de hoeveelheid olie dat er 185 in moet , ik veronderstel ml ? of wat bedoelen zij hiermee?
Mvg Cé
Santa Cruz Heckler & Jackal, Cannondale F900
Hallo,
Het modeljaar of toch het productiejaar van je vork kan je normaal zien onderaan de linkse vorkpoot. Dit staat in een circeltje in de buurt van de montagepunten voor de remklauw.
Waardoor de klik nu juist veroorzaakt wordt, kan ik je zo direct niet vertellen. Er kunnen verschillende oorzaken aan de basis liggen. Je zou inderdaad het olieniveau van de vorkpoten eens kunnen controleren of de olie vervangen. Hiervoor draai je de doppen onderaan de vork eraf (de doppen bovenaan kan je ook beter losmaken, de olie zal er dan gemakkelijker uit kunnen stromen en deze moeten er toch af voor het vullen van de vork). Dan kan je ineens controleren of er genoeg olie in zat. De juiste hoeveelheid staat op de site van Marzocchi uitgedrukt in cc of zoals je zei in ml.
Dat het veranderen van de luchtdruk geen effect had op jouw probleem, komt doordat je dan eigenlijk alleen maar de preload (of de veervoorspanning zeg maar) wijzigt.
Een andere reden voor dit probleem zou je kunnen zoeken bij de afstelling van je rebound. Als ik mij niet vergis, is deze bij dit model intern regelbaar. Je kan dan proberen de rebound demping hoger in te stellen. De uitgaande slag zal dan sterker gedempt worden. Ook een olie met een hogere viscositeit kan voor meer demping zorgen.
Het is wel beter om vorkolie te gebruiken. Iedere soort olie heeft zijn eigen eigenschappen afhankelijk van zijn gebruik en de eisen die daarbij gesteld worden. Alhoewel een goeie motorolie met de juiste viscositeit ook nog wel kan dienen. Maar remolie is hier zeker niet voor geschikt.
Mvg Bruno
Het modeljaar of toch het productiejaar van je vork kan je normaal zien onderaan de linkse vorkpoot. Dit staat in een circeltje in de buurt van de montagepunten voor de remklauw.
Waardoor de klik nu juist veroorzaakt wordt, kan ik je zo direct niet vertellen. Er kunnen verschillende oorzaken aan de basis liggen. Je zou inderdaad het olieniveau van de vorkpoten eens kunnen controleren of de olie vervangen. Hiervoor draai je de doppen onderaan de vork eraf (de doppen bovenaan kan je ook beter losmaken, de olie zal er dan gemakkelijker uit kunnen stromen en deze moeten er toch af voor het vullen van de vork). Dan kan je ineens controleren of er genoeg olie in zat. De juiste hoeveelheid staat op de site van Marzocchi uitgedrukt in cc of zoals je zei in ml.
Dat het veranderen van de luchtdruk geen effect had op jouw probleem, komt doordat je dan eigenlijk alleen maar de preload (of de veervoorspanning zeg maar) wijzigt.
Een andere reden voor dit probleem zou je kunnen zoeken bij de afstelling van je rebound. Als ik mij niet vergis, is deze bij dit model intern regelbaar. Je kan dan proberen de rebound demping hoger in te stellen. De uitgaande slag zal dan sterker gedempt worden. Ook een olie met een hogere viscositeit kan voor meer demping zorgen.
Het is wel beter om vorkolie te gebruiken. Iedere soort olie heeft zijn eigen eigenschappen afhankelijk van zijn gebruik en de eisen die daarbij gesteld worden. Alhoewel een goeie motorolie met de juiste viscositeit ook nog wel kan dienen. Maar remolie is hier zeker niet voor geschikt.
Mvg Bruno
Geen idee, ik meen het ooit eens gelezen te hebben. Als je er te veel in kapt, kan de olie door de dichtingen geperst worden. En zoals ik al zei, als het te weinig blijkt, kap ik er de overige 15cc bij.bruno1212 schreef:Ik zou er toch de hoeveelheid indoen die Marzocchi opgeeft. Waarom vind je dat het te veel is?
Volgens wat ik ooit uit een of andere uitleg op een US forum heb begrepen gebruikten ze in die dirtjumpers dezelfde demper voor in- en uitgaande demping, en schakelden ze tussen de circuits met een kogelklep. Dat zou de oorzaak zijn van het geklik in de vork... Of er iets van aan is weet ik niet, maar ik heb gewoon met dat geklik (of zelfs geratel op bumpy terrein) rondgereden van toen ik de vork eerst had totdat zn stanchions op waren van het roest, begin vorig jaar. Mijne was een DJ3 uit 04.
Flutchroom :/
Edit: bij te weinig olie zal de demping niet goed werken, bij teveel krijg je compressie bottomout, en dat neukt de dempers.
Flutchroom :/
Edit: bij te weinig olie zal de demping niet goed werken, bij teveel krijg je compressie bottomout, en dat neukt de dempers.
Save traffic, drop vowels