Mooiste bike dag ooit+stom stommer dom uberdom

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

KillerTurtle
Mooiste bike dag ooit+stom stommer dom uberdom

Bericht door KillerTurtle » do mei 07, 2009 8:12 pm

Mensen,

Bij mijn vaste winkel deze week binnengelopen en mijn verhaal gedaan: heb een mooie retro GT frameset op marktplaats gekocht en opgebouwd. Enkele malen wezen rijden ermee. Vervolgens rugpijn als nooit te voren :x (de jaartjes beginnen toch te tellen...en ja alles was goes ingesteld, zadelhoogte, stuurpenlengte enz.).
Na lang denken besloten dit project dus te verkopen.

Mooiste dag van mijn leven:
De kerstman is dit jaar erg vroeg geweest. Kreeg een schitterend aanbod om in 1 koop titanium frame, Crossmax SLR wheels en Manitou R7 vork (allemaal nieuw) voor een erg mooie prijs te kopen. Heb dus na 15 jaar dromen uiteindelijk mijn droomframe kunnen kopen. Een echt titanium frame, ook nog eens made in Holland: een Van Nicholas Zion :D.

Dus vandaag alle parts opgehaald en beginnen inelkaar te zetten.

stom stommer dom uberdom:
Eerst een half uur zitten kwijlen bij het frame...vervolgens King balhoofd erin geperst. So far so good...
Toen vork op lengte maken. Oh shit, de telefoon gaat. Bladiebla bla bla. En zagen maar, die in die buis van de voorvork. Hmm.... ziet er wel erg kort uit he. Compleet in gedachte verzonken heb ik de bovenbuis van de voorvork veel te kort gemaakt: 14 cm. Vreselijke denkfout gemaakt omdat ik ff afgeleid was.

Tja, daar sta ik nu: droomframe en redelijke set parts en en verkl*te vork
:cry: :shock: (helemaal mijn eigen stomme fout).

Dus mensen....nog tips voor de vork? Kan ik er nog iets mee doen? Heb al gebeld met mijn fietsenzaak. Enige optie was de volledige kroon en stuurbuis te vervangen. Kosten: zo'n slordige 220 euro.

Alle hulp, suggesties, ideeen zijn welkom !!!

Ik heb zolang een oudere zwarte SID erin gezet, zodat ik het frame toch verder kan afbouwen en eindelijk erop kan rijden!

groeten,
Sven

streeter

Bericht door streeter » do mei 07, 2009 9:04 pm

ik heb het zelf nog nooit gedaan of laten doen, maar mijn collega heeft een andere voorvork in zijn brommertje (honda mt'tje) gezet. maar de stuurbuis was 3cm te kort.
hij heeft toen een stukje buis dat precies in de stuurbuis paste erin geperst, en deze 3 cm laten uisteken. daarna heeft hij een stukje stuurbuis ( van 3 cm) daar weer over heen geperst. vervolgens heeft hij de twee stukken aan elkaar gelast (tig), en de lasnaad netjes weggevijld...
opzich zou dat met een fietsvorkje ook gaan. sterk is het wel, hij heeft 3 jaar met zijn mt'tje rond gecrosst.

grtz
Ditch the bitch, let's go riding

Simple bmx

KillerTurtle

Bericht door KillerTurtle » do mei 07, 2009 9:16 pm

Hmm, das grappig. Was aan het denken aan het zelfde principe. Als ik een buis kan vinden die precies past in de huidige buis+afgezaagd stukje buis en deze delen kan lijmen kom ik misschien nog ergens...

Thx voor je tip!

Nu nog een buis met exact de juiste diameter zien te vinden.

gr Sven

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do mei 07, 2009 9:20 pm

KillerTurtle schreef:Hmm, das grappig. Was aan het denken aan het zelfde principe. Als ik een buis kan vinden die precies past in de huidige buis+afgezaagd stukje buis en deze delen kan lijmen kom ik misschien nog ergens...

Thx voor je tip!

gr Sven
Niet doen...

zeker niet daar waar je stuurpen op komt.

R7's zijn niet de meest dure vorken meer. Met wat mazzel vind je voor de kosten van een nieuwe kroon assemblage een fonkel nieuwe R7 op eBay. Enkele online shops hebben er onlangs nog mee geadverteerd (ik meen JensonUSA en Cambria Bike); in de uitverkoop.

Verkoop je huidige R7 voor een redelijke prijs, koop een nieuwe in de uitverkoop en je loopt géén risico met halfbakken-oplossingen die vanuit mechanisch oogpunt niet echt veilig zijn en met wat mazzel leg je er niet eens zo veel geld op toe...

KillerTurtle

Bericht door KillerTurtle » do mei 07, 2009 9:23 pm

DeKerfs schreef:
KillerTurtle schreef:Hmm, das grappig. Was aan het denken aan het zelfde principe. Als ik een buis kan vinden die precies past in de huidige buis+afgezaagd stukje buis en deze delen kan lijmen kom ik misschien nog ergens...

Thx voor je tip!

gr Sven
Niet doen...

zeker niet daar waar je stuurpen op komt.

R7's zijn niet de meest dure vorken meer. Met wat mazzel vind je voor de kosten van een nieuwe kroon assemblage een fonkel nieuwe R7 op eBay. Enkele online shops hebben er onlangs nog mee geadverteerd (ik meen JensonUSA en Cambria Bike); in de uitverkoop.

Verkoop je huidige R7 voor een redelijke prijs, koop een nieuwe in de uitverkoop en je loopt géén risico met halfbakken-oplossingen die vanuit mechanisch oogpunt niet echt veilig zijn en met wat mazzel leg je er niet eens zo veel geld op toe...
Okay, heb ik ook al aan gedacht, aangezien de zwarte (welliswaar oude maar trouwe) SID helemaal niet slecht staat en performt.
Wat is een redelijke prijs voor een nieuwe R7 met een veel te korte buis :?

YuriS

Bericht door YuriS » do mei 07, 2009 9:24 pm

Lijkt me idd een prima oplossing en tevens de goedkoopste.

Als je iemand kan vinden die goed kan Tig lassen is dat binnenbuisje niet nodig, scheelt ook weer gewicht.

Mech

Bericht door Mech » vr mei 08, 2009 10:11 pm

Lopen er hier rond met zelfmoord neiging of zo?? Je kan niks zo op elkaar lassen want dat breekt altijd af.
Je moet het zelf weten!
Enige oplossing is of een nieuwe kroon erin zetten of andere vork.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » vr mei 08, 2009 11:42 pm

Beste oplossing naar mijn inzien ook gewoon in de verkoop die vork, iemand met een klein frame heeft waarschijnlijk genoeg aan die 14cm.
Stukje stuurbuis eraan lassen of een zgn stuurbuisverlenger is niet stevig/veilig genoeg voor een stevige afdaling!!!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

pablow

Bericht door pablow » vr mei 08, 2009 11:46 pm

Had je niet van die soort kant en klare verlengdingen? Zoals stuur verbreders maar dan eigenlijk groter?

Ow niks gezegd, zie het net in de vorig post staan.
you can only be free when you have nothing to lose

New bike: UMF Hardy 2 2006

KillerTurtle

Bericht door KillerTurtle » za mei 09, 2009 5:32 am

Mensen,

bedankt voor alle tips. Ik vind het toch te gevaarlijk om ermee te klooien. De vork gaat dus weg tegen elk redelijk bod. Heb de vork inmiddels ook op marktplaats gezet.

groeten,
Sven

YuriS

Bericht door YuriS » za mei 09, 2009 8:03 am

Mech schreef:Je kan niks zo op elkaar lassen want dat breekt altijd af.
Is jou mtb frame dan in elkaar gezet met boutjes ofzo ????

Bijna alles is te lassen, zelfs gietijzer en -aluminium als je kundig bent.

KillerTurtle

Bericht door KillerTurtle » za mei 09, 2009 10:45 am

Hmm...zou het dus nog aan elkaar te lassen zijn dan ?

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » za mei 09, 2009 12:09 pm

Tuurlijk is het te lassen.. Maar of je het wilt is een tweede.

De las zal altijd verborgen zijn in je frame. Dus je kunt niet zien of ie begint te scheuren.

En zou eens uitzoeken hoe de stuurbuis belast word (moment van voorvork en van stuurpen, 2 lagers). Met een beetje mazzel treed t grootste moment in het midden op. Precies waar jouw las dan zit.

Ik zou een goede tandardsverzekering afsluiten. Misschien nog wel meer :P

Verkopen en nieuwe voorvork erin zetten!

alain

Bericht door alain » za mei 09, 2009 12:43 pm

Oude R7 gebruiken voor een ubertech en comfortabel stoeltje voor de kleine ;)

Afbeelding

streeter

Bericht door streeter » za mei 09, 2009 5:07 pm

als het netjes gelast wordt is het net zo stevig als eerst, en dan nog, als je er een andere buis in krijgt geperst kan het gewoon niet meer breken. maar een r7 is idd niet de meest dure vork, ik denk dat je hem dan idd beter kunt verkopen en een nieuwe kopen.
Ditch the bitch, let's go riding

Simple bmx

KillerTurtle

Bericht door KillerTurtle » za mei 09, 2009 7:07 pm

Yep,

heb inmiddels een oudere Sid Race op de kop weten te tikken, staat ook goed bij het frame en werkt prima!

gr Sven

boe

Bericht door boe » wo sep 09, 2009 1:49 pm

ben het een beetje aan het volgen en even voor de volledigheid het volgende.

alle metalen zijn te lassen! hoe en wat en onder welke randvoorwaarden is een 2e.
tig is een lasmethode maar niet de enige mig/mag kan ook of laserlassen.
maar voor de gemiddelde gelaste fiets wordt inderdaad tig gebruikt. het voordeel is dat je de hitte en matriaal toevoer zelf kunt regelen en met ac tig kun je ook alu lassen.
wat betreft je voorvork buis deze is wel te lassen met of zonder inzetstuk.met inzetstuk is sterker maar er moet dan een naad ter dikte van de buis zelf in zitten en de hoeken moeten dan afgeschuind zijn (volkernlassen,zo worden zelf onderzeeboten aan elkaar gelast)
Dan de zaak in de over op heetste stand! tig lassen en dan weerin de oven en oven uitzetten (gecontroleerd laten afkoelen ivm krimp en scheuren.) daarna in de draaibank en overtollig matriaal afdraaien en polijsten,doorpolijsten zie je eventuele scheurtjes
Als het goed gedaan wordt is hij als nieuw en kun je er met een gerust hart mee fietsen.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo sep 09, 2009 3:19 pm

haha mooi man !

de echte monteurs weten dat het kan :D
\
anderzijds hou je over van ik denk//of ik kan het niet.. dus jij ook niet....
of ik geloof nooit dat ....

dat zijn geen feiten !

hubertje

Bericht door hubertje » wo sep 09, 2009 4:12 pm

Je kan er ook gewoon een nieuwe vorkbuis in persen..

Lurker

Bericht door Lurker » wo sep 09, 2009 6:02 pm

Ik weet dat ik nu meehelp met het sleuren van oude koeien,
maar iets als dit: http://www.bike2build.nl/product/details/number/HD0071
zou waarschijnlijk de makkelijkste oplossing zijn voor soortgelijke problemen.
Toegegeven het is niet licht, maar degelijk is het wel.
En het scheelt een bulk in kosten voor een andere vork danwel dure onderdelen.

Sneeck

Bericht door Sneeck » wo sep 09, 2009 9:19 pm

Degelijk?! Laat me niet laggen, die dingen zijn niet gemaakt voor een mountainbike. Laat staan dat ze veel vorken niet eens passen want de binnenkant van je stuurbuis loopt taps toe.

Lurker

Bericht door Lurker » wo sep 09, 2009 11:03 pm

Buiten de mogelijkheid dat de vorkbuis idd taps(qua wanddikte) toe kan lopen,
zie ik niet in waarom het niet goed kán werken.
De manier waarop het in de vork vastgezet word, d.m.v. een wig,
zo word/werd het jaren gedaan, in het 'pre-threadless'tijdperk.
Verder word de voorbouw op de normale manier bevestigd.
Vertel mij maar waar ik het zo ongeloofelijk lijk te missen.

Wellicht dat de versie van BBB ruk is, zelf mee gereden?,
maar het principe zelf is even degelijk als elke normale stuurpen en voorbouw samen.
En daar ging het mij om.

daveneef

Bericht door daveneef » do sep 10, 2009 9:21 am

Balen man wat je is overkomen,

Ik heb hier een link voor een manitou r7 voor voor relatief weinig geld misschien heb je er wat aan.

http://www.profile-bito.nl/shop/index.p ... ucts_id=14

Groeten uit Zwolle
go big and take your time to do that.

fucalot

Bericht door fucalot » do sep 10, 2009 10:34 am

Lassen en nadien een headlock erdoor heen? dan kan ie ook niet weg, heb je wel de weightpenalty van dat headlock gedoe.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » do sep 10, 2009 11:01 am

Ik heb bij een Marzocchi een keer een nieuwe stuurbuis erin laten persen. Koste iets van € 60

Plaats reactie