snaar aandrijving.

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
pipopopo
Contacteer:
snaar aandrijving.

Bericht door pipopopo » di okt 28, 2008 11:49 pm

Hallo

Nu is mijn vehaal zo:

Vanmiddag had ik een gesprek met een vriend van mij.
Hij kwam met het idee om een fiets te bouwen wat een keer anders dan anders is, dat op de markt verkrijgbaar is.
Of het allemaal mogelijk is... tja daar moeten we nog achteromen.
Het idee is dus om een soort van "transport fiets" te maken met een "snaar aandrijving". Nu weet ik dat het bv. door bridgestone al op de markt is, maar na mijn idee is het succes wat matig. De fiets moet zo simpel mogelijk worden. En zo onderhouds vriendelijk mogelijk!!! + We hebben een idee [als het ons toelaat] een nieuw soort tubeles band te maken, die niet lek kan gaan. Maar toch vervangen kan worden. Nu heb ik lang geleden wat gezien over dit soort band, maar dat was erg vaag. En je kon de band neit vervangen..??
Wij denken dat hier best mark in is. maar weet nog niet helemaal waar ik het matriaal los kan krijgen. Weet iemand toevallig of er een leverancier is ergens in europa die dit soort matriaal kan leveren? In iedergeval de snaar matrialen.

Groeten, Martin
vollebak naar beneden

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo okt 29, 2008 8:39 am

alavst een kort antwoord.

V snaren hebben een veel lager rendement dan kettingen. Bij tandriemen is dit al iets minder erg.

hoe wil je de riem erop leggen, want bij de huidige vormgeving van de frames is dit volgens mij niet mogelijk zonder de riem te verbreken.

riemen en snaren kun je bij onder andere een machinehandel bestellen. of bij rsonline (weet niet of ze daar lang genoeg hebben)

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo okt 29, 2008 3:18 pm

Djamgils schreef:...hoe wil je de riem erop leggen, want bij de huidige vormgeving van de frames is dit volgens mij niet mogelijk zonder de riem te verbreken...
Om dit zonder koppelingen voor elkaar te krijgen moet je een 'elevated chainstay' gebruiken ;)

pipopopo
Contacteer:

Bericht door pipopopo » wo okt 29, 2008 11:37 pm

Djamgils schreef:alavst een kort antwoord.

V snaren hebben een veel lager rendement dan kettingen. Bij tandriemen is dit al iets minder erg.

hoe wil je de riem erop leggen, want bij de huidige vormgeving van de frames is dit volgens mij niet mogelijk zonder de riem te verbreken.

riemen en snaren kun je bij onder andere een machinehandel bestellen. of bij rsonline (weet niet of ze daar lang genoeg hebben)
Om de riem erop te leggen is geen probleem.
Het uitbuigen van de achterbrug bv. Zelfde als je een band er op legt met de zelfde tool.
Mijn idee voor de fiets is dus een normale tot transport fiets.
Daar maakt het niet zo erg veel uit dat er wat meer weerstand is.
In de racerij-MTB wereld kan ik me voorstellen dat dit wel nadeel heeft.
Maar voor een simpele stadsfiets met een mooie look moet het goed tedoen zijn.
Heb zelf op de Bridgestone gefiets met de snaar aangedreven systeem. En het fietste prima!. Is 2 jaar geleden dat we de fiets verkocht hebben, en nooit terug gezien. Alleen voor een serversbeurd. We hadden nog een extra riem bij besteld. En die hebben we nog. Dus is al een start. En zondag ga ik met de big boss naar bikemotion. Om eens wat insperatie op te doen. Ben benieuwd!
vollebak naar beneden

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do okt 30, 2008 7:09 am

Vergeet niet dat een mens nog steeds de aandrijving moet verzorgen... Een snaaraandrijving heeft enige voorspanning nodig omdat het overbrengingsprincipe op wrijvingskrachten is gebasseerd. Dit wrijvingsverlies is toch wel dermate hoog dat je dit als menselijke bereider snel merkt en het geheel gewoon niet soepel loopt. Menselijke interpretatie is bij fietsen nog steeds een zwaar wegende factor bij het 'goedkeuren'/het bevallen van een fiets.

Door dat je een wrijvingsoverbrenging hebt, zul je ook te kampen krijgen met slim je aandrijfsysteem. Dan reken ik niet eens externe factoren mee zoals regen, vuil e.d. die hier gretig op inspelen.

Plaats reactie