Achterwiel maakt reutelend geluid na spaken stellen.

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BeenPower
Achterwiel maakt reutelend geluid na spaken stellen.

Bericht door BeenPower » vr jun 15, 2007 7:24 pm

De spanning van de spaken in m'n achterwiel (Mavic CrossRide Disc) was nogal laag. Het is bekend van deze low-budget wielen dat ze al redelijk snel na aankoop na-gesteld moeten worden (en eigenlijk hoopte ik dat het wel mee zou vallen).
Daar ik geen adres weet dit fatsoenlijk voor mij kan doen probeerde ik het vanavond zelf te doen.
De methode die ik gebruikte was eerst alle spaken dezelfde toon geven and daarna na stellen zodat er geen slag meer in het wiel zit.

Maar...

Als ik nu rem (schijfrem) dan komt er een enorm gereutel uit het achterwiel, alsof de spaken juist losser zitten? :(
Iemand dit eerder meegemaakt die weet hoe ik dit kan verhelpen?

Er zit trouwens wel een aardig spannings-verschil tussen de freewheel- en schijfzijde maar als ik hier iets aan probeer te doen gaat het wiel onherroepelijk uit het midden. Lijkt me wel logisch omdat de spaken een verschillende lengte per zijde hebben? :?

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » za jun 16, 2007 5:25 pm

je hebt toch naar de goede richting gedraaid. Spaken zet je namelijk vaster door ze tegenwijzerzijn aan te draaien.

BeenPower

Bericht door BeenPower » zo jun 17, 2007 9:36 am

Ja, ik weet wel wat los en vast is ;)
Heb alles geprobeert, ook alle spaken zo strak dat het eng werd maar dat hielp ook niet.
Ik zal toch wel iets verkeerd doen. Ik hoop dat iemand de symptomen herkend en weet wat er dan mis is.

rene st

Bericht door rene st » zo jun 17, 2007 9:42 am

kraakt altijd wat na het aandraaien bij mij iig wel

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » zo jun 17, 2007 1:28 pm

Dat spannings verschil tussen de Body en Schijf kant klopt idd, dat is gewoon normaal...verder heb ik dat probleem zelf ook gehad, maar na alles zo stevig mogelijk aandraaien en het wiel zo slagvrij te krijgen maakte het geen geluid meer....dus ik zou niet weten wat het pr obleem zou kunnen zijn

BeenPower

Bericht door BeenPower » zo jun 17, 2007 6:53 pm

Na een tocht van 60km is het geluid nagenoeg verdwenen, alleen bij extreem hard remmen hoor ik nog wat, terwijl ik ze helemaal niet extreem strak heb staan, zelfs slapper dan het voorwiel.
Waarschijnlijk moeten de spaken zich even zetten ofzo.
Maar bij een ander wiel met normale naven en spaken bleef hij hetzelfde doen.

Wat ik bedoel is trouwens niet het kraken van de spaken als je er voor het eerst gewicht/kracht op zet en de spaken zich zetten. Dat is bekend.

Ik zal nog eens op het gemakkie alles nalopen nu de druk er af is om hem voor een tocht af te hebben ;) Wil persé zelf leren een wiel te fatsoeneren.
Zo the horen is 't in ieder geval niet iets wat vaak voor komt.

Plaats reactie