BikeLight

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

steelhead

Bericht door steelhead » do jan 04, 2007 7:08 pm

Tijdens het forenzen probeer ik als het schemerig is of licht bewolkt een gele lens in mijn bril te dragen. Dit geeft veel contrast. Wellicht zou je in combi met een gekleurde lamp nog meer contrast kunnen zien??

Ik denk niet dat we een dimmer moeten hebben.

Zou je een schets met wat maten kunnen maken? Als je die even scanned kan ik iets gaan draaien. Ben wel komende weken met ander werk bezig. Zou voor einde van de maand een prototype kunnen hebben!
Als je alle onderdelen op meet en even schetst hoe je ze wilt hebben kan ik een huis ontwerpen.

Ik dacht aan een kop / romp / staart constructie. De lens met eventueel de lamp in de kop. Die met een Oring en een borg bout (o.i.d) aan een romp (gewoon een dunwandige pijp) aan de staart waar de stekker en switch in zitten. Ook weer met een O-ring en borg bout bevestigd.
Bevestiging op het stuur of helm zouden we dan nog moeten bekijken.
Ik wil een speciale stuurpen solderen met een montage punt voor de lamp en op mijn helm moet ik nog iets bedenken. Ook voor de accu('s) moet iets bedacht worden. Achter in het shirt gaat wel lukken maar ook nog netjes op het frame.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » do jan 04, 2007 10:15 pm

Ik zal binnenkort (hopelijk morgen) even alles opmeten en dan netjes uitwerken in een plaatje. Geduld is niet mijn sterkste eigenschap, dus misschien begin ik zelf ook wel even te knoeien met een stukje alu-buis dat ik hier heb liggen. Of ik leef me uit met 3d-cad en ga iedereen hier met mijn verzinsels bestoken.

steelhead

Bericht door steelhead » vr jan 05, 2007 7:02 am

Acad is nog beter. Dan kan ik ook eventuele aanpassingen maken. Maar liever niet in 3D. Dat is al lang geleden.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » vr jan 05, 2007 8:07 am

Acad doen we tegewoordig niet meer hoor. Dat is al zo lang geleden! :lol: Ik zal kijken wat ik kan doen.

steelhead

Bericht door steelhead » vr jan 05, 2007 9:51 am

Als je 2D tekent en als DWG naar mij stuurt kan ik er wel wat mee.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jan 05, 2007 3:32 pm

Ik heb een lampje gefabriceerd van een verhuisfitting/halogeenvoetje en een 12 volts brommer accu. Die accu past in mijn camelback en lampje op de helm. Nadeel is alleen dat het na 2 uur voorbij is. Binnenkort eens beginnen met de led systeempjes. Het enige watik eigenlijk niet kan is het draaien van een behuizing.

die ledshop is trouwens wel relaxt. Binnenkort eens wat bestellen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » vr jan 05, 2007 6:06 pm

Heb net een sigma EVO 5w besteld, ga zelf met NiMH-penlites een dikke accu fabriceren.

Iemand suggesties/aandachtspunten voor de accu?
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Muppet

Bericht door Muppet » za jan 06, 2007 11:25 am

iemand deze al eens geprobeert?

http://www.wtos.nl/html/werkplaats/lichtset.html

steelhead

Bericht door steelhead » za jan 06, 2007 5:23 pm

Ik denk dat ik dat eerst maar eens ga proberen. Een RVS behuizing kan ik altijd nog maken.

Ik moet alleen nog even uitvogelen hoeveel V, A, Watt mijn accu('s) precies kunnen leveren.

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » za jan 06, 2007 6:46 pm

Ik heb vandaag weer gewerkt, dus eindelijk weer eens tijd om rustig na te denken ;) Dat idee van de wtos-site is leuk, maar niet echt geschikt voor led's. De diameter is namelijk te groot en in tegenstelling tot een halogeenlampje moet je een led wel goed koelen. Daarom heb ik zonet even ergens een stukje koperbuis van 22mm opgezocht. De lensjes van de led's passen er precies in (afgezien van dat kleine uitstulpinkje dat ik eraf geveild heb) en de led zelf past er na een klein beetje afronden van de hoekjes ook keurig in. Daarmee wordt het een mooie kleine behuizing en zorg je tevens voor goede koeling van de led. Daarvoor moet hij natuurlijk wel goed contact maken met de koperen buis. Dus misschien stop ik nog een plakje van een aluminium staaf van 20mm er achter. Als ik vanavond na mijn visite nog zin heb zal ik proberen om eens wat plaatjes te maken.

Vroeger, oftewel twee jaar geleden, heb ik trouwens ook wel eens met een dikke accu en een 20 watt halogeenlamp voor op mijn fiets rondgereden. Maar vanwege het massieve gewicht is dit project nooit echt uit de prototype-fase gekomen.

Muppet

Bericht door Muppet » za jan 06, 2007 8:27 pm

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » zo jan 07, 2007 12:22 am

Kijkt u eens aan! Hieronder het door mij in elkaar geknutselde lichtje. Eerst even een bovenaanzicht met eronder de componenten zoals ze er in zitten.
Afbeelding
Zoals te zien is, is er uitsluitend gebruik gemaakt van high-tech materialen en technieken! De behuizing bestaat uit 45mm koperen buis (diameter 22mm) en twee meubeldoppen (voor onder stoelpoten e.d.).
Mijn plan was om hem net als Dinotte op het stuur te klemmen met behulp van een elastiek. Op de foto hieronder zit hij op een "stuur" (22mm buis) geklemd met een postbode-elastiek. Ernaast zit een standaard smart led, om even alles in verhouding te plaatsen.
Afbeelding
Mijn plan was om eerst dit als prototype te maken, om te kijken welke lens ik nodig had en of alles werkte, maar nu blijkt hij door het schuine gedeelte en het stroeve oppervlak van de meubeldoppen perfect te blijven zitten. Morgen maak ik de batterijhouder in orde, en daarna gaan we het in de echte wereld testen.
Voor de weightweenies: Het lampje zelf weegt nu ongeveer 40 gram en de batterijhouder met 4 penlites, aansluitdraadje en de driver weegt 160 gram.

steelhead

Bericht door steelhead » zo jan 07, 2007 10:14 am

Ik heb veel amerikaanse zelfbouw sites zitten bekijken. Het valt me op dat je je warmte goed kwijt moet. Hoeveel warmte mote je nou eigenlijk wegkoelen. Ik neem aan dat als je een 3 of 5 watt LED hebt je loch noet zoveel warmte kunt ontwikkelen?
Ik denk dat het zou helpen als je de buitenmantel uit een materiaal zou maken dat een goede warmtegeleiding heeft. Zodat de lamp eigenlijk lucht gekoelt wordt.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » zo jan 07, 2007 6:30 pm

Daarom zit bij mij de led ook in de koperbuis vast. Je merkt inderdaad dat het koperbuisje redelijk snel warm wordt, maar door zijn grote oppervlak kan hij het redelijk goed kwijt.
Verder kon ik de verleiding niet weerstaan en heb ik vandaag mijn lichtje meegenomen naar het werk om op de terugweg te kunnen spelen. Met de batterijen in de jaszak ben ik op het racefietsje door het bos gegaan en heb ik eens gekeken hoeveel licht dat nu precies geeft. Ik heb nu de 30graden lens erop zitten, maar dat is misschien wel een beetje te breed voor hoge snelheden. Vanavond als ik tijd heb maar eens kijken of ik het 10 en 25 graden lensje met led in een behuizing kan krijgen.
De montage met elastiek werkt boven verwachting. Zelfs met harde bandjes over de meest beroerde klinkertjes van Delft geeft geen beweging.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jan 12, 2007 3:31 pm

bij de lbs in het durp hebben ze nog wat cateye batterij houders met een snoertje liggen die ze voor 5 euri verkopen.. Daar kunnen 4 d(c) cellen in en er zit een telefoonsnoertje aan zeg maar. Met klitteband of elastiek zijn ze makkelijk te bevestigen aan je toptube of waar je ze ook maar kwijt wil.

Als er iemand intresse heeft dan hoor ik het wel.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » za jan 13, 2007 8:13 pm

Even een vraagje tbv het creeeren van een accu-pack:

Als ik een 5W 6V lampje heb, hoe lang zal ik dan kunnen doen met een accu van 6V 2100mAh ??? Dit zijn dan 5 oplaadbare penlite's. Ik zou natuurlijk ook eentje met 10 of zelfs 15 penlite's kunnen maken, ligt eraan hoe lang het gaat werken.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » za jan 13, 2007 8:42 pm

P=U*I --> Vermogen is spanning keer stroom
E=U*I*t --> Energie is vermogen keer tijd
Je accu heeft dus een energie-inhoud van 5*1,2Volt*2,1mAh= 12,6 Watt*uur
Oftewel, je accu kan 1 uur lang 12,6 Watt leveren, of 2 uur 6,3Watt...
Als je dit deelt door de 5 Watt van je lampje krijg je 12,6 / 5 = 2,5 uur. Dus twee en een half uur.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo jan 14, 2007 1:36 am

Super, thanks.

bettes

Bericht door bettes » zo jan 14, 2007 6:24 pm

Muppet schreef:iemand deze al eens geprobeert?

http://www.wtos.nl/html/werkplaats/lichtset.html
Rij ik al een paar jaar mee rond... Heb ondertussen al redelijk wat "andere" evoluties achter de kiezen om tot een heel blijvend geheel te komen. Ik had last van loskomende pinnetjes uit de spotjes... Nu heb ik er een halogeenvoetje in gebout op een klein stukje van het anders weggefreesde binnenwerk.
Ook de stekker heb ik aangepast, gewoon een stukje kabel eraan met een mannelijke stekker...
Leds heb ik er gewoon niet ingestoken... wat levert het op?! Ik zie echt wel als mijn lamp opstaat!
Montage doe ik gewoon met een velcro spanband op de helm, veel makkelijker om rond te kijken op bochtige singletracks!

Batterij doe ik wel iets groffer als wat ik hier lees. 12V 7Ah goed voor om en bij de 4h20min theoretische rijtijd... Het is niet klein of beretechnisch maar de ervaring leest dat ik het langer uithoudt en meer licht heb dan de meeste gekochte lampen van 2 keer zo duur (ik spreek niet over de high tech beredure sets, die rijden hier gewoon niet rond)

Als ik hier en op mtb.nl de verhalen lees over lithium ion batterijen en led lampjes voel ik mij zo: :?
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo jan 14, 2007 9:42 pm

yup die halogeen lamp werkt idd perfekt.. Nadeel is alleen dat het ding stoom vreet..

Morgen ga ik op ledshop.nl led en driver bestellen..:D In tegenstelling tot de vele buisjes die ik hier zie ga ik denk ik met een vierkant plastic doosje werken. dit ivm met ruimte en montage.

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » ma jan 15, 2007 9:01 am

Vergeet niet om het ledje te koelen, anders heb je er toch een stuk minder lang lol van. Zoals ik het nu heb gedaan is waarschijnlijk niet definitief, maar zeker goed genoeg om te bepalen welke ik op het stuur en welke ik op de helm wil hebben. Daarna zien we het wel verder.
Je kan, als je nu al met halogeenlichtjes rondrijd, natuurlijk ook zo een led incl driver en lens in een "halogeenbehuizing" kopen. Dan hoef je alleen maar een van de halogeenlampjes te vervangen door de leduitvoering.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma jan 15, 2007 2:13 pm

Waarom het wiel "opnieuw" uitvinden?!?
http://www.flashlightreviews.com/review ... ght_s7.htm

Oke het kost een beetje, maar dan heb je ook wat.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » ma jan 15, 2007 4:05 pm

Waarom (zoals sommigen onder ons) zelf een frame maken? Waarom al die moeite doen als je er ook een kan kopen? Waarom gaan we eigenlijk uberhaubt mountainbiken? Je kan toch veel makkelijker een mountainbike-dvdtje bekijken terwijl je lekker warm op je bank zit? Dat is ook veel makkelijker en zelfs goedkoper!

Soms gaat het niet alleen om het eindproduct en de prijs daarvoor. Ook al kan je daar in dit geval meer dan 150 euro mee besparen...

bettes

Bericht door bettes » di jan 16, 2007 8:09 am

Al bij al zien mijn lampjes er nog niet zo home-made uit...

Afbeelding
Afbeelding

en dat alles kan ik vlot in elkaar steken voor zeg maar 35 euro, inclusief de batterij...

Laat me maar zeggen dat ik niet gauw een setje licht ga kopen voor die prijs...

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

steelhead

Bericht door steelhead » do jan 18, 2007 7:21 pm

Heb je geen problemen met de warmte ontwikkeling in je plastic behuizing? Ook al zou hij uit een thermoharder zijn zal deze wellicht toch erg heet worden?

Steelhead.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Plaats reactie