wat is de oplossing voor squeeking disc brakes
Moderator:Beheerders
-
wat is de oplossing voor squeeking disc brakes .
het is echt iritant . het gebeurde na een paar keer fietsen .
wie heeft de oplossing ik hoor het graag . het zijn trouwens,
shimano xt 4pots
het is echt iritant . het gebeurde na een paar keer fietsen .
wie heeft de oplossing ik hoor het graag . het zijn trouwens,
shimano xt 4pots
Wat ze bij auto's veel toepassen is een likje kopervet aan de achterkant van de blokjes smeren. Let wel (!), op de metalen achterkant dus!! Ik heb zelf trouwens weinig verschil gemerkt met deze oplossing.
Verder maakt het natuurlijk uit welke blokjes je hebt. De gesinterde blokjes zullen meer (sneller) lawaai maken dan de organische. Mijn ervaring is dat de gesinterde shimano-blokjes het langst mee gaan, voldoende remkracht hebben maar veel meer herrie maken!!
Ook de manier van inremmen schijnt cruciaal te zijn. Een X aantal noodstops schijnt aanzienlijk beter te werken dan een tijdje slepend remmen. Door het laatste gaan de blokjes verglazen wat een nadelig effect op de remwerking kan hebben en eventueel lawaai met zich mee kan brengen.
Verder maakt het natuurlijk uit welke blokjes je hebt. De gesinterde blokjes zullen meer (sneller) lawaai maken dan de organische. Mijn ervaring is dat de gesinterde shimano-blokjes het langst mee gaan, voldoende remkracht hebben maar veel meer herrie maken!!
Ook de manier van inremmen schijnt cruciaal te zijn. Een X aantal noodstops schijnt aanzienlijk beter te werken dan een tijdje slepend remmen. Door het laatste gaan de blokjes verglazen wat een nadelig effect op de remwerking kan hebben en eventueel lawaai met zich mee kan brengen.
-
Alle bovenstaande oplossingen zijn wel leuk en aardig bedacht maar in de praktijk helpt het weinig tot niets, behalve de remklauw goed positioneren en andere remblokken monteren. Het heeft altijd te maken met de eigenfrequentie van de remklauw, frame/vork en frictie van remblokmateriaal en schijf en druk. Als de eigenfrequentie van de onderdelen zodanig is dat ze elkaar versterken krijg je dit zeer vervelende effect van jankene remmen
. Dus de oplossing ligt ergens tussen andere remblokken monteren en goed uitlijnen. 

-