Trapas Sleutel

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Gesloten
Rabelista
Trapas Sleutel

Bericht door Rabelista » di jun 13, 2006 2:07 pm

Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik heb hier een losse trapas liggen. Een Truvativ Gigapipe Downhill (63/73 mm). Ik wil ze graag monteren op mijn Cube flying circus 2005 frame. Hoor verhalen dat je zo'n speciale tang voor nodig hebt.

Heeft iemand een idee waar ik zo'n tang kan halen/bestellen?

PS. Er komen Race Face Northshore DH cranks op.

Groeten, Audwin

Luc

Bericht door Luc » di jun 13, 2006 2:24 pm

Toevallig al gedacht aan een fietswinkel ... ?

En check vooral eerst of Truvativ en RF wel compatibel zijn. Ik geloof dat Truvativ een andere spacing voor z'n cranks gebruikt dan de andere merken.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Rabelista

Bericht door Rabelista » di jun 13, 2006 2:28 pm

Waar kan ik dat checken.
Ik moet ze eigenlijk nog ontvangen, krijg ze vanmiddag, of morgen.

Ik kan wel naar de fietsenmaker, maar ik heb liever zelf zo'n tang.

Luc

Bericht door Luc » di jun 13, 2006 4:02 pm

Technische handleiding van de betreffende onderdelen eens doornemen misschien? En als je het daar niet in vindt, moet een goede LBS je ook kunnen verder helpen. En op internet is natuurlijk nog veel meer te vinden, op voorwaarde dat je de goede zoektermen gebruikt.

Met aan fietsenmaker denken bedoelde ik dus gewoon naar de shop en een BB sleutel bestellen ???

Voorgekauwd genoeg voor je?

Sorry als ik hier grof uit de hoek kom Audwin, maar uit nogal wat van je posts lijkt een absoluut onvermogen tot enig logisch nadenken naar voor te komen. Als dat een verkeerde indruk is, zou ik je ten stelligste aanraden om eens na te denken over wat en hoe je een bepaalde vraag post. In dit geval eens bvb. checken of je wel exact het juiste type BB vernoemt, want wat jij noemt staat alvast niet (meer) op de website van Truvativ. Dus ofwel vernoem jij een niet bestaand type ofwel een iets ouder type. Maar ook voor oudere onderdelen vind je op de meeste fabrikantenwebsites nog wel de handleidingen.

Ik begrijp dat iedereen ergens moet beginnen (ik kende meer dan 20 jaar geleden ook niks van fietsen), maar er is nog altijd zoiets als gezond verstand en zelf wat nadenken over waar je in de eerste plaats je info alvast vandaan kan halen. De handleidingen die in principe bij elk onderdeel geleverd zijn/worden vind ik persoonlijk een zeer evident startpunt.
En dat je naar een LBS/internet bike shop moet om zo'n sleutel te kopen vind ik ook al zo enorm evident dat ik absoluut niet begrijp waarom je die vraag stelt. Is het je misschien zelfs al teveel moeite om zelf even uit te zoeken welke shop je zoiets kan bezorgen? Of zelfs al maar de vraag te stellen bij je lokale LBS?
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » di jun 13, 2006 5:46 pm

Deze tool, voor het geval het nog niet genoeg voorgekauwd is

Verder ben ik 't helemaal met Luc eens, je kan zelf toch ook weleens wat onderzoek doen? Denk je dat iedereen hier gewoon om de 5 minuten vragen stelt waarop ze een volledig voorgekauwd antwoord verwachten?
Nee, gewoon zelf opzoeken op internet, of op de site van de fabrikant.

Loeky

Bericht door Loeky » do jun 15, 2006 10:23 am

Ik rijd sinds september 2005 met een truvatuv giga pipe team DH BB en een Race Face evolve DH crank en toch nu toe geen problemen mee gehad.
Ik denk dus ook wel dat jouw combinatie zou kunnen, maar check het voor de zekerheid eerst ff op internet ofzo.

Rabelista

Bericht door Rabelista » do jun 15, 2006 1:59 pm

Ok bedankt.
Ben naar 2 fietsenmakers gegaan.
En ze hebben allebei geen trapas sleutel daarvoor!! :shock:

Sven

Bericht door Sven » do jun 15, 2006 2:08 pm

Kerel,
Je gaat naar truvativ.com.
Je zoekt je bottom-bracket.
Je download je manual hier..

Je ziet, dat je met de Truvativ BB-02-SPL-Tool, of de Park BBT8 Tool je bottombracket kan assembleren.

Nu ga je naar naar bike2build.com en dan zie dat
Hier de Truvativ ISIS tool staat

en hier de Parktool versie staat.

Je moet de parktool gewoon met een simpele, verstelbare tang draaien en je zet zo je bottombracket erin.
Laatst gewijzigd door Sven op vr jun 16, 2006 7:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jun 15, 2006 2:23 pm

idd sterkte ermee..

Misschien is dit een goede vervanging voor het sleutel topic:

http://www.ems.com/catalog/product_deta ... 4489160501

en natuurlijk:

www.parktool.com
www.sheldonbrown.com
www.m-gineering.nl

Sven

Bericht door Sven » vr jun 16, 2006 7:57 am

Excuus voor mijn reactie.

Weer rechtgetrokken.
Laat even horen of het is gelukt?

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr jun 16, 2006 8:47 am

Dat BB en die cranks werken zeker samen.

Die cup die je nodig hebt om de cranks te monteren is zo'n een met 8 uitstekende pinnen, inderdaad die Dn Helle laat zien. Ik kan me niet voorstellen dat een bikeshop die niet heeft. Dat ze hem niet verkopen is wat anders natuurlijk. Ik heb er ooit 1 gekocht bij een simpele fietsenshop.

Audwin stelt inderdaad een hoop vragen, dat kost een hoop mensen tijd. Ik vind het soms ook vervelend (mijn inbox zit ook vaak vol ;)) maar hij bedoelt het goed en doet wel een beetje zijn best naar mijn idee. Volgens mij is hij nog niet zo oud (als wij :D) en dan zijn gebruikshandleidingen niet altijd een oplossing omdat die in het Engels zijn. Als je net begint is het allemaal heel onduidelijk wat nou wat is en hoe dingen met elkaar werken. Opzich is dat niet zo erg en vragen stellen is ook niet erg vind ik maar er moet natuurlijk wel een beetje inzet getoond worden.

Ik maak me eerder zorgen om het monteren zelf, ik bedoel, aan de vragen van hem te zien weet hij er niet veel van en dan lijkt het me niet zo vreemd als hij straks iets verkeerd doet bij het monteren van een bracket of een vork. Dit had je me bijvoorbeeld wel mogen vragen hoor Audwin. :)

Ken je niemand die er bekend mee is? Dat zou een stuk makkelijker zijn.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jun 16, 2006 9:16 am

Ik maak me eerder zorgen om het monteren zelf, ik bedoel, aan de vragen van hem te zien weet hij er niet veel van en dan lijkt het me niet zo vreemd als hij straks iets verkeerd doet bij het monteren van een bracket of een vork. Dit had je me bijvoorbeeld wel mogen vragen hoor Audwin.

Ken je niemand die er bekend mee is? Dat zou een stuk makkelijker zijn.
Vandaar ook de links die ik doorgeef. Alhoewel het in het engels is staat er gewoon een hoop "standaard" info op over fietstechniek. Iedereen moet het leren, ik ook nog steeds, en dat moet je toch zelf doen. Voorkauwen werkt niet, ervaring wel en het daarbijbehorende slopen van spullen af en toe.

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » vr jun 16, 2006 1:15 pm

N I E L S schreef:Volgens mij is hij nog niet zo oud (als wij :D) en dan zijn gebruikshandleidingen niet altijd een oplossing omdat die in het Engels zijn.
Man, ik ben toch ook pas 15 maar ik kom er toch ook meestal wel in m'n eentje uit, en als ik hulp nodig heb dan maak ik geen 10 topics op 1 dag aan, dus tenzij hij 11 ofzo is dan zou hij 't vast wel zelf kunnen.

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr jun 16, 2006 11:47 pm

Zoals ik al zei, hij stelt inderdaad een hoop vragen. Ik vind het soms ook wel wat irritant maar het is niet zo dat hij helemaal zijn best niet doet. Vanaf april heeft ie hier 4 topics aangemaakt en de vraag die hij hier stelt vind ik geen super onnozele vraag dus het valt allemaal ook wel mee.

Maar goed, is het nu opgelost Audwin?

Rabelista

Bericht door Rabelista » za jun 17, 2006 4:48 pm

Ja niels en sven.
Het is opgelost :)
Heb de tool besteld. De rest ook bedankt..
(mag slotje op)

Gesloten