loslopende crank

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BOSS
Contacteer:
loslopende crank

Bericht door BOSS » zo apr 09, 2006 11:29 am

Mirjam heeft een loslopende XTR octalink crank.........
Ik heb hem met anti-seize gemonteerd en echt goed vastgedraaid.
Hij blijft loskomen, is het een idd om hem te monteren met Loctite "handvast" of is dat vragen om problemen?

alvast bedankt

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

TuneBrother

Bericht door TuneBrother » zo apr 09, 2006 7:37 pm

Een collega van me had een loslopende xt cranck, hiervan heeft hij de bouten waarmee je hem vastzet op de as ingesmeerd met loctite. Je kunt ze hierna gewoon met een inbus sleutel losdraaien, doe je dit niet blijft hij gewoon goed zitten.
Of-the-shelf is dialed for the masses, Principia tubing is dialed for performance!

Gordon

Bericht door Gordon » ma apr 10, 2006 12:21 pm

Wel het goede type locktite gebruiken, anders krijg je hem nooit meer los.
Van Tuyl VT340 CX

Ramon 73

Bericht door Ramon 73 » zo apr 16, 2006 11:59 am

Gordon schreef:Wel het goede type locktite gebruiken, anders krijg je hem nooit meer los.
Niet helemaal waar, alle loctite gaat los als je het warm stookt. Ik zou gewoon Loctite 601 of 603 nemen, geeft een sterkte tot plm 20Nm. Voorkeur voor 603 omdat die sterkte nauwkeuriger vastligt. Dit is loctite die overigens voor passignen bedoeld is en gebruik je dus tussen de krans van de BB as en de crank en niet op het schroefdraad. Schroefdraad zou ik gewoon met rust laten, anti-seize ertussen (niet op alu-basis!) en klaar.
Als het spul losmoet, heb je heel zeker een brandertje nodig.

Overigens is dit een lapmiddel, een crank hoort niet los te komen. Zet je hem op het juiste moment vast? Maw. draai je hem strak genoeg aan? Lijkt me wel, als je al eenmaal met anti-seize werkt weet je ook meer van de achtergronden van bevestigingen.
Het leven is als een neus; je moet eruit halen wat erin zit.

Plaats reactie