Onderhoudsgevoeligheid Rock Shox Reba/Revelation/Pike
Moderator:Beheerders
Omdat de balhoofdbuis van m'n onder garantie verkregen nieuwe Storck Adrenalin frame langer is ben ik op zoek naar een nieuwe voorvork.
Ik heb tot nog toe altijd met een Fox Float 100RLC gereden en die bevalt me super, maar past helaas niet meer.
Ik overweeg dan ook om een nieuwe Fox Float 130RLC te kopen en die intern terug te zetten naar 100mm.
En andere optie is een vork van een ander merk waarbij de Rock Shox Reba Team U-turn me nog het meest aanspreekt.
Ik ben alleen bang dat de Rock Shox een stuk onderhoudsgevoeliger is dan de Fox.
Als ik het manual van de Rock Shox lees moet die officieel zo ongeveer iedere 100uur gebruik uit elkaar waar een Fox genoegen neemt met eens in de 18 maanden bij gemiddeld gebruik.
Heeft er iemand enige ervaring met dit dilemma of kan iemand er iets zinnigs over zeggen?
Ik heb tot nog toe altijd met een Fox Float 100RLC gereden en die bevalt me super, maar past helaas niet meer.
Ik overweeg dan ook om een nieuwe Fox Float 130RLC te kopen en die intern terug te zetten naar 100mm.
En andere optie is een vork van een ander merk waarbij de Rock Shox Reba Team U-turn me nog het meest aanspreekt.
Ik ben alleen bang dat de Rock Shox een stuk onderhoudsgevoeliger is dan de Fox.
Als ik het manual van de Rock Shox lees moet die officieel zo ongeveer iedere 100uur gebruik uit elkaar waar een Fox genoegen neemt met eens in de 18 maanden bij gemiddeld gebruik.
Heeft er iemand enige ervaring met dit dilemma of kan iemand er iets zinnigs over zeggen?
Het scheelt teveel!
De binnebalhoofdbuis steekt nu 2cm door de headset heen.
Ik heb een Chris King headset en een Syntace F99 stuurpen en die vereist al minimaal 34mm insertion.
Niet gek ook als je bedenkt dat de balhoofdbuis van m'n vorige frame zo'n 40mm korter was.
Ik had een 20" model en nu een 21" teruggekregen met een balhoofdbuis van 160mm.
Ik vrees dus dat ik echt voor een nieuwe vork moet shoppen aangezien een BBB adapter ook niet past.
De binnebalhoofdbuis steekt nu 2cm door de headset heen.
Ik heb een Chris King headset en een Syntace F99 stuurpen en die vereist al minimaal 34mm insertion.
Niet gek ook als je bedenkt dat de balhoofdbuis van m'n vorige frame zo'n 40mm korter was.
Ik had een 20" model en nu een 21" teruggekregen met een balhoofdbuis van 160mm.
Ik vrees dus dat ik echt voor een nieuwe vork moet shoppen aangezien een BBB adapter ook niet past.
Wat is er mis met preventief onderhoud als de aanschafprijs veel lager ligt?
Zolang de betrouwbaarheid maar afdoende is, en ik moet zeggen dat ik weinig tot geen verhalen over onbetrouwbare RS vorken (van de laatste generatie) heb gehoord.
De Fox'en hebben daarentegen sinds 2005 een wat minder goede reputatie op dat gebied.
Zolang de betrouwbaarheid maar afdoende is, en ik moet zeggen dat ik weinig tot geen verhalen over onbetrouwbare RS vorken (van de laatste generatie) heb gehoord.
De Fox'en hebben daarentegen sinds 2005 een wat minder goede reputatie op dat gebied.
Wat een vraag, sorry hoor...Sjase schreef:Heb je wel de goede maat extender?Cubeman schreef:De binnendiameter van de binnenbalhoofdsbuis van Fox is kleiner dan de buitendiameter vande BBB extender.
Hij past er gewoon niet in dus...

Ik heb een extender voor 1 1/8" met een binnediameter van 1"
Ze hadden twee type, voor 1" te verlengen en voor 1/8" te verlengen.
Tja, met wat hier af en toe rondloopt weet je het natuurlijk maar nooitCubeman schreef:Wat een vraag, sorry hoor...Sjase schreef:Heb je wel de goede maat extender?Cubeman schreef:De binnendiameter van de binnenbalhoofdsbuis van Fox is kleiner dan de buitendiameter vande BBB extender.
Hij past er gewoon niet in dus...
Ik heb een extender voor 1 1/8" met een binnediameter van 1"
Ze hadden twee type, voor 1" te verlengen en voor 1/8" te verlengen.

Over de onderhoudsgevoeligheid van RS, ik vind het zelf ook iets gevoeliger spul. Misschien doordat er minder olie voor de smering wordt gebruikt ofzo? Maar op zich volstaat het al door alleen maar de onderpoten een stukje los te trekken, de olie eruit te laten lopen en er 10 cc nieuwe olie in te doen. Eventueel de onderpoten los en de foamringen schoonmaken en opnieuw met olie doordrenken. Niets dat niet zelf eenvoudig te doen is in ieder geval.
Bedenk wel dat 100 uur zo'n 30 fietstochten van 3 uur is. Best veel dus. Daarnaast is eens per 18 maanden onderhoud (zoals je over de fox zei) imho wel een heel erg groot interval.
Lijkt me toch verstandig dat je gewoon een nieuwe vork koopt. Ik vertrouw die extenders niet echt. Het is een verbinding op een plaats waar je die volgens mij niet echt wil hebben.
Iedere vork heeft z'n onderhoud nodig, ligt ook maar net eraan of je aan die honderd uren komt. Als je een gemiddelde pakt van 20 km/h dan zit je per 100 uur op 2000 km. Dan zou hij minimaal 1 maal per jaar een onderhouds beurt nodig hebben. Volgens mij is dat het beste voor iedere vork, ongeacht merk. Misschien kun je beter afvragen wat een onderhouds beurtje kost en misschien belangrijker: wie geeft de beurt, je LBS, jezelf of een suspension onderhouds shop. Aan de hand daarvan kun je dan een keuze maken.
mzzl
Gène
Iedere vork heeft z'n onderhoud nodig, ligt ook maar net eraan of je aan die honderd uren komt. Als je een gemiddelde pakt van 20 km/h dan zit je per 100 uur op 2000 km. Dan zou hij minimaal 1 maal per jaar een onderhouds beurt nodig hebben. Volgens mij is dat het beste voor iedere vork, ongeacht merk. Misschien kun je beter afvragen wat een onderhouds beurtje kost en misschien belangrijker: wie geeft de beurt, je LBS, jezelf of een suspension onderhouds shop. Aan de hand daarvan kun je dan een keuze maken.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Sja, als je het zo stelt...
Ik denk dat het gewoon een nieuwe 2006 Reba Team U-turn gaat worden.
Kan ik hem alijd eens per jaar naar Tim Flooks oid sturen voor een grote beurt.
De extender zou eigenlijk ook maar een noodoplossing zijn zodat ik wat langer na zou kunnen nadenken over de vork die ik nu zou moeten kopen.
Lastige keus met zo veel goeie spullen op de markt!
Als iemand nog tips heeft, laat maar horen!
Ik denk dat het gewoon een nieuwe 2006 Reba Team U-turn gaat worden.
Kan ik hem alijd eens per jaar naar Tim Flooks oid sturen voor een grote beurt.
De extender zou eigenlijk ook maar een noodoplossing zijn zodat ik wat langer na zou kunnen nadenken over de vork die ik nu zou moeten kopen.
Lastige keus met zo veel goeie spullen op de markt!
Als iemand nog tips heeft, laat maar horen!
Fiets jij zo weinigJurriaan schreef:mijn Pike heb ik ook los gehad voor nieuwe olie(niet het demper gedeelte). Nog nooit zulke schone olie in een vork gezien. Ik vroeg me echt af waarom ik de vork uit elkaar haaalde. (na 1 jaar en pakweg 2000km)

Ik heb er ook m'n vraagtekens bij!
Ik denk dat ik gewoon een Reba Team U-turn neem en hem eens in het jaar voor een beurtje stuur.
Voor de rest de binnenpoten en dustseals goed schoon houden en af en toe wat olie moet genoeg zijn denk ik!
Ik lees ook dat het op z'n kop houden van de vork zo nu en dan goed kan zijn om de olie weer overal tussen te laten lopen.
Misschen moet ik toch m'n backflip weer gaan oefenen....