Uitlekaar halen van een body van de achternaaf??

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
-=Full-throttle=-
Contacteer:
Uitlekaar halen van een body van de achternaaf??

Bericht door -=Full-throttle=- » di jan 10, 2006 7:06 pm

Hoi

sinds de laaste 2 keer biken, pakt mijn achternaaf niet meer of wel de palletjes van het body komen niet meer naar buiten ( en nee hij was niet bevroren)

Kan ik deze maken?

dit is mijn achtenaaf :

http://www.sun-ringle.com/2006/mtbhubs.jpg

en het gaat zich dan om de Sun ringle ABBAH/LAWWILL 12mmaxle 165mm versie

Heeft iemand hier ervaring mee??
Of moet ik een nieuw body bestellen?[/url]

Bruno

Bericht door Bruno » di jan 10, 2006 7:55 pm

Body openhalen is een prutswerk, bij Patman is er zelfs een zelfgemaakte tool voor. En dan nog is het meestal maar een tijdelijke oplossing, je zit immers nog steeds met je oude al wat versleten body, dus beter ineens nieuwe bestellen, dan ben je zeker.

Luc

Bericht door Luc » wo jan 11, 2006 9:10 am

Voor de palletjes zou ik toch eerst eens wat gaan prutsen. 't Kan gewoon zijn dat er wat vuil tussengekomen is dat de palletjes tegenhoudt.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

P0rnkinG

Bericht door P0rnkinG » wo jan 11, 2006 9:44 am

ik heb het ook gehad met mijn body.
ik heb hem eraf gehaald, schoongemaakt met een doek, en een beetje kruipolie tussen de palletjes gedaan.
ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

-=Full-throttle=-
Contacteer:

Bericht door -=Full-throttle=- » wo jan 11, 2006 2:39 pm

van af welke kant haal ik dit los??

dat moet toch met zoon grote inbus??

bestaat hier geen manual voor? of een exploded view?
want er zitten toch allemaal losse kogeltjes in niet?

ik heb de naaf nu al 1 jaar en er wordt weekelijks opgefiets zomer en winter zomer natuurlijk meer ;)
is dat normaal dat deze nu al kapot is? het is toch geen goedkope naaf zoals jullie weten!

alvast bedankt !

Greetz Robin

Luc

Bericht door Luc » wo jan 11, 2006 4:16 pm

Heb je SunRinglé zelf al eens proberen te contacteren?
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » do jan 12, 2006 7:41 am

@ bruno : hoe haal je dan die body ope me die tool ?
nog nooit gedaan eigelijk :) meestal als er iets aan is is het toch definitief nie ?

Bruno

Bericht door Bruno » do jan 12, 2006 7:09 pm

Heb het enkele keren moeten doen omwille van geen body op voorraad en die mens wou perse gaan fietsen. Het laten doen komt qua prijs makkelijk in de buurt van een nieuwe body (tenzij in dit geval, is wel een iets duurdere naaf ook) en je zit nog steeds met een oude => slijtage pallen en lagers.

Meestal gaat de body open dmv een sluitring (cupvormig) met schroefdraad aan het uiteinde, daar zie je 2 inkepingen in, bij industriegelagerde zit hier normaal nog een lager in. Van sommige (DT Onyx dacht ik) gaat de body vanzelf open als je de naaf uit elkaar haalt, maar heb ik alleen nog maar bij die naven tegengekomen.

Shimano body's bvb vind ik helemaal niet de moeite waard, draait op de uiteinden op losse kogeltjes, die kan je nog wel vervangen maar dat is echt prutswerk om het allemaal op zijn plaats te houden om terug te monteren, dat durft wel eens verschuiven, maar de kogelbanen zelf zijn dan dikwijls ook niet goed meer.
Als de palletjes blijven plakkenis een teken dat je body vol vetzakkerij zit dus veel slijtage, dus beter vervangen.

Off topic:
Wat ik ook niet logisch vind, no offence he, dat velen met duur materiaal (willen) rijden maar als het erop aan komt mag het niks kosten ... :? Als je je er deftig mee wil bezighouden kost onze sport nu eenmaal veel geld dus vind ik ook dat je niet op een € moet gaan kijken.
Laatst gewijzigd door Bruno op vr jan 13, 2006 8:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

-=Full-throttle=-
Contacteer:

Bericht door -=Full-throttle=- » vr jan 13, 2006 2:10 pm

Ik heb al een nieuwe besteld ;)

en ik wilde alleen even weten of dit kon ik had dit namelijk hehoord van iemand dus vandaar.
Beter eerst even vragen dan gelijk met de pieke gooien hahah dat kan altijd nog he 8)
Maar het is infeite alleen maar het probleem uitstellen.

Duzz Manne toch bedankt voor jullie informatie ik ga me eens uitleven op die oude body zo leer je weer wat he ;)

heb toch maar gekozen om hem te vervangen ! dan weet ik teminste zeker dat hij geheel inorde is :D

Bruno

Bericht door Bruno » vr jan 13, 2006 8:48 pm

-=Full-throttle=- schreef:Ik heb al een nieuwe besteld ;)
heb toch maar gekozen om hem te vervangen ! dan weet ik teminste zeker dat hij geheel inorde is :D
Goeie keuze, zou ik ook doen.

vanspauwent88

Bericht door vanspauwent88 » zo feb 05, 2006 9:00 am

ja ik denk ook als dat de beste keuze is een nieuwe body want uit elkaar zal iedereen hem wel krijgen maar tegoei in elkaar ????? :D

Plaats reactie