BB & adapter moet eruit (met geweld)

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Ruben2
Contacteer:
BB & adapter moet eruit (met geweld)

Bericht door Ruben2 » ma dec 05, 2005 5:22 pm

Goedenavond dp-ers

Dit is mijn probleem:
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=678776
en het moet eruit! :x
Het maakt niet uit hoe, als het er maar uit gaat, dus het mag gesloopt worden (is het al).

Het verhaal:
Zoals je ziet is het al gesloopt, dat komt door de fietsenmaker. Die dacht dat waarschijnlijk zonder tool te kunnen. Nu is ie vern***t en kan de tool er niet meer goed op. Martijn (Tinno) en ik hebben al geprobeerd om het eruit te krijgen door een schroevendraaier in de gaatjes te zetten en dan met een hamer erop te slaan, maar er komt geen beweging in! Ik denk dat de fietsenmaker zoiets zelf ook al geprobeerd heeft waardoor het er nu zo uit ziet.

Wie heeft er ideeën hoe dit te slopen zonder mijn frame te beschadigen?(Agent!Bikes Orange)

Ruben

FOX-BIKER

Bericht door FOX-BIKER » ma dec 05, 2005 6:47 pm

hey man ik zou die 3 bouten in de adapter uitboren (de kop) en dan kan je ze zo uit elkaar slaan.
....

Ruben2
Contacteer:

Bericht door Ruben2 » di dec 06, 2005 9:14 am

FOX-BIKER schreef:hey man ik zou die 3 bouten in de adapter uitboren (de kop) en dan kan je ze zo uit elkaar slaan.
ok tnx, gaan we dat ook maar proberen :) nog iemand andere suggesties?

Luc

Bericht door Luc » di dec 06, 2005 11:35 am

Als je fietsenmaker dit gedaan heeft, zou ik wel eens een deftig gesprek met hem gaan doen over de kosten om dit nog op te lossen. Je kan hem voorstellen van het door iemand anders te laten doen en hem voor de kosten te laten opdraaien. Laat maar iets weten, ik kan gerust een factuurtje voor je regelen ...
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

FOX-BIKER

Bericht door FOX-BIKER » di dec 06, 2005 2:29 pm

en gelukt?
....

Ruben2
Contacteer:

Bericht door Ruben2 » di dec 06, 2005 2:34 pm

ik moet het nog proberen.. ;) keb nog school enzo

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo dec 07, 2005 12:02 am

Je moet eerst het BB los krijgen om die adapter eruit te krijgen, dus de boutjes uitboren heeft enkel zin als je het BB eruit hebt.

Ik kan niet eens zien wat voor een BB je hebt en hoe die los zou moeten komen?? :?
Is die ring naar de maan ofzo?

En vanuit de andere kant je BB los maken?
Succes.

Ruben2
Contacteer:

Bericht door Ruben2 » wo dec 07, 2005 6:38 am

ja, er is al een ringetje af gevallen volgens mij :lol: we waren een beetje bezig, en we probeerde maar te slopen wat er te slopen viel.

Maar waarom zou je de BB eerst los moeten hebben? Die adapter houd de BB toch juist vast?

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo dec 07, 2005 11:55 am

Ruben2 schreef:ja, er is al een ringetje af gevallen volgens mij :lol: we waren een beetje bezig, en we probeerde maar te slopen wat er te slopen viel.

Maar waarom zou je de BB eerst los moeten hebben? Die adapter houd de BB toch juist vast?
En aan de andere kant kun je het BB ook niet losdraaien?

Je maakt eerst je adapter vast in je frame en zet daarna je trapas erin. Je moet het dus ook weer in die volgorde eruit halen. Of zie ik iets over het hoofd?

Dit bedoel ik:

Afbeelding

FOX-BIKER

Bericht door FOX-BIKER » wo dec 07, 2005 5:55 pm

N I E L S schreef:
Ruben2 schreef:ja, er is al een ringetje af gevallen volgens mij :lol: we waren een beetje bezig, en we probeerde maar te slopen wat er te slopen viel.

En aan de andere kant kun je het BB ook niet losdraaien?

Je maakt eerst je adapter vast in je frame en zet daarna je trapas erin. Je moet het dus ook weer in die volgorde eruit halen. Of zie ik iets over het hoofd?

Dit bedoel ik:

Afbeelding
nou als die bouten dr niet meer zijn dan kan je tog zo die trapas uit elkaar trekken lijkt mij dan... :|
....

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » wo dec 07, 2005 6:25 pm

Nee, waneer beide cups (waar je de trapas dus mee vastdraait) er nog in zitten is het probleem dat aan beide kanten nog dat donkere randje (het uiteinde van de cups dus) zit (zie tekening). Heb je één kant los dan moet het wel lukken om de rest er uit te tikken.

Ruben2
Contacteer:

Bericht door Ruben2 » do dec 08, 2005 10:38 am

ik moet gewoon alles slopen wat er te slopen valt om het er uit te krijgen lijkt mij. Ik denk dat het toch zou moeten lukken als ik ze doorboor... maarja we zullen zien.
Ik heb nog wel een paar ijzerboortjes maar die zijn te dik, dus ik ga een dunnere halen deze week nog hoop ik.

Bedankt voor jullie reacties iig.

Ruben

N I E L S

Bericht door N I E L S » do dec 08, 2005 2:11 pm

Ruben2 schreef:ik moet gewoon alles slopen wat er te slopen valt om het er uit te krijgen lijkt mij. Ik denk dat het toch zou moeten lukken als ik ze doorboor... maarja we zullen zien.
Ik heb nog wel een paar ijzerboortjes maar die zijn te dik, dus ik ga een dunnere halen deze week nog hoop ik.

Bedankt voor jullie reacties iig.

Ruben
Als je de bouten doorboort en de trapas houdt je adapters nog gewoon in je frame ben je niks verder. Als die dop die de fietsenmaker of jij gesloopt hebt kapot is (maar ook echt kapot is) krijg je hem er misschien af.
Succes!

Mocht het echt niet lukken wil ik je ook nog wel helpen, heb genoeg gereedschap en al vaker van die rotklussen gedaan.

Ruben2
Contacteer:

Bericht door Ruben2 » do dec 08, 2005 3:48 pm

tnx man :)

Ruben2
Contacteer:

Bericht door Ruben2 » ma dec 12, 2005 4:43 pm

het is gelukt :D tnx voor jullie hullupp

Plaats reactie