T6 behandeling

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
N I E L S
T6 behandeling

Bericht door N I E L S » vr okt 14, 2005 2:45 pm

Weet iemand waar ik mn fiets een T6 behandeling kan geven? Volgens de fabrikant staat het gelijk aan 2 maanden wachten maar als het niet te ingewikkeld is wil ik mn frame gewoon T6 laten behandelen omdat ik m dan gelijk gebruiken kan. Het frame gaat gelast worden vandaar dat het een nieuwe T6 behandeling nodig heeft, het gaat om 7005 en 7020 alu.

BLRacing

Re:T6 behandeling

Bericht door BLRacing » vr okt 14, 2005 9:22 pm

Ik zou zeggen zoek eens een harderij op in de goudengids. Kan je prima terecht. Plaatselijke alu lasser heeft misschien ook wel een oven. ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo okt 16, 2005 9:20 pm

Duckrip schreef:
Weet iemand waar ik mn fiets een T6 behandeling kan geven? Volgens de fabrikant staat het gelijk aan 2 maanden wachten maar als het niet te ingewikkeld is wil ik mn frame gewoon T6 laten behandelen omdat ik m dan gelijk gebruiken kan. Het frame gaat gelast worden vandaar dat het een nieuwe T6 behandeling nodig heeft, het gaat om 7005 en 7020 alu.

7000 serie hoeft in bijna alle gevallen niet een warmte behandelings als T6 te krijgen, na het lassen. Zeker 7020 is "luchthardend" of "zelfhardend", enkel wat dagen met rust laten is voldoende. Je kunt dit inderdaad bespoedigen, door "verouderen" of "aging".. maar dit gebeurd op een veel lagere temperatuur en over een kortere periode dan bij de T6 behandeling.

Let daar dus goed op... 7000 serie heeft een geheel andere samenstelling dan 6000 serie alu. In 6000 serie alu zit bijv. koper als hoofd legeringselement.. in 7000 is dat niet het geval. Dit deel koper in de 6000 serie is er o.a. om de effecten van de hitte behandeling te ondersteunen (kort door de bocht).

Een 7020 serie alu een T6 behandeling geven is mijn inziens vragen om problemen... De T6 behandeling omvat nl. temperaturen die akelig dicht bij de smelttemperaturen aan komt van het materiaal zelf....

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo okt 16, 2005 10:08 pm

Bedankt DeKerfs! Vreemd want de fabrikant heeft me dit verteld:
The frame material is 7020 and 7005 Aluminium. After welding we recommend T6
or wait at least two month before riding.
Ik heb hem namelijk zelf gemaild over hoe het het beste was om te lassen en wat er van belang was.

Mech

Bericht door Mech » vr okt 21, 2005 10:06 pm

7005 en 7020 ongeveer 1 a 2 weken laten liggen dan gewoon gaan rijden, na het lassen wordt de struktuur van het materiaal wat zachter waardoor het frame gaat flexen, en dus ook de kans op scheuren. na 1 tot 2 weken is het 80% hersteld en dus meer als sterk genoeg om mee te rijden.
Het is ook afhankelijk waar je last, als je bijvoorbeeld een dropout last dan kan je na een dag of 2 alles er mee doen. Balhoofd zou ik iets langer laten liggen, maar het kan wel. Wel eens frames gebruikt die nog warm waren ;D

N I E L S

Bericht door N I E L S » za okt 22, 2005 4:12 pm

Aha, thanks allebei!

Waarom zegt de fabrikant dan 2 maanden?
Willen ze gewoon nog zekerder zijn dan 80% of weten ze het niet? Of is het misschien toch wel echt nodig?

Eigenlijk is er een veel groter probleem. Ik laat een gescheurd frame lassen maar ik zal hem eerst moeten opbouwen om hem te testen. Mocht het mislukken dan heb ik niks meer aan de onderdelen waarmee ik m heb opgebouwd (165mm achternaaf, 100mm bracket). Lijkt me niet dat er een andere manier is om te testen of het frame sterk genoeg is zodat ik m niet eerst hoef op te bouwen en dan misschien weer afbouwen?

Ik vroeg me ook af of er 1 of ander spulletje bestaat waarmee je scheurtjes in alu op kan sporen?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za okt 22, 2005 6:17 pm

Zekerheid zul je nooit hebben... en de enige manier om het te testen is toch een destructieve manier.. en daar heb je ook niets aan.

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma okt 24, 2005 12:06 am

[quote="DeKerf"s"]
Zekerheid zul je nooit hebben... en de enige manier om het te testen is toch een destructieve manier.. en daar heb je ook niets aan.
[/quote]

Tof dat je post maar hier kan ik niet veel mee ;)

Is er een spul of een manier waarmee ik scheuren makkelijker kan vinden?

Volgens mij moet er om gelast te worden ELKE scheur tot op de haar worden weggefreesd en dan een nieuwe las worden gelegd. Als ik werkelijk elke scheur weg moet hebben is het wel zo praktisch om gelijk alle scheuren te doen en niet naderhand nog een nieu scheurtje te vinden want: als het eenmaal gaat scheuren komen ook op andere punten dan weer extra krachten te liggen. Aldus, het geheel raakt ontwricht.

walter

Bericht door walter » ma okt 24, 2005 2:46 pm

Er is een lak die overal in kruipt.
oppervlak schoonmaken en dan een uv lamp er op.
Dat spul trekt in de kleinste scheurtjes en licht sterk op onder een UV lamp.
Zo zie je de scheurtjes meteen.
Ik ben de naam ff kwijt.

Andere optie: Rontgenfoto"s

N I E L S

Bericht door N I E L S » di okt 25, 2005 12:49 am

walter schreef:
Er is een lak die overal in kruipt.
oppervlak schoonmaken en dan een uv lamp er op.
Dat spul trekt in de kleinste scheurtjes en licht sterk op onder een UV lamp.
Zo zie je de scheurtjes meteen.
Ik ben de naam ff kwijt.

Andere optie: Rontgenfoto"s

Thanks, toch tof dat er hier mensen met verstand van ook dit soort zaken zijn!

Als je op de naam komt, wil je t dan even posten?? ;)

Mech

Bericht door Mech » do okt 27, 2005 9:49 pm

Oke, het enige wat je moet doen bij een scheur in je frame is op de uiteinden van de scheur een klein gaatje boren 1mm of 1,5mm, spanning zit alleen op het uiteinde van de scheur. dan gewoon eroverheen lassen. geen probleem.
Ik zou me niet te druk maken over kleine scheurtjes die je met het blote oog niet kan zien, deze doen 99% van de gevallen niks en zijn alleen oppervlakte spanningen en die hab je altijd bij alu. Als je laat lassen bij iemand met verstand van zaken kan je er vanuit gaan dat het niet kapot gaat onder de belasting waar het frame voor ontworpen is. wil je meer zekerheid dan moet je na het lassen de las vlak slijpen en dan een gusset (plaatje) erover heen zetten en deze langs 2 kanten aflassen en de andere kanten openlaten, de lassen ongeveer 2-3mm verder doorlaten lopen dan het plaatje om spanningen weg te voeren.

Good luck! als het niet lukt heb ik nog een woodbumble te koop daar past je naaf en trapas zo in ;)

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr okt 28, 2005 4:20 am

Mech schreef:
Oke, het enige wat je moet doen bij een scheur in je frame is op de uiteinden van de scheur een klein gaatje boren 1mm of 1,5mm, spanning zit alleen op het uiteinde van de scheur. dan gewoon eroverheen lassen. geen probleem.
Ik zou me niet te druk maken over kleine scheurtjes die je met het blote oog niet kan zien, deze doen 99% van de gevallen niks en zijn alleen oppervlakte spanningen en die hab je altijd bij alu. Als je laat lassen bij iemand met verstand van zaken kan je er vanuit gaan dat het niet kapot gaat onder de belasting waar het frame voor ontworpen is. wil je meer zekerheid dan moet je na het lassen de las vlak slijpen en dan een gusset (plaatje) erover heen zetten en deze langs 2 kanten aflassen en de andere kanten openlaten, de lassen ongeveer 2-3mm verder doorlaten lopen dan het plaatje om spanningen weg te voeren.

Good luck! als het niet lukt heb ik nog een woodbumble te koop daar past je naaf en trapas zo in ;)

Thanks! Daar kan ik wat mee. Ik neem aan dat degene die t gaan doen voor me daarvan wel op de hoogte zijn maar nu weet ik in ieder geval zelf ook weer meer.

Je hebt een mooie Woodbumble staan, vervelend dat de markt zo slecht is.

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo nov 13, 2005 10:37 am

Mail gehad van de fabrikant, een paar weken wachten zou zat moeten zijn. Teveel wachten kan nooit kwaad en met het wachten op de nieuwe lagerkit ben ik toch wel even zoet.

Bedankt allemaal!

Plaats reactie