oude school: 6 naar 7 speed

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Dirt4breakfast
oude school: 6 naar 7 speed

Bericht door Dirt4breakfast » di nov 01, 2005 4:29 pm

vanavond mijn nieuwe verhardewegscheurijzer in oude school stijl ophalen, maar deze wil ik nog een beetje aanpassen. "t is nu namelijk voorzien van 2x6 versnellingen, nu heb ik nog wat oude shifters en derailleurs enzo liggen die ik graag op deze fiets wil gaan gebruiken, maar "t is allemaal 7-speed spul. Nu weet ik uit ervaring dat 7-speed bediening niet zo lekker werkt op 6-speed :) en wil ik natuurlijk een 7-speed cassette monteren.
Nu de vraag, gaat dit passen op een 6-speed body? of moet ik de body ook aan gaan passen?? Hoe zat dat nou ook alweer??

Dirt4breakfast

Re:oude school: 6 naar 7 speed

Bericht door Dirt4breakfast » di nov 01, 2005 9:21 pm

pffff. lijkt erop dat mijn vraag helemaal nergens op slaat... Ik heb de fiets opgehaald, en volgens mij zit er een freewheel op.... en laat ik nou toch net ergens achter in de berging een oud wiel gevonden hebben met een 7 speed freewheel :)

Maar goed, € 37,50 lijkt mij toch geen slechte investering voor een Giant Pacer waar alleen 2 nieuwe bandjes op hoefde en waarvan het balhoofd ff gesteld moet worden :)

nu nog even naar eigen smaak afmaken met een flat- of riserbar ipv zon rare race bocht, ombouwen naar 3x7 speed en "t is klaar... en ook maar even een verlichtingssetje erop, want ik moet hem ook voor woonwerkverkeer gaan gebruiken, want door gebrek aan ruimte in "t schuurtje moet er toch een bike weg... dus dat wordt dan maar de gare batavus... ofwel... iemand een gammele, levensgevaarlijke, oerlelijke, niet werkende versnellingen, slag in beide wielen hebbende, slecht remmende batavus ruilen voor een in redelijke staat verkerende 3-blads crankstel voor 4kante as??
...ok, ik weet het, maar het was te proberen :)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di nov 01, 2005 10:12 pm

6 speed is inderdaad een schoefpignon met sluitkransjes die je vast trapt....

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo nov 02, 2005 9:50 am

Steelboy schreef:
6 speed is inderdaad een schoefpignon met sluitkransjes die je vast trapt....

Een schroef pignon (ook wel: freewheel) heeft geen sluitkransje..

Zet er een naafdynamo in voor de verlichting. Is 1 van de betere investeringen geweest voor mijn woon werkverkeer fiets! LED lampje achter en je hoeft niet meer naar je verlichting om te kijken, als je elk jaar een nieuw batterijtje in je achterlamp doet.

En het mooiste zou natuurlijk zijn dat je hem singlespeed maakt ;)

JJ

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » vr nov 04, 2005 12:30 am

leuk idee zo"n naafdynamo, maar hou je d"r wel rekening mee dat het hier gaat om een fiets voor dagelijks gebruik met een aanschafwaarde van € 37,50 die ook nog eens een hoog diefstalrisico loopt ??

ik heb vandaag de waarde van de fiets al drastisch verhoogt met een nieuw dynamobeugeltje (ter waarde van €2,- ) om mijn 8 jaar oude Axa HR dynamo aan te hangen....

De bedoeling van dit projectje is om voor zo min mogelijk geld een fietsje in elkaar te hobbyen dat lekker rijdt, betrouwbaar is, (en waarmee je toch op ieder gewenst moment zo"n groep wielrennende wegpiraten helemaal stront rijdt :) )

TF

Bericht door TF » do dec 01, 2005 4:58 pm

:o

Plaats reactie