manitou skareb instellen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
LEART
Contacteer:
manitou skareb instellen

Bericht door LEART » ma aug 22, 2005 3:11 pm

Hoi,

Ik heb dus een manitou skareb super 80 SPV "04. Nu wilde ik hem gaan instellen(ingaande demping), in de instructie staat dat je hem op 75% van het gewicht van de mtb-er moet zetten. Ik neem aan dat ze dit in PSI bedoelen. IK heb dat gedaan en de vork veer tot aan het einde van zijn veerweg in als ik erop ga hangen. Hij staat nu op zo"n 60 psi. Dit lijkt me erg weinig omdat ik mijn magura of sid op 100 psi had staan geloof ik.

Wie heeft er ervaring met skarebs. Alle reacties zijn welkom.

Ik hoop jullie te horen

Gr.

LennarT

Nelizzz

Re:manitou skareb instellen

Bericht door Nelizzz » di aug 23, 2005 7:42 pm

Hai,
ik heb de Skareb 80mm met SPV van 2004.
Ik heb de "voorspanning" altijd op 80 PSI staan en ik weeg ongeveer 60-65 kg. Die aanwijzingen van Manitou vind ik ook vaag. Daarom doe ik het als volgt:
Gooi er wat lucht in (begin eens met 80 psi).
Zet een potlood streepje op een vorkpoot wanneer je er nog niet op zit. Ga dan voorzichtig zitten en zak-es-effe-door. Check je statische doorzak "sag" en dat houd ik dan meestal op 10-15% van de totale veerweg. Zak je teveel door, dan pomp je er nog wat bij.
Verder is het gewoon uitproberen in verschillend parcour. Die druk heb ik eigenlijk nooit veel hoeven wijzigen, wel het SPV volume (niet de SPV druk dus) om de vork iets progressiever te maken zodat hij iets minder snel doorslaat bij grote bumps.
De SPV druk stel ik trouwens op minimum in, omdat de vork anders niet snel genoeg aanspreekt naar mijn zin (25 psi dus).
SPV is dus leuk, maar dan alleen voor het volume.

succes.
Nelizzz

LEART
Contacteer:

Bericht door LEART » wo aug 24, 2005 10:17 am

Hoi,

Bedankt voor je info. IK heb hem nu zelf op 130 staan geloof ik en hij werkt al een stuk beter. Ga vandaag even de spv proberen goed in te stellen en jou verhaal daarover nog een keer goed doorlezen.

Gr.

LennarT

Nelizzz

Bericht door Nelizzz » do aug 25, 2005 9:46 pm

Oke, ik ben wel benieuwd naar je SPV volume instelling. Hoeveel slagen heb je het volume ingedraaid, tellend van helemaal maximaal uitgedraaid (linksom) zoals af-fabriek ingesteld?
Enne... trap niet in de nep-smeernippels he!? ;D
Dat je niet denkt dat ze verstopt geraakt zijn ofzo! Nou, ja eigenlijk zijn ze wel flink verstopt geraakt: af-fabriek met hetzelfde spul waarvan de hele vork gemaakt is...

Nelizzz

LEART
Contacteer:

Bericht door LEART » wo aug 31, 2005 11:16 am

Ik heb mijn spv niet goed ingesteld, had hem te laag staan, te weinig psi/bar ingepompt. Ik had hem helemaal ingedraaid en op 3.4 bar gezet, bleek toch niet echt flex. Ga hem nu een stukiie harder zetten en vulime weer terug draaien en dan opnieuw afstellen. Als het volume kleiner wordt dan neemt de druk(bar/psi) toch toe lijkt mij?

revis

Bericht door revis » wo sep 21, 2005 5:27 pm

Enne... trap niet in de nep-smeernippels he!? ;D
Dat je niet denkt dat ze verstopt geraakt zijn ofzo! Nou, ja eigenlijk zijn ze wel flink verstopt geraakt: af-fabriek met hetzelfde spul waarvan de hele vork gemaakt is...

Nelizzz

@ Nelizzz
Zitten die nep -smeernippels op alle skareb vorken ?
Of hebben ze op de goedkopere modellen wel een functie ?

Nelizzz

Bericht door Nelizzz » wo sep 28, 2005 8:00 pm

wat ik begrepen had, was dat alle Skarebs nepples ;) hadden; de mal die gebruikt wordt voor de skareb, wordt ook voor andere vorken gebruikt (of andersom natuurlijk) die wel nipples hebben. check de site van answer products welke de nipples heeft.

Plaats reactie