Nieuwe Crank
Moderator:Beheerders
-
Yo,
Op mijn hybride is de groepset heel hard aan vervanging toe.
Het vervelende is dat blijkbaar met de tandwielbladen je net tussen "wal en schip" raakt, de orginele bladen zijn 48-38-28 net ff groter dan van een MTB, echter los zijn dergelijke bladen gewoon nergens te vinden!!
Wel 46-36-26 dus al 2 tandjes minder heb ik ook nog de pech dat de crank zelf een 4 arm is, dus racefiets bladen weer niet kunnen.
Nou zou dat denk ik niet zo rampzalig zijn maar als ik kijk naar de oorspronkelijke 2 kleinste bladen zijn deze aan elkaar "geklonken" als ik naar de afbeeldingen kijk van losse bladen kunnen het middelste blad en de kleinste NIET meteen aan elkaar vast gezet worden, zoals bij mijn orginele wel zo is, hoe word dat opgelost?? (de armen zitten vast tussen het grote en het middenblad)
Nu heb ik nog een optie, meteen de gehele Crankset vervangen, dan zou ik wel meteen over kunnen op een 5 arm en zelfs wat groter.
Nu heb ik mijn oog laten "vallen" op een Shimano - FC-4403 Triple Tiagra , komt er waarschijnlijk nog wel een Bracket bij. (Ik heb nu een 4kante)
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=1896
Nu komen er voor mij meteen een aantal andere vragen om de hoek;
Deze crank is voor de smalle ketting, kan ik dan nog wel SRam als ketting gebruiken? (Anders moet het een ACE DURA , of een KMC X9 Gold worden).
Kan ik de voorderaileur XT like blijven gebruiken?
Zijn eventueel nog andere zaken die om hoek kunnen komen kijken bij een dergelijke overstap?
Greetz,
Peter.
Re:Nieuwe Crank
PsychoPeter schreef:
Yo,
Op mijn hybride is de groepset heel hard aan vervanging toe.
Het vervelende is dat blijkbaar met de tandwielbladen je net tussen "wal en schip" raakt, de orginele bladen zijn 48-38-28 net ff groter dan van een MTB, echter los zijn dergelijke bladen gewoon nergens te vinden!!
Wel 46-36-26 dus al 2 tandjes minder heb ik ook nog de pech dat de crank zelf een 4 arm is, dus racefiets bladen weer niet kunnen.
Nou zou dat denk ik niet zo rampzalig zijn maar als ik kijk naar de oorspronkelijke 2 kleinste bladen zijn deze aan elkaar "geklonken" als ik naar de afbeeldingen kijk van losse bladen kunnen het middelste blad en de kleinste NIET meteen aan elkaar vast gezet worden, zoals bij mijn orginele wel zo is, hoe word dat opgelost?? (de armen zitten vast tussen het grote en het middenblad)
Nu heb ik nog een optie, meteen de gehele Crankset vervangen, dan zou ik wel meteen over kunnen op een 5 arm en zelfs wat groter.
Nu heb ik mijn oog laten "vallen" op een Shimano - FC-4403 Triple Tiagra , komt er waarschijnlijk nog wel een Bracket bij. (Ik heb nu een 4kante)
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=1896
Nu komen er voor mij meteen een aantal andere vragen om de hoek;
Deze crank is voor de smalle ketting, kan ik dan nog wel SRam als ketting gebruiken? (Anders moet het een ACE DURA , of een KMC X9 Gold worden).
Kan ik de voorderaileur XT like blijven gebruiken?
Zijn eventueel nog andere zaken die om hoek kunnen komen kijken bij een dergelijke overstap?
Greetz,
Peter.
Van bovenaf:
- Spécialités TA levert zo ongeveer alle denkbare kettingbladen voor vrijwel alle huidige en vroegere cranksets. Veel bladen zijn door de rijwielhandelaar te bestellen via Codagex www.codagex.nl.
- Als je kleinste bladen aan elkaar geklonken zijn, moet je inderdaad naar een andere crankset kijken. Het grote en middentandwiel komen samen op 1 set bladbouten, het kleinste tandwiel heeft een eigen set bladbouten plus boutgaten.
- Zo"n Tiagra-set kan heel goed werken, mits je voorderailleur die aankan. Zo te zien op het plaatje past deze set nog gewoon op een vierkante trapas. Overigens hebben veel fietsenmakers overjarige cranksets liggen in allerlei maten en soorten. Daar kun je soms voor hééél weinig geld slagen.
- Je trapas zou te lang kunnen zijn. Moderne cranksets (zoals die Tiagra) hebben naar buiten gebogen crankarmen, dit om een kortere trapas mogelijk te maken. Als je oude crankset nog "rechte" armen heeft, komen je pedalen met zo"n Tiagra-set mogelijk te ver naar buiten te staan.
- "De SRAM-ketting" is een ruim begrip, want SRAM maakt vele verschillende types kettingen. Op die Tiagraset kun je gerust een 8-speed ketting gebruiken, maar de smallere 9-speed past *ook*.
XT hollowtec 2 is er ook gewoon is een 48/36/24-versie. Makkelijk!
-
ik heb nog een compact 4 arms 26+36+evt 48 liggen, evt interesse?
groet, lars
groet, lars
Nard schreef:
XT hollowtec 2 is er ook gewoon is een 48/36/24-versie. Makkelijk!
In Nederland zeer beperkt :P.
@ PsychoPeter Anders ff bij onze Oosterburen kijken!
kijk eens op marktplaats
-
tank24 schreef:
kijk eens op marktplaats
Tandwielen en kettingen is nou NET het enige wat ik NOOIT 2e hands zou kopen.
De mate van slijtage is niet danwel erg moeilijk in te schatten, en dat de spullen van een oud vrouwtje zijn geweest en altijd in de garage heeft gestaan trap ik niet in

En voor die paar tientjes verschil t.o.v nieuw is mij meestal veel te gering.
Ik heb op inmiddels een nieuwe crank op mijn hybride zitten een Shimano 105 triple crankset, met een Sram 7.0. Road cassette en een KMC 9x Gold ketting , Vrijdag/Zaterdag ga ik er voor de 1e keer weer mee rijden. (nog 500 KM dan staat er 10.000 op de teller)
Hij gaat nu wel steeds meer richting racefiets
;D