steekasnaaf demonteren
Moderator:Beheerders
Ik denk dat het linker lager van mijn steekasnaaf is versleten.
Maar hoe haal je de naaf uit elkaar? (Grimeca naaf)
Maar hoe haal je de naaf uit elkaar? (Grimeca naaf)
Re:steekasnaaf demonteren
De uiteinden zitten er normaal gezien op geperst, eventueel met een randje dat ergens achter klikt. Dat wordt dus waarschijnlijk een beetje zoeken en voorzichtig 1 uiteinde eruit wringen/tikken. Dan lager eruit tikken, nieuwe inpersen en in omgekeerde volgorde uiteinde terug persen.
Als het voornaaf = dan valt het reuze mee.Aan weerskanten zit er een afstandsbus die tevens het meeste vuil bij het lager weghoudt,dit =het gedeelte dat uisteekt bij de naaf en tegen de vork -poot zit.Deze bus kan je vrij gemakkelijk er uit trekken dmv een goede en scherpe tang,meestal valt er over deze bus een klein ringetje die in de naaf geperst is.Het kost niet zoveel moeite om dez bus+ring eruit te halen,doe dit aan beide kanten en je ziet de lagers zitten.Tussen de lagers(in de naaf)zit een afstands bus,als je met een klein schroevendraaiertje deze bus een beetje uit het lood haalt, komt de binnenste lagerschaal vrij en dan kan je met een lange drijver of schroevendraaier het lager er uit tikken dat vervangen moet worden,doe dit beetje bij beetje op verschillende plekken.Nieuw lager er in zetten moet wel lukken.En als het je achternaaf is,wens ik je sucses, ;DIs in princiepe het zelfde idee.Maar een los lagertje van dit type kan bij de lagerboer wel tot 25 euro per stuk kosten

het is de voornaaf.
Gaat mij er inderdaad om hoe de busjes er uit te halen.
naar ik nu begrijp gaat dit dus vrij makkelijk. en ga het dus gewoon proberen.
dat lagers duur zijn wist ik idd al.
Gaat mij er inderdaad om hoe de busjes er uit te halen.
naar ik nu begrijp gaat dit dus vrij makkelijk. en ga het dus gewoon proberen.
dat lagers duur zijn wist ik idd al.
eindelijk kom ik er aan toe om het lager te vervangen.
afstandsbus was er zo uit. en wat tref ik aan?
een lager met de helft van de kogels, de andere kogels zijn.....
maar het lager er uit halen dat is lastig denk ik. afstandbus in de naaf uit he tlood krijgen zoals hier genoemd, aja.
nog iemand tips om een "vast" lager te verwijderen?
gelukt, nu opzoek naar nieuwe lagers. moet lukken met SKF in de buurt
afstandsbus was er zo uit. en wat tref ik aan?
een lager met de helft van de kogels, de andere kogels zijn.....
maar het lager er uit halen dat is lastig denk ik. afstandbus in de naaf uit he tlood krijgen zoals hier genoemd, aja.
nog iemand tips om een "vast" lager te verwijderen?
gelukt, nu opzoek naar nieuwe lagers. moet lukken met SKF in de buurt
yow
als t good is kun je die bus in t midden toch op en neer bewegen als je die een beetje uit het midden doet kun je via de rechter kant bv. de linker lager eruit rammen met een schroeven draaier.
en lagers 25 euro das belachelijk veel !
als t good is kun je die bus in t midden toch op en neer bewegen als je die een beetje uit het midden doet kun je via de rechter kant bv. de linker lager eruit rammen met een schroeven draaier.
en lagers 25 euro das belachelijk veel !
de lagerboeren houden nog bouwvak of iets dergelijks dus prijzen weet ik nog niet.
met een oude schroefendraaier rustig tikken ging prima.
nu nog iets intelligents bedenken om de lagers er weer in te persen.
ik denk da tik de balhoofdpers maar even ombouw
met een oude schroefendraaier rustig tikken ging prima.
nu nog iets intelligents bedenken om de lagers er weer in te persen.
ik denk da tik de balhoofdpers maar even ombouw
halee leg er de oude lager boven op en dan beetje tikken zelfde als met keerringen in een vork oude boven op en daarop rustig tikken hoef je ammel niet van die special toolies te hebben ;D
ja ja veel eigen huis en tuin kijken dan komt het allemaal good nico met de waterpomp tang is tha man ;D
ja ja veel eigen huis en tuin kijken dan komt het allemaal good nico met de waterpomp tang is tha man ;D
slim idee.
ik heb overigens een zelfmade balhoofdpers, werkt prima.
ik heb overigens een zelfmade balhoofdpers, werkt prima.