marzocchi Z1 Freeride eta 2004

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kleiboer
Berichten:163
Lid geworden op:wo dec 15, 2004 4:11 pm
Locatie:apeldoorn
marzocchi Z1 Freeride eta 2004

Bericht door kleiboer » zo dec 26, 2004 11:11 am

Kan iemand mij helpen aan wat meer technische info over deze voorvork.
Ik wil het onderhoud zelf gaan doen, dwz olie verv. ed.
In het bij geleverde boekje staat minimale info, zelfs geen open gewerkte tekening.

alvast bedankt,
groeten marcel.

pinoisgeel
Berichten:1851
Lid geworden op:zo nov 30, 2003 8:37 pm
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re:marzocchi Z1 Freeride eta 2004

Bericht door pinoisgeel » di dec 28, 2004 8:26 pm

vraag het aan je lbs of marzocchi dealer, die weten het het beste...

Bruno
Berichten:834
Lid geworden op:do jul 08, 2004 9:51 pm
Locatie:Antwerpen

Re:marzocchi Z1 Freeride eta 2004

Bericht door Bruno » di dec 28, 2004 9:05 pm

Begin met de rebound regelknop eraf te halen, draai de bouten onderaan de vork los, leg er wel iets onder om de olie op te vangen. Op die bouten zit een o-ring, dus als die bouten er niet zomaar afvallen tik je met een plastieken hamer op de booster om de buitenpoten wat te laten zakken waardoor de olie eruit kan. Als de olie er is uit gelopen haal je de poten eraf. reinig ze evt. met een ontvettend (niet agressief) product, en ga er eens met een vod door. Stap 1 klaar.

Volgende stap: haal de topcaps eraf, langs 1 kant komt nu heel de eta cartridge eruit, langs de andere kant kan je nu de veer eruit halen. Als je ze echt volledig wil demonteren heb je een zo"n tangetje nodig om clipveren te demonteren (weet niet hoe dat juist noemt, maar clips moet naar binnen geveerd worden, er zijn er ook die naar buiten moeten opengedaan worden) Onderaan de veer-kant zit zo"n veertje om de pumping rod op zijn plaats te houden. Houd alles in de goede volgorde! ga eens met een vod door de binnenpoten, inspecteer ze langs de buitenkant op beschadigingen, reinig alles.
Demonteren is klaar :)

Nu terug monteren: begin met de pumping rod van de veer-kant terug te monteren en steek langs de andere kant de eta cartridge er terug in, nog niet vastzetten in de kroon!. Doe met je vinger of een borsteltje ofzo een beetje olie aan de seals en de glijlagers zodanig dat die niet droog zijn bij "t monteren. Schuif voorzichtig de buitenpoten terug over de binnenpoten en zet ze weer vast met de bouten onderaan, vast = vast, je hoeft er niet te veel kracht op te zetten.
Nu druk je de vork samenen vul je ze met olie W 7.5, de oliehoeveelheden staan op de site maar zal ze zometeen eens opzoeken. Vul de vork langs boven, rustig gieten, dat ze kan zakken en niet overloopt. Langs de eta kant is dit wat moeilijker omdat de veer er op zit maar met een maatbeker lukt dat wel. Steek nu langs de andere kant de veer weer op zijn plaats (zit normaal ook nog een plastiek busje boven) trek de vork weer uit, doe een beetje vet aan de schroefdraad van de topcaps en zet die vast, ook weer vast = vast. Pomp nu een paar keer goed om de olie te circuleren en de eta cartridge vol te pompen.
Klaar

Edit: Weeg je minder dan 80kg dan 155ml olie langs elke kant, weeg je meer dan 80 dan doe je er 160 langs elke kant in.

Ik mail je zometeen ook de exploded view van de vork door

Bruno
Berichten:834
Lid geworden op:do jul 08, 2004 9:51 pm
Locatie:Antwerpen

Re:marzocchi Z1 Freeride eta 2004

Bericht door Bruno » di dec 28, 2004 9:30 pm

"t is ni moeilijk, "t is gemakkelijk.
En uiteindelijk is de basis bij alle vorken "t zelfde, enkel het binnenwerk is soms wat ingewikkelder. 8)

Plaats reactie