Afstellen Manitou Swinger Air 4 way

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Lautje
Afstellen Manitou Swinger Air 4 way

Bericht door Lautje » di sep 21, 2004 1:36 pm

Ik wil zelf wat gaan proberen af te stellen aan mijn manitou Swinger Air 4 way maar wordt weer een beetje kriegel van de gebruiksaanwijzing van een stuk of wat dempers door elkaar.

Mijn eerste vraag is; is er werkelijk verschil tussen een Manitou spv pomp en een luchtveerschokbrekerpomp (mooi scrabble woord trouwens, links onderin, drie maal woordwaarde blabla)? Of kan ik voor beiden een luchtveerpomp gebruiken?

Er staat verder dat je voor de spv druk 50 tot 70 procent van je gewicht moet nemen, maar verder dat de druk tussen de 3,4 en 12 bar moet zijn.. Gaat bij mij niet helemaal samen (psi waarde gebruiken voor het eerste lijkt mij ook niet echt juist).

Wel irritant dat er overal staat welke Manitou gereedschapjes je kunt bestellen, maar nergens een druk tabelletje staat.

Alvast bedankt voor de hulp!

jojo

Re:Afstellen Manitou Swinger Air 4 way

Bericht door jojo » di sep 21, 2004 3:10 pm

Heb zelf ook een Swinger 4 way demper, echter wel de coil versie. in het boekje staat het idd allemaal beetje raar omschreven. Heb echter nu wel een instelling gevonden (naar mijn mening) dat hij goed rijdt. Zal misschien wel beter kunnen maarja.
Maar ik ben zelf ook wel benieuwd naar hoe je hem nou "perfect" kunt instellen. Neem aan dat de coil en air niet bijster veel verschillen, principe is toch gelijk.

Gebruik zelf een een gewoon pompje, niet te speciale van manitou, net zoals een gewone dop sleutel set ipv. de "speciale" sleutel met streepjes. (zou mooier zijn als manitou die gewoon bij de demper zou leveren overgins).

Lautje

Bericht door Lautje » di sep 21, 2004 3:12 pm

Hoe veel druk doe jij in de spv kamer? Ik vind dat 50 tot 70 procent van je lichaamsgewicht etc erg onduidelijk

jojo

Bericht door jojo » di sep 21, 2004 3:14 pm

Heb hem zelf op 12 bar, max. dus. De instellingen die ik nu heb rijd opzich prima, maar zullen vast beter kunnen.

Dat 50% tot 70% vond ik ook raar, heb maar wat geprobeert met verschillende hoeveelheden druk.

Bruno

Bericht door Bruno » di sep 21, 2004 7:22 pm

jojo schreef:
Heb hem zelf op 12 bar, max. dus. De instellingen die ik nu heb rijd opzich prima, maar zullen vast beter kunnen.

Dat 50% tot 70% vond ik ook raar, heb maar wat geprobeert met verschillende hoeveelheden druk.

dis 50à70% is op zijn amerikaans natuurlijk, ze hadden er enkel moeten bij zetten welke waarden gehanteerd werden, in bar zal "t al ni zijn, volgens mij is dat in KPa gemeten ofzo. En niet te vergeten dat amerikanen gewicht uitdrukken in pond en niet in kilo, maw. voor ons is dat niet zo vanzelfsprekend te verstaan wat hier bedoeld wordt. Best is eerst gewoon een gemiddelde druk in te stellen, 6 bar ofzo, volume gewoon op max. laten en zo eerst de demper in te rijden en daarna opnieuw de juiste sag te bepalen. Pas nadat de sag juist is kan je best verder gaan met de instelling van de SPV. Is wel allemaal afhankelijk van je gewicht enzo. Ik zou om te beginnen een gemiddelde druk blijven hanteren en beginnen experimenteren met je volume. Telkens testen hoe en wat, ... andere instelling proberen, maw "t vraagt wel veel tijd en geduld. Wel telkens je druk opnieuw instellen als je het volume hebt veranderd

@ Jojo: hoe staat je volume dan als je met 12 bar rijdt? Op zich kan de demper dat wel aan maar is volgens mij toch erg belastend juist op de limiet te zitten. Probeer eens je volume kleiner te maken en met minder druk te rijden, om te beginnen iets rond de 8 bar of zo en draai dat volume nog maar een paar toeren dicht dan

jojo

Bericht door jojo » di sep 21, 2004 9:48 pm

Bruno schreef:@ Jojo: hoe staat je volume dan als je met 12 bar rijdt? Op zich kan de demper dat wel aan maar is volgens mij toch erg belastend juist op de limiet te zitten. Probeer eens je volume kleiner te maken en met minder druk te rijden, om te beginnen iets rond de 8 bar of zo en draai dat volume nog maar een paar toeren dicht dan

Volume heb ik zeg maar 1 slag ingedraait. Als ik op minder dan 12 bar ga zitten krijg ik automatisch meer sag. Dan kan ik natuurlijk de veer verder opdraaien, maar daar zit ook een limiet op natuurlijk (teveel veerspanning).

Bruno

Bericht door Bruno » do sep 23, 2004 3:23 pm

jojo schreef:
[
Bruno schreef:@ Jojo: hoe staat je volume dan als je met 12 bar rijdt? Op zich kan de demper dat wel aan maar is volgens mij toch erg belastend juist op de limiet te zitten. Probeer eens je volume kleiner te maken en met minder druk te rijden, om te beginnen iets rond de 8 bar of zo en draai dat volume nog maar een paar toeren dicht dan

Volume heb ik zeg maar 1 slag ingedraait. Als ik op minder dan 12 bar ga zitten krijg ik automatisch meer sag. Dan kan ik natuurlijk de veer verder opdraaien, maar daar zit ook een limiet op natuurlijk (teveel veerspanning).

Sag moet je best bepalen met een gemiddelde druk en volume open om ergens een uitgangspunt te hebben, voor DH/FR mag je zeker 1/3 sag hebben (voor DH tot ca. 40% zelfs), als dat meer is op max. voorspanning van de veer heb je een hardere veer nodig, niet meer druk in je kamer. Ik weet wel dat de druk en het volume de sag beïnvloeden, maar met de waarden die jij zegt is je veer volgens mij te zacht, hardere veer bestellen!
Enkel de veer dient in principe voor de sag, als je het volume en de druk verandert, verandert je sag, dan moet je de voorspanning op de veer evt. wat bijregelen.

jojo

Bericht door jojo » vr sep 24, 2004 3:20 pm

Oke, zal er nog eens naar kijken. thx

Lautje

Bericht door Lautje » di nov 09, 2004 3:30 pm

Ik heb mijn demper insteld op ongeveer 25 % sag. Ergens vind ik dit wel een verlies van veerweg.. Verder heb ik er afgelopen zondag een tocht mee gereden in Driebergen en ik ben al redelijk tot het eind gekomen met de demper (rubberen ringetje dat bijna aan het eind zit). Ik ben bang dat als ik met deze instelling ga freeriden de demper vrij snel "bottom out" gaat vertonen.

Ik heb de sag afgesteld met de druk in de demper, heb zelf nog niets aan het spv deel gedaan.

Hoe zit het trouwens met de rebound bij het gebruik van sag? Bij mij veer ik nu terug tot het nulpunt, waarna ik weer doorveer naar het sag punt, terwijl ik graag zou zien dat ik direct terugkom bij het sag punt.. is dit mogelijk?

Alvast dank!

Lautje

cHoc

Bericht door cHoc » di nov 09, 2004 3:52 pm

Lautje schreef:
Ik heb mijn demper insteld op ongeveer 25 % sag. Ergens vind ik dit wel een verlies van veerweg.. Verder heb ik er afgelopen zondag een tocht mee gereden in Driebergen en ik ben al redelijk tot het eind gekomen met de demper (rubberen ringetje dat bijna aan het eind zit). Ik ben bang dat als ik met deze instelling ga freeriden de demper vrij snel "bottom out" gaat vertonen.

sag een gemis van veerweg vinden doen de meesten, maar dat is het toch niet.
FR met een luchtveer is meestal niet aan te raden,
en zoals je hem nu met 25% sag hebt ingestelt is dit ook de minimale waarde die je bij FR zo ongeveer zou moeten hebben.
maar dan, wat wil je dan precies FR"en, FR is een heel ruim begrip.
Ik heb de sag afgesteld met de druk in de demper, heb zelf nog niets aan het spv deel gedaan.

Hoe zit het trouwens met de rebound bij het gebruik van sag? Bij mij veer ik nu terug tot het nulpunt, waarna ik weer doorveer naar het sag punt, terwijl ik graag zou zien dat ik direct terugkom bij het sag punt.. is dit mogelijk?

dit is min of meer mogelijk, nooit helemaal, en ook nooit aan te raden!
de rebound demping is juist perfect afgeregelt als hij bij het terugveren 1 keer doorveert en dan op het sagpunt eindigt.
dus niet meer aankomen aan de rebound ;)

Lautje

Bericht door Lautje » di nov 09, 2004 4:06 pm

Ik zal die blauwe knop met rust laten :-)

Ik wil ermee in Winterberg en Willingen gaan rijden.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di nov 09, 2004 5:47 pm

rebound is enkel en alleen je eigen persoonlijke smaak.
Begin ergens in t midden en probeer wat je lekkerste vindt.

je mag voor wat men "kritische demping" noemt ofwel na terugkeer terug naar sag punt, ofwel 1 keer erdoor en dán naar t sag punt.

Voor jullie settings vergelijken: hebben jullie t zelfde frame? Da maakt een verschil he.

Bottomen en Sag moet je zeker op een Swinger volledig van elkaar kunnen scheiden. Ik ken de Air Shocks ni zo goed, maar volgens mij moet je met met SPV de "ramp-up" van de veerkarakteristiek kunnen afstellen. Dus de mate waarin de veer harder wordt naarmate je in de veerweg gaat. Das net de grote waarde van een SPV systeem.

Lautje

Bericht door Lautje » do nov 11, 2004 12:31 pm

Moet ik dan de luchtdruk in het spv deel vergroten of die 16mm "bout" in of uit draaien?

cHoc

Bericht door cHoc » do nov 11, 2004 2:26 pm

ik heb zelf nog geen ervaring met SPV, maar om SPV te gebruiken moet je de lucht druk in de IFP lucht kamer vergroten,

-50-90psi voor een zachte afstemming en een lage blow-off treshold, vooral gericht op scherpe opstakels op hoge snelheid, boomwortels bv.

-95-125psi voor een strakkere afstelling, voor meer controle en een strakkere pedaal invloed en blow-off treshold.

Tim Flooks heeft daar een wat simpelere how-to voor geschreven op zijn site, die wat makkelijker te doorgronden is dan de standaard manual

http://www.tftunedshox.com/progressive/setupair.htm

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » ma nov 15, 2004 11:06 am

Lautje schreef:
Moet ik dan de luchtdruk in het spv deel vergroten of die 16mm "bout" in of uit draaien?

ALTIJD de druk van die kamer aflaten voor je met die 16mm bout gaat spelen.
Je verandert het volume van je kamer, en de druk kan dus heel snel toenemen.
Kleinere kamer => progressievere ramp-up naar t einde van je slag toe
Grotere kamer=> vlakker, meer lineair verloop van de veerkarakteristiek.
met een zelfde druk ga je dus vanaf halfweg je slag een ander gevoel krijgen door met die kamer te spelen.

jojo

Bericht door jojo » di nov 16, 2004 4:16 pm

BF = DeJean schreef:progressievere ramp-up naar t einde van je slag toe

Wat bedoel je daar precies mee??

cHoc

Bericht door cHoc » di nov 16, 2004 5:31 pm

dat de demper meer weerstand opbouwd naarmate je meer veerweg gebruikt.

zodat je dus minder makkelijk outbottemt op je veerweg,
en dus o.a. je demper langer heel blijft

Plaats reactie