Flens diameter

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Zand er over
Flens diameter

Bericht door Zand er over » zo sep 19, 2004 11:13 am

Ik wil mijn naven vervangen voor disk naven. Wanneer ik hier de centrelock naven van shimano voor gebruik hoef ik dacht ik geen andere spaken te gebruiken aangezien ze de zelfde flensdiameter hebben.
of heb ik het mis??

Erikje

Re:Flens diameter

Bericht door Erikje » zo sep 19, 2004 12:09 pm

Zijn de spaken die in het wiel zitten sterk genoeg? Als je e.e.a. toch gaat vervangen, waarom dan niet gelijk nieuwe spaken erin die niet uitgerekt zijn, dat zijn de kosten dan ook niet meer. Maar dat vroeg je niet.

Uiteraard is het zo dat als de flens dezelfde grootte heeft dat je dezelfde lengte van de spaken kan gebruiken.

Erikje

Zand er over

Bericht door Zand er over » zo sep 19, 2004 12:30 pm

de spaken zijn nog prima, sapim prolock enzo.. Maar de oude shimano naven hadden allemaal een grotere flens voor disk. bij de nieuwe centerlock naven is dit volgens mij weer gelijk met de non disk naven dus weer terug op 38 mm diameter.

olivjee

Bericht door olivjee » zo sep 19, 2004 12:44 pm

als je een naaf hebt voor een schijf , moet er dan niet aan de kant van de schijf kortere spaken dan de andere kant ???
integen stelling tot een ( voor) wiel om zonder schijf te gebruiken waar aan beide kante de spaken even lang zijn!
of heb ik het volledig mis ???

Zand er over

Bericht door Zand er over » zo sep 19, 2004 3:23 pm

idd niet aan gedacht maar je kan wel eens gelijk hebben..

Luc

Bericht door Luc » zo sep 19, 2004 5:25 pm

Er zijn zeker nog andere maten belangrijk voor de spaaklengte dan alleen maar de flensdiameter. Afstand tussen de flenzen en afstand van elke flens tot de drop out bvb. En als je van non-disc naar disc gaat, heb je dus zeker andere spaken nodig want disc kant zijn kortere spaken dan de non disc kant.

Gast

Bericht door Gast » zo sep 19, 2004 6:18 pm

Er zijn zeker nog andere maten belangrijk voor de spaaklengte dan alleen maar de flensdiameter. Afstand tussen de flenzen en afstand van elke flens tot de drop out bvb. En als je van non-disc naar disc gaat, heb je dus zeker andere spaken nodig want disc kant zijn kortere spaken dan de non disc kant.

doet de afstand tussen de flenzen en de afstand tussen de flenzen en de dropout veel ? in mm dan ? nog nooit van gehoord eigelijk :) van de non disc wel :) we learn from the master-wheelbuilder :)

Luc

Bericht door Luc » ma sep 20, 2004 9:43 am

Doet meer voor je spaaklengte dan de flensdiameter. Dat lijkt mij toch vrij logisch. De afstand van een spaakgat in je velg naar je naaf zal nauwelijks verschillen als je bvb. meet van velg tot midden van de naaf of tot flens. Maar hoe verder de flenzen uit elkaar staan, hoe langer je spaak zal moeten zijn. Doe de oefening maar eens met een spoke calculator waar je gewoon wat fictieve maten inbrengt.

Plaats reactie