Re:tik in frame(fully)
Moderator:Beheerders
Ik heb dus een fully maar met een niet al te grote drop is er een harde tik te horen.
Ik dacht eerst dat het in de vork zat maar nu ik die z1 wedge vervangen heb voor een jr-t is het nog steeds.(de wedge is ook niet helemaal goed heb ik nu in een ht frame gezet)
Ik denk zelf dat het misschien aan de demper kan liggen(te slap)het lijkt of hij op zn eind zit
Er zit nu een dnm st-8rc in met een veer waar 650 lbs/in op staat(?)met inbouw lengte van 200 mm
moet er misschien een stuggere veer in of ligt het misschien aan de afstelling?
Het gaat om deze fiets:
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=265539
Ik dacht eerst dat het in de vork zat maar nu ik die z1 wedge vervangen heb voor een jr-t is het nog steeds.(de wedge is ook niet helemaal goed heb ik nu in een ht frame gezet)
Ik denk zelf dat het misschien aan de demper kan liggen(te slap)het lijkt of hij op zn eind zit
Er zit nu een dnm st-8rc in met een veer waar 650 lbs/in op staat(?)met inbouw lengte van 200 mm
moet er misschien een stuggere veer in of ligt het misschien aan de afstelling?
Het gaat om deze fiets:
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=265539
Klinkt als gare bushings in de bevestiging van je demper of misschien wel los zittende bouten van deze bevestiging.
het frame is nog zo goed als nieuw dus dat zal t niet zijn ik heb alle bouten ook nagetrokken dus..
Heb je al eens naar je derailleur gekeken? Slaat deze niet tegen het frame?
Als het aan je demper ligt moet je het percentage eens opmeten dat de achterdemper inzakt als je op de bike zit met je benen van de pedalen. Als hij uitbottemd bij kleine drops dan is ie niet echt goed afgesteld.
Wanneer merk je de tik? bij het inveren of het uitveren. het kan ook zijn dat je demping compleet open staat waardoor de achterbrug terugknalt. Ook kun je eens nakijken hoe de achterbrug werkt door de demper te demonteren. komt hij ergens tegen oid?
succes
Als het aan je demper ligt moet je het percentage eens opmeten dat de achterdemper inzakt als je op de bike zit met je benen van de pedalen. Als hij uitbottemd bij kleine drops dan is ie niet echt goed afgesteld.
Wanneer merk je de tik? bij het inveren of het uitveren. het kan ook zijn dat je demping compleet open staat waardoor de achterbrug terugknalt. Ook kun je eens nakijken hoe de achterbrug werkt door de demper te demonteren. komt hij ergens tegen oid?
succes
je kan mss eens probere je 2 cranks afhalen , invetten en trug erop zetten , dit kan ook een tik geven..
k@tze schreef:
Heb je al eens naar je derailleur gekeken? Slaat deze niet tegen het frame?
succes
de achter derr kan het niet zijn dat is en xo en die kunnen niet zoals shitmano tegen je frame aan komen
ik zal de demper er eens tussenuit knallen en kijken hoe t helmaaal in zn werk gaat
lager "los" gelopen was bij mij de oorzaak van de tik.
bansheebeest schreef:
je kan mss eens probere je 2 cranks afhalen , invetten en trug erop zetten , dit kan ook een tik geven..
Cranks moet je dus niet invetten bij het monteren, dan kun je ze tever op je BB draaien..
is rij met isis dus dat moet geen moeite geven met invetten
maar de tik komt dus echt uit de demper of iets wat er in de buurt zit en met het veren te maken heeft
maar de tik komt dus echt uit de demper of iets wat er in de buurt zit en met het veren te maken heeft
op de demper zit compressie rebound en preload
ik weet hoe ik de reboumd en preload kan regelen ,maar de compressie snap ik nog niet helemaal ook
er zit een losse piggybag op dus dat heeft er als goed is wat mee te maken maar...?
ik weet hoe ik de reboumd en preload kan regelen ,maar de compressie snap ik nog niet helemaal ook
er zit een losse piggybag op dus dat heeft er als goed is wat mee te maken maar...?
ok, als het je demper is kunnen er de volgende dingen aan de hand zin:
- De compressie zou te weinig kunnen zijn waardoor bij het inveren de demper outbottomed, ofwel aanslaat en al zijn veerweg gebruikt. oplossing door de compressie te verhogen (ventiel aan piggybag)
let wel dat de rebound nu sneller terug kan komen. Dus moet je hier ook even naar kijken.
- Je veervoorspanning kan te zwaar (tik bij uitkomen) of te licht (tik bij inveren) zijn. Als hij te slap is moet je de veer eens maximaal 2 slagen opdraaien vanaf het punt dat de veer niet meer los komt en kijken of dit verschil maakt. geen verschil ? Dan moet je eens gaan kijken naar een zwaardere veer.
Tip: heb je een onderhoudsboekje van je demper? anders proberen te vinden op het i-net.
of klik hier
- De compressie zou te weinig kunnen zijn waardoor bij het inveren de demper outbottomed, ofwel aanslaat en al zijn veerweg gebruikt. oplossing door de compressie te verhogen (ventiel aan piggybag)
let wel dat de rebound nu sneller terug kan komen. Dus moet je hier ook even naar kijken.
- Je veervoorspanning kan te zwaar (tik bij uitkomen) of te licht (tik bij inveren) zijn. Als hij te slap is moet je de veer eens maximaal 2 slagen opdraaien vanaf het punt dat de veer niet meer los komt en kijken of dit verschil maakt. geen verschil ? Dan moet je eens gaan kijken naar een zwaardere veer.
Tip: heb je een onderhoudsboekje van je demper? anders proberen te vinden op het i-net.
of klik hier

wil ik net die demper oppompen
zit er een schroefje in(bovenkant piggybag)
dus ik het schroefje eruit gehaald maar kan geen nippel ontdekken of is dit een rare maat?
dacht dat het een gewoon schrader ventiel moest zijn?
iemand idee hoe deze demper op te pompen?
zit er een schroefje in(bovenkant piggybag)
dus ik het schroefje eruit gehaald maar kan geen nippel ontdekken of is dit een rare maat?
dacht dat het een gewoon schrader ventiel moest zijn?
iemand idee hoe deze demper op te pompen?
en hoeveel bar mag er min-max in?
Als je niet weet hoe de demper in elkaar zit ga er aub niet zelf mee experimenteren. Stuur hem op naar een service centrum en laat hem checken en geef tevens aan wat je problemen zijn en of de veer wellicht te zacht voor je is. De demper kan inderdaad defect zijn, maar schroef hem niet zelf open. Er kan defect zijn met de demping (bv geen olie meer of niet genoeg).
service centra voor dnm is dacht ik http://www.Sabma.com, ook al staat het er niet
, anders moet je bikeright eens bellen.
service centra voor dnm is dacht ik http://www.Sabma.com, ook al staat het er niet

de demper is nieuw dus lijkt me niet dat ie defect is
mar het zou heel goed kunnen dat het iets met de compressie te maken heeft aangezien het veergedrag niet veranderd als is aan de knop draai voor de compressie
ik kan alleen het ventiel niet vinden
dus weet iemand hoe ik meer lucht in deze demper krijg?
mar het zou heel goed kunnen dat het iets met de compressie te maken heeft aangezien het veergedrag niet veranderd als is aan de knop draai voor de compressie
ik kan alleen het ventiel niet vinden
dus weet iemand hoe ik meer lucht in deze demper krijg?
je krijgt er geen lucht in mtfreak. als je de diagram in mijn vorige link ziet, zie je dat er geen ventiel aanwezig is op jouw 8rc demper. De demper wordt standaard afgeleverd met een vaste druk. Het kan dus zijn dat deze lekt en dat je daardoor geen verschil voelt in de instellingen.
ik heb dezelfde demper. ik had ook een tik, ik had hem bij het uitveren.
ik heb wat geklooid met de preload dmv aan de veer te draaien en nu is t weg.
succes.
ik heb wat geklooid met de preload dmv aan de veer te draaien en nu is t weg.
succes.
ik heb net even de demper losgegooid en kwam er dus achter dat de achterbrug tegen mn zadelpenklem aankomt
er zat een grote brave machine op(soort cockring van 24)heb die eraf gegooid en een gewone(goedkope) achterstevoren opgezet zodat de bout nu aan de voorkant zit en er zoveel mogelijk ruimte overblijft aan de achterkantde veer heb ik een paar slagen aangedraaid en nu haalt ie mn zadelpenklem niet meer (op een drop van 1.5 m to flat)
maar als ik dus horger ga droppen zit er dikke kans in dat ie er wel weer tegenaan komt
dus misschien toch maar een demper zoeken waarvan de compressie te verhogen of te verlagen is?
er zat een grote brave machine op(soort cockring van 24)heb die eraf gegooid en een gewone(goedkope) achterstevoren opgezet zodat de bout nu aan de voorkant zit en er zoveel mogelijk ruimte overblijft aan de achterkantde veer heb ik een paar slagen aangedraaid en nu haalt ie mn zadelpenklem niet meer (op een drop van 1.5 m to flat)
maar als ik dus horger ga droppen zit er dikke kans in dat ie er wel weer tegenaan komt
dus misschien toch maar een demper zoeken waarvan de compressie te verhogen of te verlagen is?