Re:fiets stallen
Moderator:Beheerders
Hallo,
Ik ben sinds kort de nieuwe eigenaar van de Rotwild RFR 01 van Henny ( http://www.dirty-pages.net/bikes/henny_ ... fr_01.html ). Ik wil de fiets natuurlijk zo goed mogelijk onderhouden. Ik vroeg me af hoe je het best je fiets stalt. Hangen, staan, liggen,.. Of hebben jullie nog andere tips i.v.m. onderhoud, en het stallen van je fiets?
Thanks,
R
Ik ben sinds kort de nieuwe eigenaar van de Rotwild RFR 01 van Henny ( http://www.dirty-pages.net/bikes/henny_ ... fr_01.html ). Ik wil de fiets natuurlijk zo goed mogelijk onderhouden. Ik vroeg me af hoe je het best je fiets stalt. Hangen, staan, liggen,.. Of hebben jullie nog andere tips i.v.m. onderhoud, en het stallen van je fiets?
Thanks,
R
- Xircuit
- Contacteer:
De ene van mij hangt met een beugel aan de muur, de andere staat er onder op een op-zet-standaard. Als ik aan mij fiets aan het werk ben dan hangt hij aan twee haken die in het plafon zijn geboord. Zet "m in iedergeval niet op de kop, dat kan problemen met de (hyrdolische) remmen veroorzaken.
Onderhoud is natuurlijk belangrijk, eigelijk zou je de fiets na ieder serieus ritje even moeten schoonmaken. Met name de tandwielen en de ketting verdienen extra aandacht. Zorg dat ze ontdaan zijn van modder en vet en smeer ze vervolgens in met bijvoorbeeld teflon spray of ketting olie. Niet te veel, dat is alleen maar schadelijk. Smeermidellen kun je krijgen bij de plaatselijke LBS.
Omdat je een Fully hebt gekocht moet je ook aandacht besteden aan de demper, net zoals bij een vork. Zoek eens op internet wat handleidingen van de betrefende onderdelen, daar vind je meer informatie of hoe en wat. Ook de lagers in je frame verdienen soms aandacht.
Onderhoud is natuurlijk belangrijk, eigelijk zou je de fiets na ieder serieus ritje even moeten schoonmaken. Met name de tandwielen en de ketting verdienen extra aandacht. Zorg dat ze ontdaan zijn van modder en vet en smeer ze vervolgens in met bijvoorbeeld teflon spray of ketting olie. Niet te veel, dat is alleen maar schadelijk. Smeermidellen kun je krijgen bij de plaatselijke LBS.
Omdat je een Fully hebt gekocht moet je ook aandacht besteden aan de demper, net zoals bij een vork. Zoek eens op internet wat handleidingen van de betrefende onderdelen, daar vind je meer informatie of hoe en wat. Ook de lagers in je frame verdienen soms aandacht.
-
Fiets rechtop stallen( i.v.m. evt. lucht in je remleideingen), ketting smeren en in de gaten houden. Vorkpoten en demper regelmatig checken/ schoonmaken i.v.m. je afdichtingen.
Oppassen met spuitbussen, i.v.m. nevelwerking en je schijfremmen.
Er zijn mensen die de ketting smeren met een spuitbus de kans is dan groot dat er wat vet/ olie op je schijven/ remblokken terechtkomt.
NOOIT je fiets afspuiten met een hogedrukspuit, de kans bestaat dat je water door je afdichtingen heen in je lagers spuit. En voor de rest veel biken/ genieten.
Oppassen met spuitbussen, i.v.m. nevelwerking en je schijfremmen.
Er zijn mensen die de ketting smeren met een spuitbus de kans is dan groot dat er wat vet/ olie op je schijven/ remblokken terechtkomt.
NOOIT je fiets afspuiten met een hogedrukspuit, de kans bestaat dat je water door je afdichtingen heen in je lagers spuit. En voor de rest veel biken/ genieten.

dank u voor de raad. Dus in feite kan het geen kwaad als je fiets rechtop hangt?
Dank u!
R
Dank u!
R
Macroni schreef:
Dus in feite kan het geen kwaad als je fiets rechtop hangt?
Nee kan geen kwaad.
[
Jumping Hansje schreef:
NOOIT je fiets afspuiten met een hogedrukspuit, de kans bestaat dat je water door je afdichtingen heen in je lagers spuit. En voor de rest veel biken/ genieten.![]()
Op gepaste afstand wil het best, maar nooit direct (enkele centimeters) op lagers e.d. spuiten.
-
Yep, maar wat is dan het nut van een hogedrukspuit?!?
Kun je dus ook gewoon een slang pakken en op de kraan aansluiten.
Jumping Hansje schreef:
Yep, maar wat is dan het nut van een hogedrukspuit?!?
Heb vaak genoeg in de modder gereden dat ik er vervolgens niet af kon spuiten met een tuinslang, dan is een hogedrukspuit toch wel handig.
Maar meestal werkt tuinslang ook prima idd.