formula b4 werkt niet meer goed

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Dick Pony
formula b4 werkt niet meer goed

Bericht door Dick Pony » zo aug 01, 2004 3:24 pm

Een vraagje,

Ik heb nieuwe blokjes in mijn formula b4 schijfremmen gezet. Deze nieuw dikke blokjes liepen aan. En omdat de zuigertjes niet helmaal terug in de behuizing gingen heb ik deze terug geduwd. En nu doet de rem het niet meer goed, ik moet de hendel helemaal inknijpen om een beetje remkracht te krijgen.

Wat moet er gebreuren en kan ik dat zelf?

Grtz,

Koen

Dirty-Harry

Re:formula b4 werkt niet meer goed

Bericht door Dirty-Harry » zo aug 01, 2004 4:24 pm

weer typisch iets voor mensen met schijfremmen die er eigenlijk niets vanaf weten.
je moet ze ontluchten en opnieuw inrijden.

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo aug 01, 2004 7:20 pm

Nog lang niet zo erg als die idioot die vet op z"n schijven smeert tegen het piepen.....

Dick Pony

Bericht door Dick Pony » zo aug 01, 2004 7:40 pm

Dank je wel voor de enthousiaste en behulpzame reacties. Als ik nog eens een vraag heb zijn jullie de eerste bij wie ik aanklop. :?

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma aug 02, 2004 2:55 pm

Hoe heb je er lucht in gekregen dan?!?
Normaal druk je de blokken terug, plaatst de nieuwe blokken, remt een paar keer zodat de remblokken aangrijpen als je remt, en inrijden maar. Zeer belangrijk om te doen, je blokken grijpen hierdoor beter aan (happen beter) en de levensduur wordt langer. Inrijden is ongeveer 30km/uur rijden en dan flink remmen tot stilstand en dat een keer of twintig. Hijg, puf, zweet. Maar het werkt wel!!! :)
Mochten je remmen dan nog steeds slecht remmen dan kan het wel eens zijn dat je ze moet ontluchten.(bleeden) Alleen vraag ik mij af hoe jij dan die lucht in je remmen hebt gekregen?!?

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma aug 02, 2004 3:23 pm

Lijkt mij dat het normaalgesproken ook niet mogelijk is om lucht in het systeem te krijgen door blokken terg te drukken.
Dit kan alleen als er geen olie/remvloeistof in het reservoir heeft gezeten.
Mar dat lijkt me sterk want dan had de rem ook niet kunnen compenseren voor slijtage van de blokken.
Probeer eens goed in te rijden en de rem te ontluchten, dan moet hij het weer perfect doen!

Dick Pony

Bericht door Dick Pony » ma aug 02, 2004 5:53 pm

Ja, dat van dat inrijden dat wist ik. Ik kan nu alleen niet krachtig genoeg remmmen daarvoor.

Op de site van Formula lees ik dat je een speciale spuit moet hebben om te ontluchten. Is er ook een andere manier?
Of ga ik beter naar de LBS?

Grtz,

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma aug 02, 2004 6:30 pm

Dan beter naar de LBS!
Spuiten zijn doorgaans duur, ga je naar de LBS kost het minder en is het reslutaat altijd goed!
Bovendien hoef je dan niet zelf met DOT remvloeistof te werken!

Dick Pony

Bericht door Dick Pony » di aug 03, 2004 8:58 pm

Oke dan, dat is gemaakt, kan ik nu veilig naar Italie. Mazzels.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di aug 03, 2004 9:57 pm

Prettige vakantie, en denk tijdens het fietsen even aan ons.(achterblijvers)

Dick Pony

Bericht door Dick Pony » zo aug 15, 2004 1:08 pm

Nou, echt een leuke vakantie gehad. Heb de remmen ernstig kunnen gebruiken, naar volle tevredenheid.

Maar..

Nu haal ik de fiets uit de auto zet m in elkaar, en wat denk je? Weer alle remkracht weg bij dezelfde rem. Hoe kan dat nou? Wat doe ik fout?

Grtz
Koen

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » zo aug 15, 2004 3:24 pm

Heb jij een remhandel met een oliereservoir?!? (een open systeem) Zonder oliereservoir heb je een gesloten systeem en zou dit niet mogen. Bij een open systeem kan er iets lucht in je reservoir zitten, als je dan de fiets b.v. op zijn zij of op de kop legt dan kan er een luchtbel je remslang in gaan. Deze luchtbel werkt als een soort ballon, op het moment dat je remt wordt deze luchtbel dan in elkaar gedrukt i.p.v. dat je olie verplaatst wordt en je je remblokken aandrukt. Als dit het geval is kun je maar 1 ding doen en dat is weer ontluchten. Zelf rijdt ik met Shimano XT schijfremmen en dat is een open systeem, daar kun je het voorkomen door het reservoir bijna tot de rand te vullen met olie en dan het rubberen lamel/ dopje te plaatsen. Hierna het deksel plaatsen en aandraaien. Je zult dan iets olie lekken, maar geen lucht meer in je leiding krijgen. Pas wel op met olie, Shimano gebruikt minerale olie, maar er zijn ook merken die b.v. DOT 4 of 5 gebruiken. Deze is zeer agressief en ook wel te gebruiken als verfafbijt !!! ;D

Plaats reactie