Re:Warmtebehandeling
Moderator:Beheerders
Van mn achterbrug is een stukje waar een scheur in zat gelast, om het geheel weer stevig te maken wil moet dat hele ding een warmtebehandeling krijgen.
weet iemand een bedrijf die dat doet?
weet iemand een bedrijf die dat doet?
Ik zou ook meteen eeven zoeken naar een bedrijf waar je een goede levensverzekering af kunt sluiten.
- vette ranger
- Contacteer:
mischien bij storck
die heeft het onderhoud, onderdellen service en al die ellende van fokker over genomen en daar hebben ze zeker alle spullen om dat te doen
de kans dat je het daar kan laten doen is denk ik wel klein
maar als het echt niet wil lukken met het vinden van een bedrijf
wil ik wel kijken of het bij mij op school mag want daar hebben we ook ovens alleen is dat voor plaatwerken .. maar het komt zo ongveer op het zelfde neer ....
of bij bakker of zoiets ...dat is een frame bouwer voor de motor sport..
weet alleen niet waar hij z"n bedrijf heeft
die heeft het onderhoud, onderdellen service en al die ellende van fokker over genomen en daar hebben ze zeker alle spullen om dat te doen
wil ik wel kijken of het bij mij op school mag want daar hebben we ook ovens alleen is dat voor plaatwerken .. maar het komt zo ongveer op het zelfde neer ....
vette ranger schreef:
mischien bij storck
Okey thnx, ik ga m eerst onder garantie proberen te krijgen.
Mocht dat niet lukken dan moet het maar zo :-[
Ja probeer dat eerst eens. Krijg je niet want je hebt er aan gelast toch ::) ;D
Procedure:
- oplossend gloeien op 460- 540° C (dat ga je bij de bakker niet redden ;D)
- afschrikken in water
- uitscheiding van kleine deeljtes op lage ( 20-60°C) of hoge ( 120-160°C) temperatuur.
Procedure:
- afschrikken in water
- uitscheiding van kleine deeljtes op lage ( 20-60°C) of hoge ( 120-160°C) temperatuur.

-
heb nu geen tijd maar weet in Nieuwegein een bedrijf te zitten. heeft voor mij in het verleden ook al gewerkt. Frame is nog steeds heel! pakweg 5 jaar geleden.
morgen ochtend zal ik het effe posten.
Tall Boy Bram
morgen ochtend zal ik het effe posten.
Tall Boy Bram
- vette ranger
- Contacteer:
hey gast ..Kleine Benjamin schreef: Ja probeer dat eerst eens. Krijg je niet want je hebt er aan gelast toch ::) ;D
Procedure:
- afschrikken in water
![]()
ik vraag me af hoe je hier op komt want ik heb m"n school boeken er op open geslagen (vast niet dat ik dat allemaal ga onthouden en hier ga plaatsen) maar ik lees dat het per legering verschild en dat je zeker niet moet afschrikken maar juist rustig afkoelen..dit is wel erg grofweg wat ik hier neer zet maar ik ga geen 3 kantjes typen
en kom wel tempraturen tegen die jij ook noemt maar dat is geloof ik in kelvin
ben wel benieuwd...
mazzel
Thys
vette ranger schreef:
[Kleine Benjamin schreef:
Ja probeer dat eerst eens. Krijg je niet want je hebt er aan gelast toch ::) ;D
Procedure:
- afschrikken in water
![]()
hey gast ..
ik vraag me af hoe je hier op komt want ik heb m"n school boeken er op open geslagen (vast niet dat ik dat allemaal ga onthouden en hier ga plaatsen) maar ik lees dat het per legering verschild en dat je zeker niet moet afschrikken maar juist rustig afkoelen..dit is wel erg grofweg wat ik hier neer zet maar ik ga geen 3 kantjes typen
en kom wel tempraturen tegen die jij ook noemt maar dat is geloof ik in kelvin
ben wel benieuwd...
mazzel
Thys
Ik zal je alvast zeggen dat ik gelijk heb. Ik heb er dagelijks mee te maken (Stork/Fokker) dus ga eerst maar eens je schoolboeken vervangen.
Je hebt de niet warmtebehandelbare alu legeringen, magnesium, silicium, mangaan en magnesium/mangaan 1xxx, 3xxx en 5xxx-series aluminium.
En je hebt de warmtebehandelbare alu legeringen met koper, magnesium/silicium en zink dus de 2xxx, 6xxx en de 7xxx series aluminium.
De temperaturen zijn for real dude.
Afschrikken moet dus wel. Een ander woord is snel afkoelen, en hoe doe je dat. Door af te schrikken.
Kelvin?? Dus als ik ga oplosgloeien bij 120 á 150K, zal ik ook echt een goede warmtebehandeling krijgen?? Nee dan vriezen je handjes eraf want 120K is -273,15 grad + 120=153,15 graden celsius onder nul ::) ::)
... jah.. en de frikadellen zijn ook erg duur...
Als jij echt bij Stork werkt en echt verstand van zaken hebt, dan had je geweten dat elke legering zijn eigen afkoelkromme heeft en dat een miniem verschil van samenstelling in de legering al een kompleet ander gedrag bij verhitting/afkoeling kan veroorzaken. Zo eenvoudig ligt het gewoonweg niet, dat er één overkoepelende methode is om alle alu soorten te precipitatieharden.
Als jij echt bij Stork werkt en echt verstand van zaken hebt, dan had je geweten dat elke legering zijn eigen afkoelkromme heeft en dat een miniem verschil van samenstelling in de legering al een kompleet ander gedrag bij verhitting/afkoeling kan veroorzaken. Zo eenvoudig ligt het gewoonweg niet, dat er één overkoepelende methode is om alle alu soorten te precipitatieharden.
- vette ranger
- Contacteer:
[quote="DeKerf"s"]
[/quote]
kijk dat dacht ik ook ....
ik wil dit forum niet gebruiken om mezelf na afloop helemaal de man te voelen maar als je wat leest waarvan je denkt dat het niet helmaal klopt...
ga je er op in dus bij deze
en ik had het niet over de tempratuur van het afschrikken kleine benjamin (weet je echte naam niet)
en ik weet vast wel wat dat is anders was ik er hier niet over begonnen...
maar over de tempratuur van het verwarmen
en als je twijfelt over m"n boeken nou ja
dan zal ik het maandag wel eens op school vragen
maar waar het mij om ging
is wat ik tot nu toe heb moeten leren en ik heb nog wat jaartjes te gaan (dus dat is nog niet veel)
is dat door dat afschrikken je juist spanningen krijgt
en je doet het juist om spanningen weg te halen
en de kerf"s had het over precipitatieharden.
en dat is wat jij probeert uit teleggen
maar dat is toch helemaal niet wat je wil je wil toch spanningen weg halen of kristal verfijning (altijd handig ..)
mischien mensen die meer verstand van zaken hebben dan dat ik dat heb ?
want ik schijn de verkeerde boeken te hebben... :-[
of mischien wel een mis verstandje
dat we het beiden over iets anders hadden
ik ben benieuwd
[/quote]
kijk dat dacht ik ook ....
ik wil dit forum niet gebruiken om mezelf na afloop helemaal de man te voelen maar als je wat leest waarvan je denkt dat het niet helmaal klopt...
ga je er op in dus bij deze
en ik had het niet over de tempratuur van het afschrikken kleine benjamin (weet je echte naam niet)
en ik weet vast wel wat dat is anders was ik er hier niet over begonnen...
maar over de tempratuur van het verwarmen
en als je twijfelt over m"n boeken nou ja
dan zal ik het maandag wel eens op school vragen
maar waar het mij om ging
is wat ik tot nu toe heb moeten leren en ik heb nog wat jaartjes te gaan (dus dat is nog niet veel)
maar dat is toch helemaal niet wat je wil je wil toch spanningen weg halen of kristal verfijning (altijd handig ..)
ik ben benieuwd
vette ranger schreef:
ik ben benieuwd
Uh.. je mag toch nog eens wat beter in de boeken duiken of meer opletten in de les. Juist doordat er intern spanningen ontstaan in een kristalstructuur, verkrijg je je "sterkte". Hoe meer spanningen in het kristalrooster, hoe sterker de samenstelling is. Om het in het kort neer te zetten.
De alu legeringen die gebruikt worden voor o.a. fiets frames, zijn hoog gelegeerde materialen. Dit om o.a. de treksterkte hoger te krijgen, om zodoende minder materiaal (dus lichter) hoeven te gebruiken. Buizen worden geëxtrudeert (getrokken) en o.a. door dit soort behandelingen verkrijg je nog meer sterkte in je materiaal, doordat je de kristallen samen gaat drukken. Meer spanning in je kristalrooster dus.
Door het lassen maak je je kristallen weer vloeibaar en verdwijnt die "op een gedrukte" (fijne) structuur van kristallen. Dat houdt dus in, dat je op die plaats de sterkte uit het materiaal haald. Na het afkoelen bij kamer temperatuur zal er een grofkorrelige structuur ontstaan. Dit omdat de kristallen alle tijd hebben om bij een langzame afkoeling te groeien. Door nu te gaan precipitatieharden (wat volgens een nauwkeurig proces met de juiste temperaturen en tijdsduren verloopt) kun je weer een fijnkorrelige structuur in je kristalrooster krijgen. Een fijnkorrelige structuur is vele malen sterker dan een grofkorrelige structuur.
Die fijnkorrelige structuur ontstaat tijdens zo"n temper (warmte behandeling) proces, door het materiaal weer dicht tegen de vloeibaarheidsgrens aan te verwarmen. Hierdoor worden de moluculen weer wat "bewegelijker" en wilt een kristal weer gaan groeien. Tijdens zo"n temperproces is het materiaal dus in een fase waarbij het enigszins vloeibaar is, maar zijn vorm behoudt (anders heb je niet veel aan vormgeving, zullen we maar zeggen

Wat ik hierboven al zei; elke legering heeft zijn eigen afkoelgedrag. De legeringselementen hebben daar allemaal invloed op. Verander iets (hoe kleinschalig ook) en je verandert de manier waarop een materiaal afkoelt. Zodoende reageert ook elke legering anders op bepaalde temperaturen. Dat houdt dus in dat elke legering op een andere manier behandeld moet worden om bijv. een bepaalde sterkte te krijgen.
Voor diegene die werktuigbouwkunde studeren; denk/kijk eens naar het ijzer-koolstofdiagram en je zult wellicht beter volgen wat ik zojuist vertelde.....

Voor wat eenvoudige uitleg over allerlei soorten temperprocessen voor materialen moet je eens op deze website kijken.
- vette ranger
- Contacteer:
kijk geweldig !!!
en ja ik ga maar weer eens in de boeken zitten
want nu doe ik iets waarvan ik bij anderre een hekel heb:
praten over dingen die me nog niet helemaal duidelijk zijn :-[
maar wat voor opleiding heb je gedaan of doe je ?
mzzls
en ja ik ga maar weer eens in de boeken zitten
want nu doe ik iets waarvan ik bij anderre een hekel heb:
praten over dingen die me nog niet helemaal duidelijk zijn :-[
mzzls
vette ranger schreef:
heb werktuigbouwkunde gedaan... ben dus nu werktuig zeg maar....
- vette ranger
- Contacteer:
oke cool ..
hmmm Materiaalkunde!
Dat plaatje komt me heeeeeeel erg bekent voor!
;D
Dat plaatje komt me heeeeeeel erg bekent voor!
;D
... ben dus nu werktuig zeg maar....[ [quote="DeKerf"s"]
[/quote]
Ik wist dat er nogal wat posers hier op DP zaten, maar dit vind ik wel erg ver gaan Jeroen. Zelfs jij zou moeten weten dat er grenzen zijn aan het ON-fatsoen :-* :P
lol iedereen weet er heel veel vanaf maar kent bijna
geen bedrijf dat eraan doet? ::) :P
geen bedrijf dat eraan doet? ::) :P
-
Allemaal heel leuk en aardig, maar ik denk toch even aan een van de bovenste opmerkingen. Sluit wel een goede levens/uitvaartverzekering af.
Als je namelijk gelast hebt en toevoegmateriaal hebt gebruikt kun je mij niet wijs maken dat de samenstelling van het toevoegmateriaal precies overeen stemt met het gelaste object. Dus vraag ik mij tevens af of deze behandeling(en) wel werken?!? Gevoelsmatig zou ik zelf niet graag op een dergelijke gerepareerde fiets stappen. De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik misschien bevooroordeeld ben en dat ik hiervan weinig tot geen verstand van zaken heb.
Als je namelijk gelast hebt en toevoegmateriaal hebt gebruikt kun je mij niet wijs maken dat de samenstelling van het toevoegmateriaal precies overeen stemt met het gelaste object. Dus vraag ik mij tevens af of deze behandeling(en) wel werken?!? Gevoelsmatig zou ik zelf niet graag op een dergelijke gerepareerde fiets stappen. De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik misschien bevooroordeeld ben en dat ik hiervan weinig tot geen verstand van zaken heb.
Heb de achterbrug van mijn fully laten lassen. Een goed jaar mee gereden, maar laatst kwam er na knalharde paden in zuid-frankrijk toch weer een scheur in. Natuurlijk net naast de lasnaad. Heb "m weer opnieuw laten lassen en rijd nu weer met veel plezier rond. Ben ook wtb-er dus ik weet wel dat het allemaal niet heel lang heel blijft. Maar ik verwacht ook niet echt een brossebreuk, maar langzame scheurvorming. Wil wel graag nieuw frame, maar voorlopig nog maar even doorrijden tot deze wederom gescheurd is.
-
Jumping Hansje schreef:
Als je namelijk gelast hebt en toevoegmateriaal hebt gebruikt kun je mij niet wijs maken dat de samenstelling van het toevoegmateriaal precies overeen stemt met het gelaste object.
Wat dacht je? Materiaal is in 100.000 soorten te krijgen. Dat zelfde geldt voor het toevoegmateriaal. Een beetje lasser let daar op. Indien niet, dan is ie niet geschikt voor echt serieus laswerk. Voor een alu legering zeg 7020 kan je verschillende legeringen toevoeg materiaal gebruiken. De een is beter geschikt dan de ander. Het hangt ook een beetje af van hoe de verbinding belast wordt.
Nog even terug komen op het bedrijf in Nieuwegein: Delta Heat Services, Van Mussenbroeklaan 3/e, 3439 MX te Nieuwegein. 030-6000297
Dan nog even het volgende: ik heb er nog even wat interresante materie bijgepakt. Destijds (begin "99) heb ik met iemand van de TU te Delft gemaild die met een handig boek op de proppen kwam: Aluminium Taschenbuch. (ISBN 3-87017-241-X) Duitstalig. Ik was toen op zoek naar de warmtebehanding die ik alu 7020 wou geven. Alu 7020 is een van nature zichzelf herstellend materiaal. Dwz. als je het een maand laat hangen in het rek, zijn alle spanningen er uit getrokken. Het materiaal (bijv. fietsframe) kan dan volop belast worden. (Voorbeeld van fabrikant die dat zo doet: Rocky Mountain). Maar omdat ik geen maand wou wachten wilde ik weten of het ook versneld verouderd kon worden. Ja, dat kan. Je moet het 2 a 3 uur gloeien op 400-420°C0, dan afkoelen naar 230°C in maximaal 30°C per uur. Dan moet het 3 tot 5 uur op die temperatuur van 230°C gehouden worden.
Tot zover,
TBB
[quote="DeKerf"s"]
Die fijnkorrelige structuur ontstaat tijdens zo"n temper (warmte behandeling) proces, door het materiaal weer dicht tegen de vloeibaarheidsgrens aan te verwarmen. Hierdoor worden de moluculen weer wat "bewegelijker" en wilt een kristal weer gaan groeien. Tijdens zo"n temperproces is het materiaal dus in een fase waarbij het enigszins vloeibaar is, maar zijn vorm behoudt (anders heb je niet veel aan vormgeving, zullen we maar zeggen
). Door nu volgens strikte processen de kristallen te laten afkoelen in een bepaald tempo, kan je deze kristalgroei tegen gaan. Zo ontstaan dus vele kleine kristallen, die een grotere kristalrooster verstoring met zich mee brengt omdat de kristallen niet genoeg tijd krijgen om te groeien. En juist die kristalverstoring geeft de spanningen in het materiaal dat we beter kennen als de "sterkte".
[/quote]
Dat Temper... Komt daar ook de naam van de True Temper buizen vandaan?
Enuuhm zo"n buis trekken... Wat moet ik me daar bijvoorstellen en hoe werkt het?
Ninko

[/quote]
Dat Temper... Komt daar ook de naam van de True Temper buizen vandaan?
Enuuhm zo"n buis trekken... Wat moet ik me daar bijvoorstellen en hoe werkt het?
Ninko
...na het gloeien nog wel een maandje weghangen...