Re:Zelf opbouwen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
blokkie
Zelf opbouwen

Bericht door blokkie » ma jun 07, 2004 1:40 pm

hey mensen ik wil voor het eerst zelf een fietsje in elkaar zetten.
Is dat een beetje te doen? Of ga ik er echt niet uit komen. Zijn er nog dinge waar je erg op moet letten?

Alsvat bedankt

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » ma jun 07, 2004 1:54 pm

je hebt de nogie tools nodig, denk aan een fietspomp, inbus sleuteltjes, brackettool, hamer, houten balkje, een fles coca cola, en een kniptang.

en natuurlijk ook veel verstand van zaken voor je de boel omzeep helpt uiteraard

Gemini

Bericht door Gemini » ma jun 07, 2004 2:02 pm

Wat hierboven ook al staat: Zorg vooral dat je goed gereedschap hebt!

Voorbeeld: je zal niet de eerste zijn die boutjes kapot draait doordat je goedkope inbussleutels gebruikt...

Ik weet niet of je in het verleden al het onderhoud aan je bike zelf deed?!
Als dat het wel zo was, dan is het denk ik geen probleem!

Heb zelf ook m"n hele fiets zelf in elkaar geknutseld en ben daarbij geen problemen tegen gekomen (alleen wel slecht gereedschap wat ik meteen vervangen heb!)

Veel succes..

blokkie

Bericht door blokkie » ma jun 07, 2004 2:37 pm

Ja mn band plakken lukt wel :P, nee ik heb nooit echt veel aan mn fiets gerepareerd. Heb gisteren mn ouwe ouwe giant uit elkaar gehaald dan zie je wel een beetje hoe alles in elkaar steekt. Maar het probleem is ik heb niet echt een idee wat er allemaal bij komt kijken. Bv hoe lastig is het nou om een nieuwe vork te monteren, of een nieuwe achter derailleur dat lijkt me wel een precisiewerkje

Groeten

Overlord

Bericht door Overlord » ma jun 07, 2004 2:59 pm

Het ligt aan je technische talent.
Meest kritisch is het frame klaar maken voor balhoofd en bracket.
En als je er geen ervaring met het inpersen van een balhoofd heb kan je dit misschien beter ook door een pro laten doen.
Verder opletten waar je slaat bij het monteren van de ring van het balhoofstel om de stuurbuis. En zaag hem niet gelijk op lengte maar gebruik wat spacers, probeer eerst wat het beste rijdt en zaag hem daarna pas af.
Opletten dat je de goede maat zadelpen neemt.
Voor de rest is het niet zo"n probleem als je tenminste geen 2 linkerhanden hebt.
Mocht dit alles dit tot gevolge hebben -->???
Dan kan je het beter laten doen denk ik.

Heb je twee rechterhanden dan gewoon doen.
Tis leuk om te doen en klinkt natuurlijk goed om te kunnen zeggen dat je je bike zelf in elkaar gezet hebt.
Bij concrete problemen gewoon hier op het forum zetten.
Genoeg behulpzame mensen.

Gemini

Bericht door Gemini » ma jun 07, 2004 3:30 pm

En als je toevallig bij een van de DP-members in de buurt woont is deze mischien zelfs wel bereid om je te komen helpen!

(Let wel: voort wat, hoort wat.... :-X )

mzzls Gemini

blokkie

Bericht door blokkie » ma jun 07, 2004 3:46 pm

haha, vast niet wie woont er nou in een uithoek van NL zoals zeeuwsvlaanderen :S :)

Bracket

Bericht door Bracket » ma jun 07, 2004 4:02 pm

Anders vraag je het gewoon lekker hier als je er niet uit komt.

Wat de rest eigenlijk al aangeeft is dat je specefiek gereedschap nodig hebt om de fiets geheel op te kunnen bouwen.
Speciaal gereedschap heb je nogdig voor montage van de trapas, ketting, casette, kabels op lengte knippen en balhoofd, daar kan je niet omheen.
Andere dingen als de cup op een voorvork meppen kan erg goed met een stuk pvc buis, let er wel op dat je hem er recht op slaat.
Voor de rest is alles wel te monteren met een set inbussleutels, en afstellen met een medium kruiskop.
Bekijk voor de grap eens je achterderailleur van je giant en begin eens aan de schroefjes achterin te draaien. Die zitten erop om zo je bereik van je derailleur af te stellen. zo voorkom je dat je de derailleur de spaken in jaagt en dat je ketting tussen je kleinste tandwieltje en frame komt.
Zo kan ik wel even doorgaan maar k zou je aanraden je giant eens met erg veel detail te bekijken en aan alles te draaien om zo uit te vinden waarom het zo is en hoe het werkt.

D33N

Bericht door D33N » di jun 08, 2004 4:14 pm

is er misschieen ook iemand die kan vertellen waar je wel en waar je vooral geen vet moet gebruiken.. ?
en wat voor smeersel, das ook handig voor die arme jongen ;)

Zand er over

Bericht door Zand er over » di jun 08, 2004 9:07 pm

ik zou het wel uit mijn hoofd laten.. je maakt veelal dingen kapot door slecht gereedschap en een gebrek aan gereedschap.. zaken als een balhoofd ed moet je weten hoe het in elkaar steekt voordat je het goed kunt monteren..
ik zou beginnen met eens wat meer aan mijn oude fiets te sleutelen en te servicen voor dat je een hele fiets maakt

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » do jun 10, 2004 12:25 pm

En zaag vooral nooit een stuurbuis af gebruik hiervoor een pijpensnijder voor een mooi rond/ glad resultaat. Voor de rest zorg inderdaad voor goed gereedschap je zult niet de eerste zijn die bouten/ moeren vernaggelt door gereedschap uit de uitzoekbak van Gamma e.d. voor 5 Euro. Weet ik helaas uit eigen ervaring ?!?

Plaats reactie