Helluppie
Moderator:Beheerders
Een imbus van mijn onderste Shiver kroon (Shiver DC)is op de een of andere manier totaal kaal gedraaid. hoe ga ik die kolore imbus er uit halen. iemand een idee,? Ik was dus bezig een dropcrown te instaleren voor volgend weekend. Zit nu met de spreekwoordelijke gebakken peren.
-
Re:Helluppie
- uitboren........
- stukje inbussleutel op de bout proberen te lassen/hechten (heel plaatselijk dat spreekt voor zich, ik zou dat TIG-lassen) en dan hopelijk los draaien......
- kruipolie laten intrekken en dan met tang proberen......
- uitboren en dan een helecoil er inzetten......
- nieuwe kroon.....
Géén van bovenstaande mogelijkheden geeft een garantie op een goede afloop. Het zijn echter mogelijkheden die ik in het verleden in vergelijkbare situaties heb toegepast (met soms goede afloop)
TB
- stukje inbussleutel op de bout proberen te lassen/hechten (heel plaatselijk dat spreekt voor zich, ik zou dat TIG-lassen) en dan hopelijk los draaien......
- kruipolie laten intrekken en dan met tang proberen......
- uitboren en dan een helecoil er inzetten......
- nieuwe kroon.....
Géén van bovenstaande mogelijkheden geeft een garantie op een goede afloop. Het zijn echter mogelijkheden die ik in het verleden in vergelijkbare situaties heb toegepast (met soms goede afloop)
TB
Wat is een Helecoil ? nooit van gehoord
ELVIS schreef:
Wat is een Helecoil ? nooit van gehoord
een busje met nieuw schroefdraad die dan in het gat van het oude wordt gedraait, al zou je hem uitboren.
Maar dat wordt nooit even sterk
wat is er precies kaal, het schroefdraad of waar je je inbus sleutel in stopt?
Stuk waar de Imbus ingaat :-[, en hij zat al niet al te los gemonteerd. :-[
De zeskantkop dus a.h.w. ? Gemakkelijkst is als je een Dremel tool hebt: je slijpt dan gewoon een gleuf in de kop van je inbusbout en je draait ze dan gewoon los met een platte schroevendraaier.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Wat een supertip, daar heb ik (en waarschijnlijk velen met mij) nog nooit aan gedacht!!
Luc is tha man!!
Luc is tha man!!
Werkt het ook als de inbusbout verzonken is?
Zal eens bij m"n dremelkopjes kijken.
Maar als je uitglijdt zit je meteen in zacht alu of magnesium
Maar als je uitglijdt zit je meteen in zacht alu of magnesium

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Tuurlijk moet je voorzichtig zijn, maar dat is eenvoudiger met een dremel dan met een lasapparaat of boor!!
Luc blijft tha Man ;D
Luc blijft tha Man ;D
T wil ook nog wel eens lukken met een TORX bitje.
Die met een hamer in de imbus te slaan en dan proberen los te draaien!
Maar die dremel tip is idd een goeie (mits je erbij kan natuurlijk)
suc6
grtz
Die met een hamer in de imbus te slaan en dan proberen los te draaien!
Maar die dremel tip is idd een goeie (mits je erbij kan natuurlijk)
suc6
grtz
Had het zelf ook een keer met inbus van onderstekroon van Big ego, zitten 3 stuks en je kan ze dan blijven vast draaien, maar je krijgt ze vervolgens niet meer zo makkelijk los. Dus had er toen 1tje kapot gedraaid
.
Heb toen een grotere imbus ingeslagen en los gedraaid. Manier van Luc zou ik echter wel de voorkeur aan geven.

Heb toen een grotere imbus ingeslagen en los gedraaid. Manier van Luc zou ik echter wel de voorkeur aan geven.
Pino schreef:
Werkt het ook als de inbusbout verzonken is?
Maar als je uitglijdt zit je meteen in zacht alu of magnesium![]()
Met verzonken bouten heb ik het nog niet moeten doen, maar mits het nodige geduld en voorzichtigheid moet dat ook lukken volgens mij. En natuurlijk wel het juiste kopje gebruiken.
@ Faxmulder: de truuk met de Torx werkt inderdaad soms ook, maar alleen als de bout nog niet volledig rondgedraaid is en/of te vast aangedraaid.
Na veel vijven en zessen en om verder schade te voorkomen de vork maaar wegebracht naar de LBS. Ik moet zeggen dat ik de truuk met een schroevedraaier heb geprobeerd, nopes nada, te vast en te verrot.
Bedankt allen voor uw tips, zitten handige tussen.
Elvis.
Bedankt allen voor uw tips, zitten handige tussen.
Elvis.
hmmm meestal werkt trucje van luc idd wel. Wat je bij zo"n dinge ook kan probere is de kop eraf boren zodat de spanning eraf is en dan met een punttangetje proberen de rest van de draad terug te draaien. Maar dan moet je er wel nog ergens bij kunnen dus...
Ninko
Ninko
wat ook helpt is soort beitel met scherpe smalle punt aan de zijkant (zo ver mogelijk buiten het midden) van je inbus meppen (zachtjes) en de goede kant op (dus die richting dat je de imbus eruit draait) --> door tikken en vanzelf gaat de imbus los.
Heb dit ook eens gehad met imbus van remschijf. Klusje van 30 seconden. Alleen de tool nog even ergens vandaan halen...
Sccs
C.
Heb dit ook eens gehad met imbus van remschijf. Klusje van 30 seconden. Alleen de tool nog even ergens vandaan halen...
Sccs
C.
Een gat boren in de buit (kaarrecht, dat je dus alleen in de bout boort), en dan met een tap erin met omgekeerd draad (ja die bestaan), daarmee krijg je hem zeker los.
Ruben schreef:
Een gat boren in de buit (kaarrecht, dat je dus alleen in de bout boort), en dan met een tap erin met omgekeerd draad (ja die bestaan), daarmee krijg je hem zeker los.
Zogezegd zogedaan, inderdaad, 10 minuutjes werk. Uiteindelijk maar effe zelf gedaan.
En hoe bevalt de dropkroon? Ik heb er juist een platte kroon ingezet en ben daar blij mee omdat ie nu beter stuurt.
fiets schreef:
En hoe bevalt de dropkroon? Ik heb er juist een platte kroon ingezet en ben daar blij mee omdat ie nu beter stuurt.
hadden we kennuh ruiluh, bevalt perfekto, had ik gewoon gelijk moeten doen.