Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Moderator:Beheerders
Ik heb sinds een tijdje probemen met aanlopen van m"n 2003 XT schijfrem in het voorwiel.
Na een lange biketocht loopt stevast m"n schijfrem aan met het buitenste blokje tegen de schijf. (dus niet het blokje an de kant van de spaken maar aan de andere kant)
Ik heb de remklauw al een keer helemaal schoon gemaakt en de pistons nagekeken om te zien of ik geen last heb van "sticky pistons" maar dat leek niet het geval te zijn!
Wel plopte een van de zuigers er compleet uit toen ik iets te onvoorzichtig in de remhendel kneep en liep er wat olie uit de rem.
Ik heb de zuiger toen voorzichtig teruggedrukt en de rem opnieuw ontlucht, en het lijkt geen negatief effect te hebben op de dichtheid ed.
Misschien dat iemand mij kan vertellen wat er mogelijk mis is met mijn rem en of het een probleem is als er een keer een zuiger uit is gevallen.
Achteraf misschien toch een minpuntje aan de XT schijfremmen, dat lossen veertje dat de bokken van de schijf drukt! (niet krachtig genoeg???)
Misschien dat 2004 Louises toch beter zijn?!?
Na een lange biketocht loopt stevast m"n schijfrem aan met het buitenste blokje tegen de schijf. (dus niet het blokje an de kant van de spaken maar aan de andere kant)
Ik heb de remklauw al een keer helemaal schoon gemaakt en de pistons nagekeken om te zien of ik geen last heb van "sticky pistons" maar dat leek niet het geval te zijn!
Wel plopte een van de zuigers er compleet uit toen ik iets te onvoorzichtig in de remhendel kneep en liep er wat olie uit de rem.
Ik heb de zuiger toen voorzichtig teruggedrukt en de rem opnieuw ontlucht, en het lijkt geen negatief effect te hebben op de dichtheid ed.
Misschien dat iemand mij kan vertellen wat er mogelijk mis is met mijn rem en of het een probleem is als er een keer een zuiger uit is gevallen.
Achteraf misschien toch een minpuntje aan de XT schijfremmen, dat lossen veertje dat de bokken van de schijf drukt! (niet krachtig genoeg???)
Misschien dat 2004 Louises toch beter zijn?!?
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Plons tuning :
neem de remblokken eruit.
druk heel voorzichtig de pistons wat naar buiten
Gebruik nu een hele lichte, dunne olie en doe ie op die pistons op de randen.
Dan neem je een oordopje en wrijft alle vuil van die randen van die pistons.
(eventueel ook brakecleaner gebruiken, maar ik heb betere ervaring met dunne olie)
dan de pistons terug drukken.
Dan opnieuw zachtjes naar buiten drukken (de pistons).
Spuit nu wat wd 40 op de pistons en druk ze terug naar binnen (doet dat 3X)
(opgelet : veeg NIET de wd 40 af, die moet mee naar "binnen"
zet de remblokken er terug op en ga rijden, dit is de oplossing met de nieuwe xtr remmen.
neem de remblokken eruit.
druk heel voorzichtig de pistons wat naar buiten
Gebruik nu een hele lichte, dunne olie en doe ie op die pistons op de randen.
Dan neem je een oordopje en wrijft alle vuil van die randen van die pistons.
(eventueel ook brakecleaner gebruiken, maar ik heb betere ervaring met dunne olie)
dan de pistons terug drukken.
Dan opnieuw zachtjes naar buiten drukken (de pistons).
Spuit nu wat wd 40 op de pistons en druk ze terug naar binnen (doet dat 3X)
(opgelet : veeg NIET de wd 40 af, die moet mee naar "binnen"
zet de remblokken er terug op en ga rijden, dit is de oplossing met de nieuwe xtr remmen.
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Dank voor de tip!
Werkt idd aardig goed zo, heb alles gedaan volgens "opdracht" en hij doet het weer 200% beter.
Pistons aan de binnenkant van het caliper leken wat droog te zijn maar niet echt vuil of zo.
"k zal ze voortaan regelmatig smeren en schoonhouden denk ik!
Iemand wel eens gehad dat er een zuiger uit viel die je trug moest drukken???
Snap trouwens niet waarom men zegt dat de XT schijfrem een zacht drukpunt heeft, die van mij voelt keihard aan met weinig "travel" van de remhendel!
Eigenlijk zou ik graag iets meer travel van de remhendel hebben, is dit mogelijk of in te stellen???(drukpunt dichter naar het stuur)
Werkt idd aardig goed zo, heb alles gedaan volgens "opdracht" en hij doet het weer 200% beter.
Pistons aan de binnenkant van het caliper leken wat droog te zijn maar niet echt vuil of zo.
"k zal ze voortaan regelmatig smeren en schoonhouden denk ik!
Iemand wel eens gehad dat er een zuiger uit viel die je trug moest drukken???
Snap trouwens niet waarom men zegt dat de XT schijfrem een zacht drukpunt heeft, die van mij voelt keihard aan met weinig "travel" van de remhendel!
Eigenlijk zou ik graag iets meer travel van de remhendel hebben, is dit mogelijk of in te stellen???(drukpunt dichter naar het stuur)
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Eigenlijk zou ik graag iets meer travel van de remhendel hebben, is dit mogelijk of in te stellen???(drukpunt dichter naar het stuur)
Beetje lucht in je leiding..? ;D ;D
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Cubeman schreef:
Snap trouwens niet waarom men zegt dat de XT schijfrem een zacht drukpunt heeft, die van mij voelt keihard aan met weinig "travel" van de remhendel!
Eigenlijk zou ik graag iets meer travel van de remhendel hebben, is dit mogelijk of in te stellen???(drukpunt dichter naar het stuur)
Zo hoort ie ook, maar:
Steelboy tuning:
leiding los maken en wat olie eruit laten lopen
leiding vast
slangetje aan caliper met reservoir
reservoir remgreep open
vervolgens nippel caliper open en olie in remgreep toevoegen
zodra er bijna geen luchtbellen meer uitkomen nippel dicht
dan in remgreep knijpen (open reservoir) tot je em lekker vind (door paar maal knijpen komen er luchtbellen uit)
zodra oke: olie bijvullen en deksel erop.
Nu voelt ie wel wat sponsiger aan...
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
de enige echte oplossing V-Brakes
Voorwa moet iedereen in Nederland toch schijfremmen hebben ?
-Het weegt veel meer
-duurder in onderhoud
-Kosten veel meer in aankoop
-Slepen bijna altijd
En : HET IS ZO PLAT ALS NEN PANNEKOEK IN NEDERLAND DAT JE BIJNA GEEN REMME NODIG HEBT

Voorwa moet iedereen in Nederland toch schijfremmen hebben ?
-Het weegt veel meer
-duurder in onderhoud
-Kosten veel meer in aankoop
-Slepen bijna altijd
En : HET IS ZO PLAT ALS NEN PANNEKOEK IN NEDERLAND DAT JE BIJNA GEEN REMME NODIG HEBT
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Tis ook heel vaak nat in nederland. En dan remmen schijven 100x beter ban welke v-brake of HS33 dan ook.
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
zonoskar schreef:
Tis ook heel vaak nat in nederland. En dan remmen schijven 100x beter ban welke v-brake of HS33 dan ook.
en gelijk heb je, bij ons in de buurt liggen vaak grote plassen waar je niet omheen kan, en je velg gaat onder.
hele velg bekrast + dat het bijna niet meer remt

Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Pornking schreef:
de enige echte oplossing V-Brakes![]()
Voorwa moet iedereen in Nederland toch schijfremmen hebben ?
-Het weegt veel meer
-duurder in onderhoud
-Kosten veel meer in aankoop
-Slepen bijna altijd
En : HET IS ZO PLAT ALS NEN PANNEKOEK IN NEDERLAND DAT JE BIJNA GEEN REMME NODIG HEBT
- Het ziet er cool uit (je bent poser of je bent het niet

- Remt hard
- Goeie feeling bij het remmen
- Ook als je een slagje in je velg hebt remt hij gelijkmatig
Ik heb mphIII en die zijn niet echt top of the range volgens mij. Maar ze doet het al heel lang heel goed. Blokjes zijn nog steeds de eerste. In jouw opzicht (plat pannekoek) zou een auto dus ook met v-brakes toe kunnen ::)
Last but not least: stoppies

Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Een auto is ook een veel grotere massa voor af te remmen he
En stoppies daar heb je nu niet echt schijfremmen voor nodig he (gaat zelf met goed afgestelde cantilever remmen :p)
En stoppies daar heb je nu niet echt schijfremmen voor nodig he (gaat zelf met goed afgestelde cantilever remmen :p)
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Pornking schreef:
En : HET IS ZO PLAT ALS NEN PANNEKOEK IN NEDERLAND DAT JE BIJNA GEEN REMME NODIG HEBT
Er zijn ook zat mensen die hun bike meenemen naar het buitenland waar het niet plat is, en schijfremmen dus goed van pas komen.
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Precies!
Ik kom graag in de Ardennen en in de Portes du Soleil en daar zijn schijfremmen echt wel fijn!
Minder lekke banden door remmen ed.
Ook als het nat weer is kunnen remmen, geen slijtage van je velgen meer en door kunnen rijden met een slag in je wiel zijn toch wel overtuigende voordelen!
Ik kom graag in de Ardennen en in de Portes du Soleil en daar zijn schijfremmen echt wel fijn!
Minder lekke banden door remmen ed.
Ook als het nat weer is kunnen remmen, geen slijtage van je velgen meer en door kunnen rijden met een slag in je wiel zijn toch wel overtuigende voordelen!
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
ik zit zelf meer dan 5 dagen per maand en in de zomer meer dan een maand in de Alpen .
En op mijnen fiets zit ook maar een stel xtr V-brakes
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit last heb gehad van te weinig remvermogen(zelf niet na een half uur afdalen)
Je mag dan nog de krachtigste remmen hebben die er zijn , als je geen remtechniek en niet kunt afdalen ga je met je schijven ook niet lang remmen..
Ik heb ook een freeride fietsje met schijven op da remt wel heel fijn en wat krachtiger maar geeff mij toch maar op een gewoon xc fietsje V-brakes.
Met een V-brake ga je ook veel minder technische problemen hebben dan een schijfrem
En op mijnen fiets zit ook maar een stel xtr V-brakes
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit last heb gehad van te weinig remvermogen(zelf niet na een half uur afdalen)
Je mag dan nog de krachtigste remmen hebben die er zijn , als je geen remtechniek en niet kunt afdalen ga je met je schijven ook niet lang remmen..
Ik heb ook een freeride fietsje met schijven op da remt wel heel fijn en wat krachtiger maar geeff mij toch maar op een gewoon xc fietsje V-brakes.
Met een V-brake ga je ook veel minder technische problemen hebben dan een schijfrem
-
- Berichten:169
- Lid geworden op:ma aug 11, 2003 4:54 pm
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
ik heb de xt disc ook, geen problemen mee.. alleen het snel aanlopen.. maar dat kwam doordat shimano geen magneet systeem gebruikt maar een veertje tussen de blokken om ze op de plaats te houden, dit rammelt meer en geeft kans op aanlopen, zosnel je remt gaan de zuigers een bepaalde afstand terug om zichzelf af te stellen, dus je hoeft niet precies in het midden te zitten,
Nadeel is het aanlopen en het rammelen, de metalen leidingen zijn wel aan te raden.. zeer fijn, soepel en mooi
Greetzz koenie
(gister nog 2 schijven verkocht van xt disc aan iemand die het 04 model heeft gekocht en geen shimano naven wil)
Nadeel is het aanlopen en het rammelen, de metalen leidingen zijn wel aan te raden.. zeer fijn, soepel en mooi
Greetzz koenie
(gister nog 2 schijven verkocht van xt disc aan iemand die het 04 model heeft gekocht en geen shimano naven wil)
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
(gister nog 2 schijven verkocht van xt disc aan iemand die het 04 model heeft gekocht en geen shimano naven wil)
Je kunt ook nog steeds gewoon de 6 gaats schijven nieuw bestellen hoor....
Wat denk je van de vele crossmax XL/SL rijders die met de nieuwe shimano XTR/XT schijfremmen rijden...
-
- Berichten:169
- Lid geworden op:ma aug 11, 2003 4:54 pm
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Ik weet dat ze nog te bestellen zijn... ik had nog 2 nieuwe schijven liggen en iemand had intresse in 2 gebruikte.. heb ik mn eigen schijven van nog maar enkele honderden km maar verkocht.
Greetzz Koenie
Greetzz Koenie
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Wij ollanders houden van dure slepende en onderhoudsintensieve dingen, en wij hebben wel bergen, de sint piertersberg, de kouwdberg enzenz, om nog maar van de utrechtse heuvelrug, snowworld en de uithof skiheuvels te zwijgen ;DPornking schreef: de enige echte oplossing V-Brakes
Voorwa moet iedereen in Nederland toch schijfremmen hebben ?
-Het weegt veel meer
-duurder in onderhoud
-Kosten veel meer in aankoop
-Slepen bijna altijd
En : HET IS ZO PLAT ALS NEN PANNEKOEK IN NEDERLAND DAT JE BIJNA GEEN REMME NODIG HEBT


Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
koenstantijn schreef:
ik heb de xt disc ook, geen problemen mee.. alleen het snel aanlopen.. maar dat kwam doordat shimano geen magneet systeem gebruikt maar een veertje tussen de blokken om ze op de plaats te houden, dit rammelt meer en geeft kans op aanlopen, zosnel je remt gaan de zuigers een bepaalde afstand terug om zichzelf af te stellen, dus je hoeft niet precies in het midden te zitten,
Nadeel is het aanlopen en het rammelen, de metalen leidingen zijn wel aan te raden.. zeer fijn, soepel en mooi
Greetzz koenie
(gister nog 2 schijven verkocht van xt disc aan iemand die het 04 model heeft gekocht en geen shimano naven wil)
Ik heb dat veertje wat verder uit elkaar getrokken en rijd nu al een jaar zonder dat ze aanlopen. Voorheen werd ik er gek van.
Re:Aanlopen van 2003 XT schijfrem
Pornking schreef:
de enige echte oplossing V-Brakes![]()
Voorwa moet iedereen in Nederland toch schijfremmen hebben ?
-Het weegt veel meer
-duurder in onderhoud
-Kosten veel meer in aankoop
-Slepen bijna altijd
En : HET IS ZO PLAT ALS NEN PANNEKOEK IN NEDERLAND DAT JE BIJNA GEEN REMME NODIG HEBT
Vooroordelen

Mijn XTR setje weegt enkel een tiental grammen meer als een setje XTR v-brakes en algemeen zijn schijfremmen al heel licht te noemen.